حمل-و-نقل-هوایی-چیست-و-چند-نوع-دارد؟

حمل و نقل هوایی چیست و چند نوع دارد؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

از میان انواع روش های حمل و نقل بین المللی همانند حمل و نقل ریلی، دریایی و حمل و نقل هوایی این روش هوایی میباشد که به عنوان گل سرسبد آن ها شناخته میشود و بسیاری از افراد از آن به عنوان تجربه ای فراموش نشدنی و ماندگار  یاد میکنند. اما، لازم به ذکر است این روش فقط محدود به جابجایی مسافران نمیشود و بسیاری از کالاها به وسیله آن ترانزیت میگردد. در روش حمل و نقل هوایی از شیوههای نوین جهت راحتی و آسایش مسافران و متقاضیان استفاده میگردد و این امر باعث توجه بیشتر به این روش شده است.

البته متاسفانه، به علت تحریم های شدید بین المللی بسیاری از شرکت ها و سازمان های هواپیمایی ایران از شرکت های غول پیکر هواپیماسازی بلوکه شده و امکان واردات آنها به کشور میسر نیست .در ادامه این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قصد داریم تا ابتدا به جایگاه حمل و نقل هوایی در ایران بپردازیم و سپس با ارائه توضیحات کامل، انواع روشهای حمل و نقل هوایی را معرفی نمایم.

حمل و نقل هوایی شامل چه پرواز هایی است؟

در واقع میتوان گفت بر حسب سه فاکتور حجم کالا، زمان تحویل کالا و قیمت کالا، نوع حمل و نقل هوایی تعیین میگردد. همچنین لازم است بدانید هیچ یک از این سه فاکتور، نسبت به یکدیگر صلاحیت بیشتری ندارند و تنها با توجه به نیاز صاحبان کالا و افراد و کاربردهای هرکدام به کار گرفته میشود و امکان سهولت در جا به جایی کالا را فراهم میکند. این روش ها عبارتنداز؛

پرواز چارتر

پرواز چارتری به پروازی گفته میشود که تمامی صندلی های یک هواپیما یکجا در اختیار یک سازمان هواپیمایی قرار گیرد. به عنوان نمونه، هنگامی که آژانس هواپیمایی یک مسیر پروازی مانند ایران – توکیو را برای زمان مشخصی چارتر کند، به عنوان پرواز چارتر ایران – توکیو شناخته میشود. این پروازها غالبا برای مسیرهای شلوغ و پر تردد به کار گرفته میشود تا امکان رزرو بلیت برای افراد در هر زمان میسر باشد. این روش از حمل و نقل نیز کوتاه ترین مسیرها را جهت رفت و آمد انتخاب مینماید تا درگیر ترافیک هوایی نشود.

البته لازم است بدانید تنها آژانسهای هواپیمایی گردشگری و خصوصی از پرواز چارتر استفاده نمیکنند، بلکه بسیاری از سازمان ها، باشگاههای ورزشی، انواع نهادهای دولتی، ادارهها و … نیز برای پرسنل خود این پروزها رزرو میکنند. همچنین از مهمترین مزایای روش چارتر میتوان به عوامل زیر اشاره نمود:

  • صرفه جویی در بسیاری هزینه ها
  • وجود مسیری کوتاهتر نسبت به دیگر روش های حمل و نقل هوایی
  • امکان رزرو مدتدار بلیت مانند ۳ ماه
  • دربست اجاره نمودن هواپیماها برای مدت زمان معین
  • پرواز سیستمی

تفاوت مهم پرواز سیستمی با پرواز چارتر در مواردی مانند برنامه زمانی، هزینه بلیت و شرایط سنی میباشد؛ به نحوی که در پرواز سیستمی هزینه پروازها و برنامه ها در طول ماه معین بوده و امکان تغییر آن به وسیله مسافران وجود نخواهد داشت. به عنوان نمونه، شما میتوانید از چند ماه پیش با پرداخت هزینه اقدام به رزرو بلیت نماید و بعدا بنا به دلایلی زمان یا تاریخ سفر خود را جابجا نماید. اما، در روش چارتر این مورد میسر نخواهد بود و امکان تغییر تاریخ و ساعت پرواز وجود نخواهد داشت.

