هر-آنچه-که-درباره-حمل-و-نقل-کالاهای-تحریمی-باید-بدانید-(راهنمای-کامل)

هر آنچه که درباره حمل و نقل کالاهای تحریمی باید بدانید (راهنمای کامل)

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

در سال های اخیر با افزایش محدودیت ها امکان خرید و انتقال کالاها محدود شده و کالاهای برند، همچنین همکاری در زمینه تجارت بین الملل با بسیاری از کشورها از جمله شرکت های آمریکایی، اروپایی، کره ای، ژاپنی وجود ندارد. با توجه به محدودیت های ایجاد شده برای کشورمان به دلیل تحریم ها، حمل و نقل کالاهای تحریمی یکی از نیازهای اساسی داخلی محسوب می شود. محدودیت های موجود، ورود برخی محصولات به کشور را با مشکل مواجه کرده است.

بنابراین در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، اطلاعاتی در رابطه با چالش هایی که برای حمل کالای تحریمی وجود دارد، بهترین روش حمل این نوع از کالاها و لیستی از کالاهای تحریمی در اختیار شما قرار می گیرد. به شما عزیزان توصیه می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چالش های حمل و نقل کالاهای تحریمی

خروج آمریکا از برجام و فشار حداکثری مشکلات زیادی را در اقتصاد کشور برای حمل و نقل کالاهای تحریمی ایجاد کرده است؛ همچنین باعث ایجاد مشکلات بزرگی در بخش واردات و صادرات آزاد کشور به بسیاری از نقاط جهان می شود. تاکنون بخش خصوصی و مسئولان دولتی راهکارهای موثری را برای حل مشکل خرید و حمل کالاهای ممنوعه ارائه کرده اند تا بخش مصرف کننده و بنگاه های اقتصادی کشور بتوانند مایحتاج لازم را تامین کنند.

دقت داشته باشید اگر در طی چند بررسی، یک فرد یا سازمان متوجه شود که اطلاعات محموله کشتی نادرست است، این امکان وجود دارد محموله کشتی در مسیر متوقف شود. چنین اتفاقی خسارات هنگفتی را به تجار وارد می کند و از سوی دیگر مشکلاتی را در روابط بین المللی کشور صادرکننده ایجاد می کند. این موارد یکی از بزرگ ترین چالش ها در مسیر واردات کالاهای ممنوعه است.

بهترین روش حمل کالاهای تحریمی

یکی از بهترین روش ها برای حمل و نقل کالاهای تحریمی می توانیم به کراس استافینگ اشاره کنیم.Cross Staffing  یک روش حمل و نقل است که محموله را بین کشتی های مختلف منتقل می کند. در این روش بار داخل کانتینر از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل می شود. می توانیم به این صورت این روش را معرفی کنیم که در مواردی محموله داخل کانتینر با کانتینر دیگری مبادله می شود.

به دلیل مشکلاتی که در صادرات و واردات کالا بین کشورهای مختلف وجود دارد در خدمات حمل و نقل دریایی از این روش استفاده می شود.  برای حمل و نقل کالاهای تحریمی، شرکت های بازرگانی به همراه دفاتر خارجی خود در چین و دبی اقدام به خرید کالاهای ممنوعه می کنند و کلیه اسناد از طرف دفتر خارجی تهیه می شود. سپس کالا در دبی تخلیه و در کانتینرهای دیگر بارگیری شده و از طریق خط جمهوری اسلامی ایران به داخل کشور حمل می شود.

در مورد کشتی های تجهیزات، یک کد منحصر به فرد وجود دارد که از طریق سامانه جامع لجستیک قابل ردیابی است. به دلیل وجود محدودیت ها، کشتی ها اجازه پهلوگیری در بنادر مقاصد مورد تایید را ندارند و این روش به تجار و بازرگانان برای این روش کمک می کند.

 در این بین کشور ثالثی که در لیست تحریم ها نباشد و مشکلی برای صادرات به ایران نداشته باشد مورد نیاز است. از طریق کشور ثالث، می توانید کالاهای خود را از کشور دریافت کننده به هر نقطه از جهان ارسال کنید و کالاهای ممنوعه خریداری کنید. این روزها می توان گفت یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با تحریم در خرید و حمل کالا، استفاده از ابزار کراس استافینگ است.

