هر-آنچه-که-باید-در-مورد-جرثقیل-های-برجی-شناور-بدانید

هر آنچه که باید در مورد جرثقیل های برجی شناور بدانید

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

ازجمله ی کاربردی ترین دستگاه ها در پیشبرد و تسریع پروژه های، جرثقیل های برجی شناور (تاور کرین) می باشد. همچنین باید بدانید که به علت پیشرفت سریع در انجام پروژ ها، تاور کرین ها در کاهش هزینه های مربوط به ساخت و ساز هم نقش مهمی را ایفا می نمایند.

اکنون با توجه به مقدمه ی ذکر شده این مطلب را در باب آشنایی شما عزیزان با جرثقیل های برجی شناور آماده نموده ایم که امید داریم مقاله ای مفید برای شما همراهان گرامی به حساب آید، پس با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید.

جرثقیل برجی شناور چیست؟

همان طور که در مقدمه نیز ذکر شد، نام دیگر جرثقیل برجی شناور، تاور کرین می باشد. در حقیقت به گونه ای این جرثقیل ها نوعی مدرن از اهرم های تعادلی می باشد که از قطعاتی شبیه به اهرم معمولی تشکیل شده است. با این تفاوت که پایه ی تاور کرین ها یا پایه های تثبیت در بتن مسلح قرارگرفته اند و گاهی اوقات به قسمت هایی از ساختمان و یا سازه هم به وسیله ی کمربند مهار متصل می گردد.

به طور معمول تاور کرین به شکل گسترده ای در ساخت و ساز ساختمان های بلند، برج ها، سدها و نیز آسمان خراش ها استفاده می شود.

درواقع توسعه جرثقیل برجی شناور برای رونق ساخت وساز در دهه ی پنجاه میلادی با ساخت برج های بلند شروع شد. به همین علت تاور کرین ها می توانند جوابگوی برج ها و ساختمان های بلند باشند. از طرف دیگر قابلیت مونتاژ در محل مورد نظر، به جرثقیل ها اجازه خواهد داد تا در کنار ساختمان مربوطه ارتفاع بگیرند و در کل، سهولت نقل و انتقال، مونتاژ و نیز افزایش راندمان در ساختن ساختمان های بلند پدید آمد.

کاربرد جرثقیل های شناور

همان طور که مطلع هستید، جرثقیل برجی شناور دارای کاربردهای گسترده ‌ای می باشد. معمولا تاور کرین ها به منظور ساخت انواع ستون ها در ساختمان، بالا بردن مصالح مورد نیاز، تولید روف گاردن و… استفاده می گردد. در کل می توان گفت که کار جرثقیل برجی جابه‌جایی مصالح بسیار سنگین، هدایت و کنترل تجهیزات سنگین در سازه ‌هایی است که دارای ارتفاع زیادی می باشد. تاور کرین به صورت خلاصه در موارد زیر دارای کاربرد می باشد :

  • برج  سازی و همچنین آسمان خراش سازی
  • پل سازی
  • جابه جایی قطعاتی سنگین مثل قطعات فلزی و بتنی در صنایع مختلف
  •  حمل بار در بندرها
  • ساختن سد
  • ساختن سیلو
  • ساختمان سازی
  • ساخت ‌و سازهای با ارتفاع زیاد
  • ساخت‌وساز مسکونی، تجاری و اداری
  • صنایع، کارخانه ‌ها و نیروگاه ‌ها

معرفی انواع جرثقیل های برجی شناور

همان طور که مستحضر هستید برای تاور کرین ها دسته بندی های بسیار زیادی با توجه به شکل و یا اندازه ی آن ها در نظر گرفته شده است که هر کدام از این مدل ها به منظور نیازهای مشخصی استفاده خواهند شد. در عین حال می توان مطرح نمود که سه نوع دسته بندی اصلی از جرثقیل برجی شناور موجود می باشد که شامل موارد زیر هستند:

دسته بندی جرثقیل برجی بر اساس ابعاد

جرثقیل برجی شناور از لحاظ ابعاد معمولاً به 2 دسته ی اصلی بزرگ و کوچک تقسیم می شوند. جرثقیل های بزرگ در صنعت نفت و برای ساختن مخازن نفتی و همچنین جا به جایی بار در داخل آب و بیرون آوردن وسایل از درون آب مثل کشتی های غرق شده مورد استفاده قرار می گیرد. تاورکرین های بزرگ برای ساخت آسمان خراش های بلند و ساختمان ها به کار می روند. تاورکرین های کوچک به منظور جا به جایی ابزارها و لوازم داخل یک محیط کوچک همچون کارگاه ها مناسب می باشند.

