حقوق-ورودی-گمرک

حقوق ورودی گمرک چیست و چگونه محاسبه می شود؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

هر وارد کننده ای در هنگام ترخیص کالای خود از گمرک باید هزینه هایی را به اداره گمرک بپردازد، در واقع این هزینه عوارض ورودی کالا می باشد که به آن حقوق ورودی گمرک نیز گفته می شود.

حقوق ورودی کالا در گمرک درآمد بسیار خوبی برای کشور و دولت دارد؛ زیرا کشور جمهوری اسلامی ایران سعی دارد به واسطه حمایت از تولیدات داخلی، از کالاهایی که نمونه آن در داخل کشور نیز تولید می شود عوارض بسیار بالاتری دریافت کنند و کالاهایی که نمونه داخلی ندارند حقوق ورودی کمتری پرداخت می کنند. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ادامه به توضیحات بیشتری در رابطه با حقوق ورودی در گمرک و نحوه محاسبه آن می پردازد.

حقوق ورودی گمرک چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه حقوق ورودی گمرک باید به نوع کالا ی وارد شده و حجم و تعداد آن، هم چنین نحوه ارسال کالا ها توجه داشت. هرچه تعداد و حجم کالا بیشتر باشد سود بیشتری باید بابت آن پرداخت شود. نحوه ارسال کالا نیز بسیار مهم است اگر چنانچه وارد کننده بخواهد در کمترین زمان ممکن سفارشات خود را دریافت کند، معمولا به صورت هوایی کالا ها ارسال می شود که هزینه های بیشتری باید به عنوان حقوق ورودی کالا در گمرک پرداخت شود.

یکی از عوامل تاثیر گذار در محاسبه حقوق ورودی گمرک ارزش CIF کالا می باشد که قبل از هر کاری باید محاسبه شود. برای محاسبه ارزش CIF کالا تعرفه حمل کالا، بیمه و ارزش کالای وارد شده با هم جمع می شوند و ارزش CIF کالا به دست می آید. حال باید برای محاسبه حقوق ورودی گمرک، مجموع حقوق گمرکی با مالیات و عوارض ارزش افزوده و هلال احمر را به دست آورد تا قیمت نهایی مشخص شود.

حقوق ورودی به چند روش اخذ می شود؟

حقوق ورودی کالا در گمرک را به سه روش می توان از وارد کننده کالا دریافت کرد که در ادامه در مورد هر سه روش توضیحاتی خواهیم داد.

  • روش ارزشی : دریافت حقوق از این روش به میزان ارزش کالای وارد شده بستگی دارد، در واقع قیمت تعرفه مشخص شده را با میزان ارزش کالای وارداتی ضرب می کنند و هزینه ای که وارد کننده بابت حقوق ورودی گمرک باید پرداخت کند مشخص می شود.
  • روش ویژه ، معین و خاص : در این روش میزان عوارضی که به عنوان حقوق ورودی کالا در گمرک باید پرداخت شود به طور مستقیم به مقدار کالای وارد شده بستگی دارد.
  • روش مرکب و ترکیبی : این روش ترکیبی از دو روش قبلی می باشد در واقع هر روش که هزینه بالاتری حساب کند  حقوق ورودی کالا در گمرک را اخذ می کند.

تعرفه های گمرکی به چه معناست؟

تعرفه گمرکی یک شماره هشت رقمی می باشد که در هنگام تجارت های بین المللی بر روی کالا ها قرار می دهند زیرا با این کد شناسایی کالا ها بسیار راحت می باشد و دولت طبق آن مالیات (حقوق ورودی گمرک) دریافت می کند. در کل دنیا ۴ رقم اول این شماره ثابت می باشد.

تعرفه های گمرکی به دو صورت انجام می گیرد؛ حالت اول حقوق ورودی کالا در گمرک تعرفه هایی است که با توجه به قرارداد ثبت شده و زمان مشخص انجام می شود که به آن قراردادی می گویند. حالت دوم تعرفه هایی هستند که کشور میزبان با توجه به منافع خود و به صورت یک طرفه انجام می دهد که به تعرفه مستقل شهرت دارند.

