دموراژ-چیست-و-چگونه-محاسبه-می-گردد؟

دموراژ چیست و چگونه محاسبه می گردد؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

تاجران برای حمل و نقل کالاهای خود از کشوری به کشور دیگر باید از شرکت های حمل و نقل بین المللی کانتینر اجاره کنند و طی مدت زمان معینی باید کانتینرهای اجاره گرفته شده را تحویل دهند؛ اگر تاجران و شرکت ها نتوانند کانتینرها را در موعد مقرر تحویل دهند باید جریمه آن را پرداخت کنند، که اصطلاحا به آن هزینه دموراژ گفته می شود.

معمولا در قراردادی که با شرکت حمل و نقل برای اجاره کانتینر تنظیم می شود، هزینه دموراژ کانتینر نیز ذکر می شود که بسته به نوع کانتینرها متفاوت می باشد. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تصمیم دارد در این مقاله شما را بیشتر با هزینه های دموراژ و نحوه محاسبه آن آشنا کند تا پایان همراه ما باشید.

دموراژ چیست؟

تاجران و شرکت ها برای حمل و نقل کالاهایی که با کشتی انجام می شود به کانتینر احتیاج دارند، بنابراین از شرکت های حمل و نقل بین المللی کانتینر اجاره می کنند و در قرار داد زمان مشخصی برای تحویل دادن کانتینر ها تعیین می کنند؛ اگر در بازه زمانی ذکر شده کانتینرها تحویل داده نشود، هزینه ای به عنوان دیرکرد باید به شرکت حمل و نقل پرداخت کنند که به آن هزینه دموراژ کانتینر گفته می شود.

این هزینه به دو صورت ریالی یا دلاری باید پرداخت شود. دموراژ انواع مختلفی دارد که در ادامه شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس آن ها را به شما همراهان گرامی معرفی می کند.

هزینه دموراژ کانتینر

همان طور که از نامش پیداست وارد کنندگان برای حمل و نقل کالاهای خود باید کانتینر اجاره کنند، در این بین اگر این کانتینرها سر موعد خود تحویل داده نشوند به هزینه دیرکرد آن هزینه دموراژ کانتینر می گویند.

هزینه دموراژ کشتی

اگر تجار کالاهای خود را در زمان تعیین شده تخلیه نکنند، تاجران و صاحبان بار باید جریمه آن را بپردازند که به آن دموراژ کشتی می گویند.

هزینه دموراژ گمرک

این هزینه هم شامل دیر کرد ترخیص کالاها از انبار گمرک می باشد.

فری تایم به چه معناست؟

هنگامی که تاجران و شرکت ها از شرکت های حمل و نقل بین المللی برای کالاهای خود کانتینر اجاره می کنند، در قرارداد بازه زمانی برای تحویل کانتینر مشخص می کنند که به این بازه زمانی فری تایم گفته می شود. اگر در مدت فری تایم بار تخلیه شود و کانتینرها عودت داده شود، هزینه دموراژ محاسبه نمی شود.

فری تایم به دو صورت فری تایم در مبدا و فری تایم در مقصد در نظر گرفته می شود. اگر مدت زمان تحویل کانتینرها بیش از این زمان باشد هزینه دموراژ کانتینر باید پرداخت شود

هزینه های دموراژ چگونه محاسبه می شود؟

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، این هزینه را بر اساس اندازه و نوع کانتینری که اجاره داده است تعیین می کند. کانتینرهایی که در خود یخچال دارند هزینه بیشتری در مقایسه با کانتینرهای ساده دارند. هزینه دموراژ کانتینر به صورت روز شمار حساب می شود و در هر شرکت حمل و نقل بین المللی متفاوت می باشد. بعد از اتمام بازه زمانی فری تایم، هزینه ها محاسبه می شود.

چگونه می توان هزینه های دموراژ را کم کرد؟

صاحبان بار باید قبل از هر کاری تمام شرایط را سنجیده باشند و اگر احتمال این را می دهند که ممکن است تخلیه بار آن ها با تأخیر همراه باشد، سعی کنند کانتینری را اجاره کنند که فری تایم بیشتری برای آن لحاظ شده است تا در صورت تأخیر با هزینه دموراژ کانتینر کمتری مواجه شوند. باید به این نکته توجه داشت که قبل از انجام هر کاری از هزینه دموراژ ذکر شده در قرار داد مطلع شد و تمام شرایط سنجیده شود تا در کمترین زمان ممکن عملیات بارگیری و تخلیه انجام شود.

 قطعاً با صرفه جویی در مدت فری تایم، کانتینر تحویل شرکت حمل و نقل داده خواهد شد. اگر خریدار از تجربه ی کافی برخوردار نباشد، به منظور این که حمل و نقل با سرعت بیشتری انجام شود می توان از شرکت ها همچون شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس استفاده نمود. با توجه به نکات ذکر شده می توان هزینه را پایین آورد.

در چه مواقعی هزینه دموراژ محاسبه نمی شود؟

هنگامی صاحب بار و شرکت حمل و نقل بین المللی قرارداد تنظیم می کنند، در قرارداد ذکر می شود در مواقعی که وضعیت جوی هوا مناسب نیست و امکان تخلیه بار وجود نداشته باشد، هزینه دموراژ برای صاحب بار محاسبه نمی شود. در روزهای تعطیل نیز این هزینه را حساب نمی کنند؛ مگر این که کانتینر اجاره کرده باشند، آن وقت به صورت ساعتی محاسبه می کنند.