همچنین هزینه بلیت نیز به عنوان تفاوت اصلی بین پرواز سیستمی و چارتر میباشد. غالبا، هزینه رزرو بلیت در انواع حمل و نقل هوایی بسته به امکانات پرواز تعین میگردد و پیش از سفر بایستی به آن توجه نمود. همچنین نکتهای که باید در مورد بلیت های سیستمی به آن توجه نمود این مورد است که که هر چه دیرتر اقدام به خرید کنید، قیمت بلیت گرانتر خواهد شد.

اما، در مورد بلیت های چارتر این قضیه عکس است و قیمت آنها به مراتب از بلیت های سیستمی ارزانتر میباشد. زیرا تعداد زیادی از بلیت ها به شکل عمده توسط یک سازمان هواپیمایی خریداری شده و در نتیجه جهت رقابت با سایر آژانسها آن را ارزان تر میفروشد.

همچنین تفاوت دیگر بین پرواز چارتر و سیستمی تعیین قیمت بر حسب شرایط سنی میباشد؛ به شکلی که قیمت بلیتها برای گروههای سنی نوزادان، کودکان بزرگسالان و نوجوانان متفاوت میباشد. مثلا کمترین قیمت بلیت مختص به نوزادان و نیز کودکان است و گرانترین آن مختص به بزرگسالان است. اما، در پرواز چارتر فقط بهای بلیت نوزدان زیر ۲ سال ارزانتر میباشد.

پرواز بازرگانی

یکی دیگر از انواع حمل و نقل هوایی روش پرواز بازرگانی میباشد، که این روش فقط کالاها جابجا میگردد که البته حمل و نقل آنها دارای قوانین و اصول خاصی است که توسط سازمان هواپیمایی ایران و نیز شرکت هواپیمایی بین المللی ایکائو تعیین میشود. همچنین حمل و نقل کالا به دو شکل کارگو و فریت انجام میگردد که روش نخست مقرون به صرفهتر میباشد. در روش کارگو که یک به عنوان یک روش تجاری شناخته میشود، حمل کالا به شکل دسته جمعی انجام میگیرد و افراد میتوانند بارهای خود را به همراه دیگر مرسولات به مقصد ارسال نمایند.

روش فریت بار نیز مختص به حمل کالاهای مسافران میباشد که قصد سفرهای طولانی مدت را دارند و تجاری نیست . از این روبه بایستی  از هواپیماهایی استفاده گردد که امکان حمل بار آنها را به این شکل وجود داشته باشند. غالبا، بیشتر هواپیماهای مسافربری قابلیت حمل کالا به شکل فریت را دارند در نتیجه از این بابت جای نگرانی برای مسافران و تاجران وجود نخواهد داشت.

حمل و نقل هوایی شامل چه مراحلی است؟

حمل و نقل هوایی نیز از مراحلی تشکیل شده است که این مراحل عبارتنداز ؛

تحویل کالا به حمل کننده بار

اولین مرحله روش حمل و نقل کالا، تحویل کالا به حامل و مسئول ارسال بار میباشد و محموله را بایستی به حمل کننده کالا ارسال کنید. حمل کننده کالا ممکن است به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی در نظر گرفته شود، که غالبا چگونگی انتقال کالا در این مرحله  که به شکل باشد یا  ماشین های سنگین و قطار  استفاده گردد تعیین میشود.

ترخیص کالا از سازمان گمرک

ترخیص کالا از  گمرک، به عنوان دومین مرحله از مراحل حمل و نقل کالا به شمار میرود. لازم است بدانید هر محموله و کالایی که قرار باشد از کشور خارج گردد، بایستی تعدادی مرحله قانونی را طی نماید و مورد بررسی قرار گیرد. از این رو جهت ترخیص کالا از گمرک ،  ابتدا بایستی یک درخواست تنطیم گردد و به همراه چند سند مورد نیاز به سازمان مربوطه ارائه داده شود.

