همه-چیز-در-مورد-حمل-و-نقل-کالای-سنگین-و-فوق-سنگین

همه چیز در مورد حمل و نقل کالای سنگین و فوق سنگین

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

از گذشته تاکنون با روش های متنوعی هم در سطح بین المللی و هم در سطح داخلی حمل و نقل کالای سنگین انجام می شود. این کالاها شامل مواردی همچون وسایل منزل، فرش، انواع تجهیزات صنعتی، محصولات کشاورزی، مواد خام و… می باشد. در واقع روش حمل کالای فوق سنگین به موارد مختلفی مانند نوع بار و اندازه آن بستگی خواهد داشت که طبق آن انتخاب می شود.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در تلاش است که همه ی نکات مهم درباره کالاهای سنگین و فوق سنگین را برای شما همراهان عزیز بررسی کند، در ادامه مقاله را همراهی کنید تا اطلاعات جامعی را در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار داده باشیم.

حمل و نقل کالای سنگین

کالاهای سنگین چه نوع کالاهایی هستند؟

حمل و نقل کالای سنگین شامل نقل و انتقال آهن آلات در تناژ بالا، دکل های مخابراتی، نقل و انتقال تجهیزات راه سازی، نقل و انتقال ماشین آلاتی همانند لودر و بلدوزر، نوار نقاله، نقل و انتقال انواع تانکر، انتقال سنگ های معدنی، نقل و انتقال سازه های بزرگ فلزی، نقل و انتقال خانه های از قبل ساخته و کانکس و … می باشد.

ناگفته نماند حمل کالای فوق سنگین توسط شرکت های باربری معتبر قابل انجام است که ماشین های باری گوناگونی را دارند و با توجه به نوع بار و حجم آن ها یکی از انواع ابزار نقلیه انتخاب می شود. این شرکت ها به جز حمل و نقل بار،  بارنامه و بیمه نامه نیز دارند که بسیار مهم هستند.

روش های مختلف حمل و نقل کالاهای سنگین

برای حمل و نقل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین به وسیله های نقلیه ویژه ای نیاز است که شامل انواع تریلی، کمرشکن ها، بوژی ها و… می باشد. در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس روش های گوناگون حمل و نقل این نوع کالاها را توضیح خواهیم داد.

حمل بار با تریلی

تریلی ها شامل انواع گوناگونی هستند که برای حمل و نقل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. از مرسوم ترین و پرکاربرد ترین این ماشین ها تریلی هجده چرخ می توان نام برد که برای جا به جایی بار شهری و بین شهری به کار برده می شود. از تریلی های مهم که در حمل این گونه کالاها می توان از آن ها استفاده کرد می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

تریلی کفی

از ساده ترین نوع تریلی ها، تریلی کفی می باشد که می تواند بخش گسترده ای از کالاها را بارگیری کند. این نوع تریلی فاقد دیوار یا اتاق است و به این خاطر عملیات بارگیری به سادگی هر چه تمام تر انجام خواهد شد. این گونه می باشد که از هر طرفی  بارگیری بر روی آن قابل انجام است‌.

تریلی بغل دار

به طور کلی این نوع از تریلی ها همانند تریلی های کفی جز تریلی های ساده محسوب می شوند. تنها تفاوت آن ها این است که در اطراف آن ها دیوارهایی وجود دارد که قابلیت باز و بسته شدن دارند. در این تریلی ها نیز عملیات بارگیری به سادگی انجام می شود، پس توسط این تریلی ها می توان حمل و نقل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین را انجام داد.

تریلی چادری

این نوع از تریلی ها همان ترانزیت ها می باشند و برای  حمل و نقل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین گمرکی، شهری و بین شهری به کار برده می شوند. این تریلی ها برای محافظت از مرسوله، چادرهای پلیمری دارند که در هنگام بارگیری آن ها را بر می دارند و بعد از آن دوباره نصب می شوند. در واقع این گونه چادرها را می توان از بغل باز کرد.

حمل محموله با کمر شکن

 ماشین های ویژه ای که برای  حمل و نقل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین استفاده می شوند، کمر شکن ها هستند که با گنجایش شانزده الی هشتاد تن شهری و بین شهری و نیز حمل بارهای ترافیکی به کار برده می شوند؛ کمر شکن ها نیز با توجه به ابعاد و مقدار کالای قابل حمل انواع گوناگونی دارند.