5 دلیل زیاد شدن هزینه دموراژ کانتینر

  1. گاهی اوقات ممکن است بین شرکت های حمل و نقل و صاحبان بار اختلافاتی به وجود بیاید که باعث افزایش هزینه دموراژ شود.
  2.  در مواقعی نیز ممکن است صاحب بار هنگامی که بخواهد کالاهای خود ترخیص کند با مشکل مالی مواجه شود.
  3. در مواقعی این امکان خواهد داشت که صاحبان بار بدون اطلاع از هزینه دموراژ کالا حمل و نقل کرده باشند که باعث افزایش این هزینه می شود.
  4. اگر اسناد و مدارکی که در هنگام ترخیص کالا باید ارائه داده شود ناقص باشد یا مشکل داشته باشد، از جمله این هزینه نیز افزایش پیدا می کند.
  5. آخرین مورد این است که اگر بازرسی کالاها و زمان ترخیص آن ها طولانی شود، که باعث افزایش این هزینه ها می شود.

فرق بین دموراژ و حق توقف

اصطلاح دموراژ زمانی به کار برده می شود که در هنگام تحویل کالا تأخیر ایجاد شود؛ بنابراین شرکت های حمل و نقل هزینه دموراژ کانتینر محاسبه می کنند. اما حق توقف زمانی کاربرد دارد که کانتینر با تأخیر تحویل داده شود که به عبارت دیگر حق توقف همان دموراژ کانتینر می باشد.

دو قاعده مهم در انیکو ترمز

این دو قاعده نقش بسزایی در تعیین هزینه دموراژ و دیسپچ دارند. در رد و بدل کردن کالا با حجم بالا باید  مسئول آن نیز تعیین گردد.

  1. Fob: در این قاعده مسئولیت حمل بار از زمان بارگیری در مبدأ و تا رسیدن آن به مقصد به عهده خریدار کالا می باشد، بنابراین اجاره کانتینر برای حمل و نقل، هزینه دموراژ کانتینر و دیسپچ همگی باید توسط صاحب کالا انجام شود و فروشنده هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.
  2. Cfr: در این قاعده مسئولیت ارسال کالاها به عهده فروشنده می باشد؛ اما مراحل ترخیص کالا به عهده خریدار است و باید برای این که هزینه دموراژ برای فروشنده محاسبه نشود، صاحب کالا کارهای ترخیص کالا را به سرعت انجام دهد.

هزینه دموراژ را چه کسی پرداخت می کند؟

اگر صاحب بار سر موعد تعیین شده در قرارداد کانتینرهای اجاره گرفته را تحویل شرکت حمل و نقل بین المللی ندهد، جریمه هایی باید متحمل شود؛ بنابراین در صورت دیر کرد فری تایم در نظر گرفته نمی شود و هزینه دموراژ کانتینر به عهده خریدار کالا می باشد.

عوامل تعیین کننده هزینه دموراژ کانتینر کدامند؟

نوع کانتینر و اندازه آن، حجم کانتینر و مدت زمانی که صاحب کالا کانتینر را با تأخیر تحویل داده است می تواند بر روی این هزینه ها تأثیر گذار باشد.

فری تایم مبدأ و فری تایم مقصد به چه معناست؟

فری تایم مبدأ زمانی است که کانتینر به صورت خالی برده می شود و آن را پر می کنند، فری تایم مقصد نیز زمانی است که کانتینر پر را بر می دارند و در مقصد تخلیه می کنند و تحویل می دهند.

حق توقف چیست؟

هنگامی که خریدار برای حمل و نقل کالای خود از شرکت حمل و نقل کانتینر اجاره می کند باید در مدت فری تایم آن را تخلیه و دوباره به شرکت تحویل دهد، در غیر این صورت جریمه بابت دیرکرد محاسبه می کنند که به آن حق توقف می گویند. نام دیگر حق توقف، هزینه دموراژ کانتینر می باشد.

چه زمانی هزینه دموراژ افزایش می یابد؟

مواردی همچون عدم آگاهی خریدار کالا از نرخ تعرفه های دموراژ، ناقص بودن اسناد مربوطه، تاخیر در ترخیص کالای مورد نظر، مشکلات مالی صاحب کالا و همچنین اختلافات بین خریدار کالا و شرکت های حمل و نقل موجب افزایش این هزینه ه خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله به این نتیجه رسیدیم قبل از شروع فعالیت در حوزه تجارت باید از هزینه ها و نحوه محاسبه آن اطلاع کافی داشت، تا هنگامی که شرکت ها و صاحبان کالا با شرکت حمل و نقل قرارداد تنظیم می کنند با مشکل مواجه نشوند.

به عنوان مثال اگر صاحبان کالا برای رد و بدل کردن کالاهای خود از مبدأ تا مقصد کانتینر اجاره کرده اند باید برنامه ریزی کامل داشته باشند تا سر موعد کانتینرها تحویل داده شود و متحمل هزینه دموراژ کانتینر نشوند‌. هزینه دموراژ هر شرکت حمل و نقلی با یکدیگر متفاوت می باشد.

عزیزانی که در حوزه تجارت فعالیت دارند، می توانند با کمک شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس روند ترخیص کالای خود را با سرعت بیشتری انجام دهند تا دچار خسارات و جریمه نشوند. در این مقاله هم شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در تلاش بود که شما عزیزان را با این جریمه ها بیشتر آشنا کند، امیدواریم مورد توجه شما همراهان گرامی قرار گرفته باشد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x