بار زدن محموله

یکی دیگر از مراحل مهم حمل و نقل کالا، مرحله بار زدن کالا و بار میباشد. این مرحله شامل تمام فرایندهای جابه جایی و همچنین بررسی کالا از هنگام رسیدن بار به انبار اصلی تا هنگام بار زدن آن میگردد. در نتیجه میتوان گفت در این مرحله کارهای گوناگونی بایستی توسط افراد مربوطه و کارکرده انجام گردد.

حمل و نقل بین المللی

در این مرحله از مراحل حمل و نقل بین المللی بایستی حمل کننده کالا در یک بازه معین تعهد نماید که محموله و کالا را به دست گیرنده برساند. این حمل کننده ها با شرکت ها و سازمان ها قراردادی را تنظیم مینمایند که فرستنده و گیرنده با آن ها هیچ ارتباطی نخواهد داشت.

تحویل گرفتن محموله

حال پس از انجام این مراحل بایستی کالای مورد نظر از وسیله حمل و نقل انتخاب شده تخلیه گردد و به محل حضور خریدار منتقل گردد. مسئول پرداخت این هزینه ها و مبالغ نیز بایستی در قرارداد درج شده باشد و یکی از طرفین خریدار و فروشنده مسئول این قرارداد خواهند بود.

مزایا و معایب حمل و نقل هوایی چیست؟

این روش از حمل و نقل یا همان روش حمل هوایی بار برای بسیاری از کالاها که دارای تاریخ انقضا هستند و فاسد شدنی هستند، بسیار انتخاب مناسبی است. در واقع میتوان گفت  چون اکثر کالاهایی که از کشور ما به سایر کشورها صادر میگردد، خوراکی هستند، به همین علت است که حمل و نقل این کالاها بایستی از طریق هواپیما صورت بگیرد.

  • در شیوه حمل و نقل جادهای و ریلی و یا دریایی راه های گوناگونی جهت سرقت میتوان پیدا کرد ، اما در روش حمل و نقل هوایی ، امکان این کار بسیار پایین میباشد. از این رو از این روش به عنوان امن ترین  و مناسب ترین روش حمل و نقل یاد میکنند.
  • از دیگر ویژگی بارز و مهم حمل و نقل هوایی که سایر روش ها از داشتن آن محروم هستند ، سرعت بالای انتقال میباشد . در نتیجه این ویژگی ، امتیاز مهمی برای این نوع ترابری محسوب میگردد.
  • در این روش حمل و نقل ، تنها یکبار فرآیند بارگیری صورت میگردد و کالا تا رسیدن به مقصد جا به جا نخواهد شد، این امر موجب میشود که کالاهای موجود ، آسیب نببینند و در امنیت کامل بماند.
  • در شیوه حمل و نقل هوایی، فقط شرایط بد جوی و آب و هوایی ممکن است که حرکت هواپیما را به چالش بکشد ؛ در غیر این صورت این شیوه به عنوان امنترین مسیر شناخته میشود.

معایب روش حمل و نقل هوایی عبارتنداز؛

در ادامه از مهمترین معایب روش حمل و نقل هوایی میتوان به بالا بودن هزینه  آن اشاره کرد. از این رو به همین دلیل است که معمولا افراد  قصد انتقال تعداد محموله های زیادی را دارند به طور کلی از این روش استفاده می کنند تا برایشان به صرفه و مناسب باشد. غالبا

افرادی که بارهای جزیی و کمی دارند ، به علت همین هزینه بالا ، از این روش استفاده نمیکنند، چرا که برای آن ها به صرفه نخواهد بود. همچنین از این روش برای حمل بارهایی که حجم و ظرفیت بالایی دارند خیلی مورد استفاده قرار نمیگیرد و معمولا برای انتقال بارهایی که کوچک و کم حجم میباشد، استفاده میگردد.