حمل کالای سنگین با بوژی

غول پیکر ترین ماشین های حمل و نقل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین بوژی ها می باشند. بوژوی ها قادرند بیشترین حجم و وزن بار جا به جا می کنند. این ماشین ها هم مقاومت زیادی دارند و هم به سیستم پنوماتیکی مجهز شده اند که حرکت آن ها بسیار راحت شده است و به محموله ها فشاری وارد نمی شود‌.

مزایا و معایب هر روش چیست؟

در حمل و نقل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین باید از روش های متناسب بار استفاده کرد تا کالاها بدون کوچک ترین مشکل به مقصد برسند. این نوع کالاها با تریلر، کمر شکن و یا بوژی جا به جا می کنند که هر کدام مزایای خاص خود را دارد این کامیون های باربری بسیار پر قدرت می باشند. در این بین کمر شکن ها با داشتن طول هشت الی هجده متر می توانند شانزده الی سی و شش تن را جا به جا کنند.

بوژی ها نیز با توجه به اندازه بار قابلیت کم‌و زیاد شدن دارند و تا نود و شش تن را می توانند حمل کنند که بسیار مناسب برای حمل این کالاها می باشند.

بنابراین چون این بارها سنگین هستند بیشتر با کامیون های مخصوص خود و به روش زمینی حمل می شوند که احتمال حادثه در بین جاده ها وجود دارد. همچنین ممکن است بارهای غیر استاندارد هنگام تردد در جاده ها با مشکل محدودیت ارتفاع مواجه شوند که یکی دیگر از معایب این روش ها می باشد که در این صورت باید قوانین را رعایت کنند. در این بین تریلی چادری به دلیل داشتن ویژگی جای دادن بار در درون چادر و ممانعت از آسیب دیدن بار، گزینه مناسبی برای حمل و نقل های بین المللی و ترانزیتی می باشد.

هزینه حمل هوایی کالای سنگین

از نکات مهمی که در هنگام حمل و نقل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین در روش هوایی باید توجه کرد، عوامل گوناگونی است که تأثیر مستقیم بر هزینه آن دارند. عواملی همچون قیمت ارز، نوع و کیفیت خدمات بار، مسافت بین مبدا و مقصد، نوع آژانس هواپیمایی، وزن بار و… به طور ویژه ای می توانند بر روی هزینه تمام شده این گونه از محموله ها تأثیر داشته باشند.

به طور کلی هزینه کالاهای سنگین و فوق سنگین نسبت به حمل بارهای معمولی بسیار بیشتر است. نا گفته نماند خیلی کم از روش هوایی برای نقل و انتقال این کالاها استفاده می شود و فقط در شرایط خاص این روش را انتخاب می کنند.

دلیل حمل کالاهای سنگین با کشتی

در روش حمل بار دریایی بیشتر کالاهایی که وزن بالایی دارند و پر حجم هستند بارگیری می شوند. گاهی اوقات این امکان وجود دارد که برخی از کشورهای مقصد فقط از راه مرزهای آبی می توانند واردات کالا انجام دهند. به همین دلیل ممکن است حمل و نقل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین از طریق آب های آزاد انجام شود که در این صورت فقط باید از کشتی ها برای جا به جایی آن ها استفاده شود.

کشتی ها ویژگی های خاصی دارند که مرسوله ها را با روش های از پیش تعیین شده از کشور صادر کننده بارگیری می کنند و برای کشور وارد کننده می فرستند به همین خاطر از کشتی ها برای حمل این گونه کالا نیز استفاده می شود.

چالش های اصلی در حمل و نقل کالاهای سنگین چیست؟

از چالش ها و نکاتی که در هنگام حمل و نقل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین باید رعایت شود، بحث ایمنی می باشد. این موضوع آن قدر اهمیت دارد که در صورت عدم رعایت شرکت های باربری و راننده امکان دارد به مرسوله آسیب های جبران ناپذیری وارد شود و صاحب آن متحمل خسارت های فراوانی شود.

پس بهتر است برای جا به جایی این گونه کالاها از ماشین های مخصوص استفاده بشود و در مسیرهای درست عملیات نقل و انتقال صورت گیرد. بنابراین استفاده از راننده ای که دارای تجربه کافی است بسیار در سالم رسیدن بار به مقصد تأثیر دارد. همچنین قبل از عملیات بارگیری باید وسایل نقلیه بار بررسی شوند تا در هنگام حمل و نقل مشکلی پیش نیاید. نحوه بسته بندی نیز در حمل این گونه کالاها از اهمیت فراوانی برخوردار است تا در نهایت کالاها بدون مشکل به مقصد برسند.