جرثقیل بر اساس نوع نصب

به طورکل این نوع از تاور کرین ها شامل دو دسته ی خود نصب شونده و کمک نصب شونده می باشند. تاور کرین خود نصب شونده به منظور نصب و راه اندازی به هیچ گونه عامل کمکی نیاز ندارد و خود این قابلیت را دارد که ارتفاع خود را کم و زیاد نماید.

مهم ترین ویژگی جرثقیل برجی شناور خود نصب شونده امکان نصب آسان و سریع آن است. تاور کرین کمک نصب شونده به یک نوع عامل خارجی و کمک کننده مثل یک جرثقیل و یا حتی یک بالگرد در ارتفاع های بالا برای نصب و راه اندازی نیازمند است، علاوه بر این ارتفاع آن ها توسط قطعات ارتفاعی ویژه افزایش پیدا می کند. مشخصه ی اصلی این دسته از جرثقیل ها ها ارتفاع و قدرت بیشتر برای حمل بار و نقل و انتقال اجسام است.

 جرثقیل برجی شناور بر اساس شعاع حرکتی

شاید برای شما هم جالب باشد که کل تاور کرین ها دارای شعاع حرکتی سیصد و شصت درجه و یا به عبارت دیگر جا به جایی بار در تمام جهت های ممکن خواهد بود. شعاع حرکتی نیز به این معنا است که یک جرثقیل برجی در سه محور فضایی چه نوع محدودیت هایی دارند؛ بر همین اساس در این نوع دسته بندی می توان جرثقیل برجی شناور را به سه دسته ی ثابت، متحرک و بالارونده تقسیم نمود.

جرثقیل برجی ثابت

همان گونه که از نام این جرثقیل ها پیداست این نوع تاور کرین ها هیچ گونه ویژگی خاصی ندارند و برای کاربردهای معمولی استفاده می شوند.

جرثقیل برجی متحرک

مهم ترین ویژگی جرثقیل برجی شناور متحرک، شعاع عملیاتی گسترده ی آن ها است. بنابراین در تمامی جهات قابلیت حرکت دارد و می تواند در بخش های مختلف پروژه به خوبی کار کند. از طرفی بهتر است بدانید که تاور کرین های متحرک هم به سه دسته ی ریلی، جاده ای و شناور تقسیم می گردند که هرکدام از آن ها دارای مزایا و معایب خاصی می باشند.

به طور مثال تاور کرین ریلی روی یک ریل حرکت می نماید و تا زمانی می تواند حرکت کند که برای آن ریل تشکیل شده باشد که این نوعی محدودیت می باشد. از طرف دیگر تاور کرین جاده ای سایز کوچک تری داشته و دارای مزیت نصب و راه اندازی بسیار پر سرعت و حمل و نقل و جا به جایی گسترده و وسیع می باشد، البته باید بگوییم که قدرت حمل بار کمتری هم دارد. علاوه بر این تاور کرین های شناور هم همان طور که قبلاً اشاره کردیم در آب برای ساخت و ساز معادن نفتی یا بیرون آوردن کشتی های غرق شده به کار می روند.

جرثقیل برجی بالارونده

معمولاً از تاور کرین های بالارونده برای ساخت بناهای متنوع مانند ساختمان استفاده می گردد. این نوع جرثقیل با افزایش ارتفاع ساختمان بالا خواهد رفت و نقطه ی قوت آن، پوشش گسترده ی ارتفاع می باشد. به همین دلیل است که از این نوع جرثقیل برجی شناور در صنعت برج سازی و پل سازی و همچنین ساخت آسمان خراش ها استفاده می شود.

اجزای اصلی تشکیل دهنده جرثقیل برجی

در این بخش از وبلاگ شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به سراغ آشنایی با اجزای اصلی تشکیل دهنده ی جرثقیل برجی شناور رفته و شما را با تک تک این قسمت ها بیشتر آشنا خواهیم کرد. به طورکلی اجزای بسیار مهم این اهرم های غول پیکر (تاور کرین ها) شامل:

دکل

به بخش برجی شکل جرثقیل دکل گفته می شود. این بخش از جرثقیل از جنس فولاد است و توسط پین و اشپیل یا پیچ و مهره به تنه و دیگر قسمت ها وصل می شود.