از دیگر معایب این روش این است که وقتی در این روش ، بار به مقصد می رسد، دوباره جهت انتقال به درون شهر، نیاز به حمل و نقل جاده ای دارد.

از دیگر معایب این روش شرایط بد جوی و  آب و هوا میباشد ؛ اما این مورد را نیز بایستی در نظر بگیریم که یک اتفاق جزیی و یا آسیب کوچک در هواپیما ، میتواند خسارات جبران ناپذیری و بدی را به افراد وارد کند.

کالا های مجاز برای حمل هوایی

لازم به ذکر است که شما نمیتوانید برای بسیاری از کالاها از روش حمل و نقل هوایی جهت جا به جا کنید، زیرا ورود بعضی کالاها به کشور ایران غیر مجاز و غیرقانونی میباشد. در بعضی از موارد نیز قوانین و اصول های ویژهای برای جلوگیری از ورود بعضی از کالاها به شکل موقت تصویب میگردد. احشام و حیوانات ، انواع مایعات، بارهایی که اشعه ساطع میکنند، انواع اسلحه، دارو و یا سایر ماده دیگر، کالاهایی میباشد که ورود آنها به کشور نیازمند مجوز میباشد و بدون کسب مجوز، اجازه ورود آن ها را به کشور ندارید.

اما دانستن این نکته نیز مهم است که بسیاری از کالا ها مانند انواع لوازم دارویی و اقلام پزشکی به علت درخواست زیاد متقاضیان بهترین روش جهت انتقال آن ها حمل و نقل هوایی است و تاجران میتوانند با بهرهمندی از خدمات شرکت های تجاری مانند شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس جا به جایی کالا را به اکثر نقاط جهان انجام دهند.

هزینه و تعرفه های حمل و نقل هوایی

به طور کلی میتوان گفت هزینه و تعرفه حمل هوایی به عوامل متعددی بستگی دارد. نوع محموله و کلاس خطر آن ، ظرفیت و حجم بار، نوع و چگونگی قرارداد خرید و همچنین نوع بیمه بار ارسالی از جمله مواردی هستند که هزینه نهایی حمل هوایی را تحت تاثیر قرار میدهند.

مورد و  عوامل دیگری که در رابطه با هزینه حمل هوایی باید به آن اشاره نمود، نحوه پرداخت هزینه حمل آن میباشد. به طور کلی میتوان گفت در طی مدت زمان حمل بار هوایی به ایران در دو مرتبه میتوانید هزینه حمل هوایی را پرداخت کنید:

در مبدأ مورد نظر : شما میتوانید هزینه حمل بار هوایی را پیش از اینکه هواپیما از مبدأ بلند گردد، پرداخت نمایید.

در مقصد مورد نظر : پرداخت هزینه و تعرفه حمل بار هوایی در مقصد نیز امکان پذیر است. با این تفاوت که بایستی مبلغی را بیش از مبلغ قرارداد پرداخت کنید.

جمع بندی

ما در این مطلب از سایت شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به طور کامل به بررسی حمل و نقل هوایی در ایران پرداختیم و جنبههای گوناگون این نوع حمل و نقل را مورد بررسی  و توضیح قرار دادیم. حمل و نقل هوایی را میتوان به عنوان یکی از سریعترین روشهای حمل و نقل در نظر گرفت و همین امر موجب شده است تا در بین بسیاری از صنایع گوناگون برای حمل و نقل کالا، محبوبترین روش حمل و نقل به شمار رود .

از این رو اگر قصد دارید تا کالاهای خود را با استفاده از این روش به سایر مناطق بفرستید، شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با ارائه خدمات حمل و نقل مانند حمل و نقل دریایی، حمل و نقل درب به درب و حمل هوایی ، ریلی و جاده ای را با مجوز برای شما انجام خواهد داد. با همکاری این شرکت میتوانید از حمل و نقلی بدون دردسر و وقتگیر گمرک، کالاهای خود را به ایران بیاورید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x