از چالش های دیگر حمل این کالاها می توان به مواردی مانند برداشتن موانع  سر راه، هماهنگی های لازم با پلیس راهور ناجا برای زمان بندی حرکت در جاده ها، هماهنگی با ادارات برق برای جمع آوری کابل های برق، هماهنگی با سازمان راهداری برای جاده سازی در مواقع ضروری و… اشاره کرد.

محموله ترافیکی یعنی چه؟

در حمل و نقل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین، کالاهایی هستند که ابعاد غیر استاندارد دارند که به آن ها محموله ترافیکی نیز گفته می شود. درواقع برخی از این کالاها  طول و عرض یا ارتفاع غیر استاندارد دارند.

محموله های ترافیکی توسط  تریلی ها، کمرشکن ها و بوژی ها جا به جا می شوند. بنابراین برای نقل و انتقال این نوع از بار، نوعی مجوز به نام مجوز ترافیکی لازم است که وزارت راه باید آن را صادر کند و به شرکت های معتبر باربری تحویل دهند. باید به این نکته توجه کرد برخی از محموله های ترافیکی به واسطه ماشین های اسکورت (مانند سواری و وانت ) جا به جا خواهند شد.

 در واقع این ماشین ها در کنار تریلی که محموله را جا به جا خواهد کرد برای محافظت از محموله به حرکت در می آیند تا از برخورد دیگر وسایل نقلیه در جاده جلوگیری به عمل آید‌

منظور از حمل و نقل کالای سنگین کدام کالاها می باشد؟

به طور کلی منظور از کالاهایی می باشد که وزن بالایی دارند همانند نقل و انتقال آهن آلات در تناژ بالا، دکل های مخابراتی، نقل و انتقال تجهیزات راه سازی، نقل و انتقال ماشین آلاتی مثل لودر و بلدوزر، نوار نقاله، نقل و انتقال انواع تانکر، انتقال سنگ های معدنی، نقل و انتقال سازه های بزرگ فلزی، نقل و انتقال خانه های از قبل ساخته و کانکس و …

حمل و نقل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین با چه وسایلی امکان پذیر است؟

نقل و انتقال این گونه کالاها توسط کامیون های بسیار بزرگی مانند تریلرها، کمرشکن ها و بوژی انجام می شود که تریلرها خود شامل تریلی کفی، بغل دار و چادری می شود.

هزینه حمل و نقل هوایی کالای سنگین به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه نقل و انتقال کالاهای سنگین به عوامل متعددی بستگی دارد که با توجه به آن ها هزینه تمام شده کم و زیاد می شود. این عوامل تأثیر گذار شامل مواردی همچون قیمت ارز، نوع آژانس هواپیمایی، نوع و کیفیت خدمات بار، مسافت بین مبدا و مقصد وزن بار و موارد دیگر می باشد.

منظور از محموله ترافیکی چیست؟

این اصطلاح برای بارهایی به کار می رود که از لحاظ طول یا عرض اندازه ای غیر استاندارد دارند. همچنین برای جا به جایی این گونه کالا مجوز ترافیکی باید ارائه داده شود تا توسط تریلرها، کمرشکن ها و یا بوژی ها حمل شوند.

جمع بندی

به طور کلی تجارت، ترخیص کالا، حمل و نقل کالای سنگین و ایمن بار، کاری بسیار سخت می باشد و نیازمند علم و تجربه کافی است. چون در صورت نداشتن اطلاعات کافی در حوزه حمل کالای فوق سنگین اگر کوچک ترین اشتباهی مرتکب شوید، متحمل هزینه های فراوانی خواهید شد. به همین علت باید قبل از هر چیزی با مشاوران و کارشناسان متخصص در این حوزه مشورت های لازم را انجام دهید.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با چندین سال سابقه درخشان و داشتن  تجربه کافی در حوزه نقل و انتقال بار، ترانزیت و ترانشیپ، حواله ارز، ترخیص کالا و … آمادگی لازم را دارد تا مشتریان خود را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کند تا تجارتی پر سود را تجربه کنند، پس برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x