گردون

این قسمت از تاور کرین ها نیز روی دکل سوار شده است که گردش فلش و بازوی تعادلی بر روی تاور را امکان پذیر می نماید.

کابین اپراتور

عموماً کابین اپراتور بر روی قسمت گردان نصب می گردد که مکان نشستن و کنترل اپراتور محسوب می شود. این قسمت از تاور کرین ها باید با ویژگی های ایمنی زیر همراه باشد که شامل:

  • دید کافی در جهت های مختلف
  • سالم بودن اهرم کنترل (لیور)
  • عدم نصب کردن پرده و یا پوشش بر روی شیشه ها که دید اپراتور را کم کند
  • وجود یک کپسول آتش نشانی برای جلوگیری از بروز حوادث
  • وجود یک نوع صندلی استاندارد که سبب راحت بودن اپراتور می گردد.

جیب یا فلش

جیب یا فلش بخشی از جرثقیل برجی شناور می باشد که اغلب اتاقک بازرسی بر روی این بخش سوار شده و نصب شاریوت و یا همان کالسکه با قلاب و دیگر متعلقات هم بر روی این بخش نصب می گردد.

اجزای برقی مربوط به جرثقیل

اجزای برقی شامل موتور گیربکس گردان، موتور گیربکس شاریت، محافظ های مربوط به الکتروموتورهای مدار قلاب گردان، انواع زغال موتورها و نیز کلکتورهای تاور کرین و اینانسومترهای فرمان است.

قلاب

قلاب قسمتی از جرثقیل برجی شناور می باشد که بار بر روی آن بسته می شود. به این نکته توجه داشته باشید که قلاب در تاور کرین ها باید دارای شیطانک و یا قلاب ضامن باشد و هیچ گونه جوشکاری روی آن انجام نگردد.

بلوک بتونی

بلوک بتنی در بخش انتهای بازوی تعادلی قرارگرفته است و در بعضی از مواقع بر روی قسمت پایه هم نصب می شود تا اتصال مناسب به زمین برای این قسمت ها وجود داشته باشد.

سوالات متداول

کار جرثقیل برجی شناور چیست؟

کار جرثقیل برجی شناور جابه‌جایی مصالح بسیار سنگین، هدایت و کنترل تجهیزات سنگین در سازه ‌هایی است که دارای ارتفاع زیادی می باشد.

مهم ترین ویژگی جرثقیل برجی خود نصب شونده چیست؟

مهم ترین ویژگی جرثقیل برجی خود نصب شونده، امکان نصب آسان و سریع آن است. این جرثقیل برای نصب و راه اندازی به هیچ گونه عامل کمکی نیاز ندارد و این قابلیت را دارد که ارتفاع خود را کم و زیاد نماید.

دکل در جرثقیل برجی به چه معناست؟

به بخش برجی شکل جرثقیل دکل گفته می شود. این بخش از جرثقیل از جنس فولاد است و توسط پین و اشپیل یا پیچ و مهره به تنه و دیگر قسمت ها وصل می شود.

اجزای برقی تاور کرین ها شامل چه مواردی است؟

اجزای برقی شامل موتور گیربکس گردان، موتور گیربکس شاریت، محافظ های مربوط به الکتروموتورهای مدار قلاب گردان، انواع زغال موتورها و نیز کلکتورهای تاور کرین و اینانسومترهای فرمان است.

جمع بندی

همان طور که در این مقاله هم مطالعه نمودید، جرثقیل برجی شناور از این جهت که برای ساخت ساختمان های با ارتفاع زیاد استفاده می شد، که عملا امکان دسترسی جرثقیل به منظور استفاده از آن ها فراهم نبود.

اما به مرور زمان سازندگان دریافتند که استفاده از تاور کرین برای کاهش هزینه ها و سرعت بخشیدن به پیشبرد پروژه های متنوع بسیار تاثیر گذار بوده تا جایی که بیشتر سازندگان معتبر مدت زیادی است که برای ساخت پروژه ها، چه بزرگ و چه کوچک و نیز به منظور کاهش هزینه ها از آن استفاده می نمایند؛ بنابراین مدت زمان زیادی است که این دستگاه به بخش جدایی ناپذیر صنعت ساخت و ساز تبدیل گردیده است؛  شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس آماده ی خدمات رسانی به تمامی همراهان عزیز می باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه ی تاور کرین ها با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x