لیست کالاهای تحریم شده

تا اینجای مقاله با چالش های حمل و نقل کالاهای تحریمی آشنا شدیم. همچنین بهترین روش یعنی کراس استافینگ را به شما معرفی کردیم. اما در این بخش قصد داریم درباره کالاهایی را که در لیست محصولات تحریمی قرار می گیرند صحبت کنیم.

برای خرید از برندها و یا خرید کالاهای تحریمی باید از شرکت های واسطه ای که قادر به انجام مراحل واردات مطابق با شرایط بین المللی هستند کمک بگیرید، البته این امر تنها با داشتن دفاتر خارج از کشور در کشور ذی نفع امکان پذیر است. در زیر لیستی از برخی اقلام ممنوعه وارداتی به کشور آمده است. البته باید در نظر داشته باشید که قوانین این حوزه به سرعت تغییر می کند، بنابراین قوانین باید به طور مرتب بررسی شوند. لیست کالاهای تحریم شده به شرح ذیل است:

  • سوئیچ های ضد انفجار
  • مولد اکسیژن
  • تجهیزات تصویربرداری گاما
  • تجهیزات لمسی مربوط به عکس برداری
  • دماسنج
  • هود جریان آرام
  • خرید کالاهای خارجی تحریم شده
  • موتورهای پرسرعت برای سانتریفیوژها
  • مواد شیمیایی خاص ضد انفجار، ضد سایش و اکسید شده
  • ماژول های کنترل حرارتی که در صنعت انرژی هسته ای استفاده می شوند.
  • ابزارهای ماشینی
  • ربات های صنعتی مرتبط با صنایع کشور مادر
  • دوربین های مداربسته با اپتیک دور برد
  • مخابرات سیار برای داده، صدا و تصویر
  • انواع قطعات الکترونیکی و آی سی
  • انواع آنتن رادیویی پرقدرت
  • چراغ ها و ماژول های ضد انفجار
  • انواع مواد شیمیایی کارخانه ها و مواد اولیه غذایی
  • اتومبیل و لوازم یدکی خودرو

اینها تنها بخشی از کالاهای تحریمی هستند که واردات آنها ممنوع است، بنابراین بهتر است قبل از انجام اولین اقدامات برای واردات هر کالایی، با مقررات مربوطه آشنا شوید. برای حمل و نقل کالاهای تحریمی می توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

مسیر واردات کالا در هنگام تحریم چگونه است؟

همیشه کارخانه ها و شرکت های زیادی وجود دارند که به دلیل کمبود مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی مورد نیاز از ادامه کار باز می مانند و واردات کالاهای ممنوعه نیاز به تجهیزات خاصی دارد و مستقیما انجام نمی شود. در حمل و نقل کالاهای تحریمی کشور ثالث به عنوان واسطه عمل می کند. به این صورت که کالاهای مجاز وارد گمرک کشور واسطه شده و از آنجا به ایران ارسال می شود.

 این کشور ثالث باید جزء کشورهایی باشد که به دلیل تحریم های موجود، مشکل تجاری با ایران نداشته باشد. کشورهایی مانند چین، ترکیه، امارات، عراق و … این مشکل را ندارند. کشور ما سال هاست که قادر به خرید و حمل کالاهای تحریم شده و کالاهای مارک دار نیست و در تجارت بین المللی با بسیاری از کشورها مانند آمریکا، کشورهای اروپایی، کره، ژاپن و برخی شرکت های چینی همکاری نمی کند.

همچنین اگر نشانه ای از ایران در تجارت وجود داشته باشد قطعا رد می شود. به همین دلیل باید تمامی نفوذ مربوط به ایران در مسیر تجارت با بسیاری از کشورها و شرکت های بزرگ دنیا حذف شود و از روش های غیرمستقیم درخرید و واردات محصولات استفاده شود. خرید اجناس دربسته و کالاهای برند مشابه یکدیگر بوده و نحوه واردات و حمل و نقل کالاهای تحریمی نیز اکثرا یکی است.