شکل تعرفه ها نیز به دو حالت واحد و مرکب تقسیم بندی می شوند. کالا هایی که به صورت واحد هستند تعرفه گمرکی آن ۴ درصد می باشد. در حالت مرکب نیز دسته بندی کالا ها به طور ویژه ای انجام می گیرد. تعرفه های گمرکی از لحاظ اهداف به سه دسته مالی، حمایتی و ارشادی تقسیم بندی می شوند که ماهیت آن ها به صورت عمومی و ترجیهی می باشد.

دولت تعرفه های گمرکی را بر اساس نیاز کشور به ده قسمت دسته بندی می کند، قسمت های اول مربوط به واردات کالاهای ضروری کشور می باشد و قسمت های آخر نیز با کالاهای غیر ضروری و گران قیمت ارتباط دارد که ارز دولتی نیز به این دسته از کالاها تعلق نمی گیرد.

لیست مهم ترین هزینه های ترخیص کالا

هزینه های ترخیص کالا از زمانی که کالا وارد گمرک می شود تا زمانی که خروج پیدا می کند را شامل می شود. این هزینه با بقیه هزینه هایی که در هنگام واردات کالا باید پرداخت شود متفاوت است و مربوط به اداره گمرک می باشد. مهم ترین هزینه های ترخیص کالا شامل انبار داری، بارگیری کالا و تخلیه آن، حقوق ورودی گمرک، هزینه های آزمایشگاهی و کارشناسی کالا، مالیات وارد کردن کالاهای غیر ایرانی و … را شامل می شود. هزینه های ترخیص کالا در کل کشور تعرفه ثابتی دارد و وارد کنندگان بر اساس آن باید حقوق ورودی کالا در گمرک را پرداخت کنند.

هزینه انبارداری گمرک چگونه محاسبه می شود؟

هزینه انبار داری در گمرک که جزئی از حقوق ورودی کالا در گمرک محسوب می شود، به مدت زمانی که کالا ها در انبار گمرک و نوع انباری که در آن قرار دارند بستگی دارد.  هزینه ها از اولین روز ورودکالا ها به گمرک و تا آخرین روز که کالا ها ترخیص می شوند، در بر می گیرد.

برای به دست آوردن هزینه انبار داری وزن ناخالص کالا ها را با تعرفه انبار داری ضرب می کنند و حاصل آن نیز با مدت زمانی که کالا ها در انبار نگهداری شده اند ضرب می شود و قیمت نهایی به دست می آید.

انبار گمرک مکانی است که کالاهایی که وارد کشور می شوند یا باید به کشور های دیگر صادر شوند در آن نگهداری می شود. کالا هایی که خوراکی هستند و به یخچال احتیاج دارند در یخچال های مخصوص در انبار گمرک قرار داده می شوند. هزینه انبار داری که جزئی از حقوق ورودی گمرک می باشد به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه بیشتر در مورد آن ها توضیح می دهیم.

تعرفه های مرتبط با قیمت کالا

هزینه هایی که بابت خریدن کالای مورد نظر به حساب فروشنده واریز می شود و مخارجی که برای حمل کالا و بررسی کردن آن در اداره گمرک برای دریافت مجوز پرداخت می شود همگی جزء قیمت کالا محسوب می شود و باید به عنوان حقوق ورودی گمرک پرداخت شود، فقط در مواردی که برای کالاهای وارداتی بحث تخفیف قید شده باشد می تواند روی قیمت کالا اثر گذار باشد.

سود سرمایه و هزینه های مربوط به آن

هزینه های زیادی لازم است تا بتوان کالا ها و مواد اولیه را در انبار های اداره گمرک نگهداری کرد. قیمت گذاری برای پرداخت این هزینه ها که قسمتی از حقوق ورودی کالا در گمرک می باشد، همگی به عهده سازمان مربوطه است و اگر کالاهای وارداتی به مدت طولانی در انبارهای گمرک قرار داشته باشند می تواند مشکلاتی را ایجاد کند و سازمان مربوطه را با هزینه های زیادی مواجه کند.