کالاهای تحریمی چگونه حمل می شوند؟

با توجه به سیستم حمل و نقل بین المللی، حمل و نقل کالاهای تحریمی به صورت مستقیم از کانال های دریایی به ایران مسدود شده و در صورت تخطی از مقررات وزارت خزانه داری آمریکا، صادرات کالاهای مهم به آن کشور از طرق مختلف انجام می شود. همانطور که پیش تر توضیح دادیم، یکی از این راه حل ها استفاده از  کراس استافینگ است. در این روش کالای خریداری شده در یک کانتینر قرار می گیرد و در نهایت محموله مورد نظر از یک کشتی به کشتی دیگر یا از یک کانتینر به کانتینر دیگر منتقل می شود.

 همه کشتی ها و کانتینرهای آنها دارای کدهای منحصر به فردی هستند که اطلاعات مربوط به کشور مبدا و مقصد و مسیر حرکت را از طریق یک سیستم جامع ثبت می کنند. اگر این اطلاعات نادرست باشد، آنها نمی توانند در بنادر کشور پهلو بگیرند. با توجه به اینکه این گونه کشتی ها اجازه پهلوگیری در کشورهای تحریم شده را ندارند بنابراین تجار برای انتقال کالا در داخل کشور از روش کراس استافینگ استفاده می کنند.

سوالات متداول

چه چالش هایی برای حمل کالاهای تحریمی وجود دارد؟

یکی از چالش هایی که در مسیر واردات کالاهای ممنوعه وجود دارد می توانیم به مشکلاتی که روابط بین المللی کشورهای صادرکننده ایجاد می کند اشاره کنیم. همچنین خروج آمریکا از برجام نیز مشکلات زیادی را بر روی اقتصاد کشور ایجاد می کند. اگر اطلاعات محموله به درستی ثبت نشده باشد ممکن است در طول مسیر محموله متوقف شود که می توانیم یکی از چالش های موجود در حمل و نقل کالاهای تحریمی در نظر بگیریم.

بهترین روش برای حمل کالاهای تحریمی کدام است؟

کراس استافینگ یکی از روش های حمل و نقل کالاهای تحریمی می باشد که بار را از یک کشتی به کشتی دیگر انتقال می دهد. می توانیم کراس استافینگ را یکی از روش های مقابله با تحریم ها در نظر بگیریم.

چه کالاهایی جزء کالاهای تحریمی محسوب می شوند؟

 کالاهایی که در دسته کالاهای تحریمی قرار گرفته اند می توانیم به مواد اکسیژن، تجهیزات و وسایل مربوط به عکس برداری، دماسنج ها، موتورهای پرسرعت برای سانتریفیوژ، قطعات الکترونیکی، دوربین مداربسته، مواد شیمیایی ضد انفجار، اتومبیل، لوازم یدکی و … اشاره کنیم.

در هنگام تحریم مسیر واردات به چه صورت می باشد؟

برای ورود کالاهای تحریمی به داخل کشور باید از یک کشور ثالث کمک گرفت. این کشور، باید جزء کشورهایی باشد که با وجود تحریم ها مشکل بازرگانی با ایران ندارد. کشورهایی همچون، چین، ترکیه، امارات، عراق از نظر تجاری مشکلی با کشور ما ندارند. کشور سوم به عنوان واسطه عمل می کند و می توان کالاهای مجاز را به ایران ارسال کرد.

جمع بندی

امروزه تحریم، واردات کالا را دشوارتر کرده است؛ اما برخی از بازرگانان روش های مختلفی را برای دور زدن تحریم ها به کار می برند. ما در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، یکی از بهترین راه های حمل و نقل کالاهای تحریمی، یعنی کراس استافینگ را به شما معرفی کردیم. همچنین، برای ارسال بار، بهتر است کالاهایی را که در لیست کالاهای تحریمی قرار دارند را بشناسید. از این رو، به شما توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با این روش و کالاهای تحریمی، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس خدمات متنوعی را در زمینه ارسال بار به روش های هوایی، دریایی و زمینی به شما عزیزان ارائه می کند. چنانچه سوالی در رابطه با حمل و نقل کالاهای تحریمی داشتید با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x