نگه داشتن کالا و هزینه های آن

گمرک بابت کالا هایی که در انبار خود نگهداری می کند از سازمان های مربوطه برای اجاره دادن انبار و حمل و نقل کالا ها هزینه هایی به عنوان حقوق ورودی گمرک دریافت می کند.

سایر هزینه های گمرکی کدامند؟

اداره گمرک در برابر خدماتی که برای واردات کالا و تحویل گرفتن آن انجام می دهد هزینه هایی را دریافت می کند که به آن هزینه های گمرکی می گویند و این خدمات به صورت زیر است:

  • بارگیری و باربری کالا های وارداتی
  • چیده شدن ایمنی بار به صورت بهینه (بارچینی)
  • آزمایش کردن کالاها
  • کارشناسی آن ها
  • تخلیه بار

هزینه گمرکی شامل چهار درصد از مالیات بر ارزش افزوده کالا می باشد که به عنوان حقوق ورودی گمرک دریافت می شود. حقوق ورودی کالا در گمرک که به عنوان هزینه گمرکی باید پرداخت شود شامل  ارزشCIF، قیمت ارز و قیمتی که به عنوان تعرفه از کالاهای وارداتی دریافت می کنند، می شود.

سودی که برای بازرگانی مشخص می کنند با ارزش CIF، قیمت ارز و نرخ گمرکی به دست می آورند، می تواند متفاوت باشد. برای محاسبه هزینه های گمرکی باید هزینه های انبار داری، CIF کالا، عوارض گمرکی، عوارض هلال احمر و جریمه های گمرکی هر یک به صورت جداگانه محاسبه شوند تا قیمت نهایی تعیین شود.

سوالات متداول

حقوق ورودی گمرک به چه معناست؟

هزینه هایی که در هنگام ترخیص کالا بابت خدماتی که گمرک انجام داده است، باید پرداخت شود و به نوعی هزینه عوارضی گمرک می باشد را حقوق ورودی گمرک می گویند.

حقوق ورودی کالا در گمرک  به چند روش قابل دریافت است؟

 حقوق ورودی کالا در گمرک به سه روش ارزشی، ویژه (معین و خاص) و مرکب و ترکیبی قابل دریافت است و هر کدام شرایط متفاوتی دارد.

تعرفه گمرکی چند رقمی می باشد؟

تعرفه گمرکی شامل کدی هشت رقمی می باشد که چهار رقم اول آن در تمام دنیا یکسان است و طبق آن کالا ها طبقه بندی می شوند؛ دولت نیز برحسب این کد هشت رقمی مالیات دریافت می کند.

فرمول محاسبه هزینه انبار داری چگونه است؟

هزینه انبار داری = وزن ناخالص کالا * تعرفه انبار داری * مدت نگهداری کالا

جمع بندی

به طور کلی متوجه شدیم که حقوق ورودی گمرک شامل موارد متعددی می شود که هر وارد کننده ای باید به تمام نکات آن توجه کند تا با مشکل مواجه نشود. حقوق ورودی کالا در گمرک یکی از مهم ترین هزینه هایی است که اداره گمرک به عنوان عوارضی از سازمان های مربوطه دریافت می کنند که برای محاسبه آن ها باید هزینه های خدماتی که اداره گمرک انجام می دهد را به صورت جداگانه به دست آورد و طبق فرمولی که سازمان گمرک توسط دولت برای آن ها در نظر گرفته محاسبه کنند.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در تلاش است؛ برای تجار و وارد کنندگانی که قصد همکاری دارند شرایط ویژه ای قرار دهد و هم چنین کارشناسان شرکت خدمت گذار همه عزیزان می باشند و آماده پاسخگویی به تمام سوالات هستند تا درآمدی پر سود را تجربه کنند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x