تفاوت-لنج-با-کشتی-در-چیست؟

تفاوت لنج با کشتی در چیست؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

همان طور که می دانید اکثر مردم تفاوت کشتی با لنج را می دانند، اما با این حال تعداد اندکی هستند که به طور معمول بین این دو اصطلاح دچار سر درگمی خواهند شد. در این محتوا در مورد تفاوت لنج با کشتی صحبت شده تا‌ آخر این محتوا با ما همراه باشید.

دقت داشته باشید که از لحاظ فنی، تفاوت های ناچیزی بین آن ها وجود دارد. اولین موردی که هنگام صحبت در مورد تفاوت کشتی با لنج به ذهن می رسد، اندازه آن ها می باشد.

بیشتر افراد جامعه به طور سنتی کشتی را به عنوان یک کشتی عظیم اقیانوس پیما می دانند، اما لنج ها از نظر اندازه بسیار کوچکتر از آن ها هستند. برای درک بهتر تفاوت بین کشتی ها و لنج ها، باید جنبه های بیشتری در نظر گرفته شود. از همین رو بهتر است که در این مقاله از وبسایت شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس ابتدا به تعریف هر کدام از آن ها بپردازیم.

تفاوت لنج با کشتی

تفاوت لنج با کشتی

لنج چیست؟

دقت داشته باشید که یک لنج از لحاظ فنی یک قایق می باشد و یک کشتی هم از نظر فنی یک قایق است. اما در عین حال وقتی افراد به لنج ها اشاره می کنند، همواره چیزی کوچک تر از یک قایق و یا کشتی را مد نظر دارند. لنج ها ممکن است به موتور مجهز باشند، مثل قایق های تندرو، و یا اینکه ممکن است با نیروی انسانی، همچون قایق های پارویی و کایاک، حرکت نمایند. قبل از اینکه تفاوت کشتی با لنج را برای شما عزیزان بررسی کنیم بهتر است که مفهوم کشتی نیز آشنا شوید.

کشتی چیست؟

به طور معمول اصطلاح کشتی با یک قایق بسیار بزرگ ارتباط دارد اما به زیبایی یک قایق تفریحی نمی باشد (کشتی های کروز هنوز هم می توانند بسیار شیک و زیبا باشند و به علت اندازه و قدرت آن ها به عنوان کشتی شناخته می شوند). عموماً کشتی‌ به قدری بزرگ است که اصلا در دریاچه‌ها یافت نمی‌شود و به استثنای دریاچه ‌های گسترده، برای حرکت در داخل دریاهای آزاد اقیانوس ساخته شده است.

کشتی دریایی، کشتی کروز، تانکر، کشتی کانتینری نمونه هایی از انواع کشتی هستند. کشتی ‌ها ی ناوبری دارای فناوری پیشرفته‌تری هستند و به علت سرعت، اندازه و مسیرهایی که یک کشتی طی می‌کند، از کشتی‌های تفریحی پیشرفته‌تر هستند. به منظور آشنایی بیشتر با موضوع تفاوت کشتی با لنج به این موضوع دقت کنید که اکثر کشتی ‌ها برای حمل محموله و حمل تجهیزات برای انجام کار روی کشتی‌­های دیگر مانند کار تعمیر و سوخت‌گیری می باشند.

معرفی انواع لنج ها

در این مطلب شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قبل از پرداختن به موضوع تفاوت کشتی با لنج به معرفی انواع لنج ها پرداخته است.

لنج حوری

حوری یک نوع نوع قایق کوچک می باشد که انوع آن از یک تا ده نفر را با خود جا به جا می‌کند. این لنج از تنه‏‌ های بزرگ درختان و به‌ صورت یک تکه می‌‏ باشند. از آن جایی که از نوع این درختان و چوب‌ ها موجود نیست، حوری را از چند تکه چوب به وجود می‏‌ آورند. ظرفیت حوری کوچک صد و حوری بزرگ چهارصد کیلو است.

لنج سماچ

این لنج یک نوع از قایق ماهی‏ گیری است و امروزه روی آن موتور می ‏‌بندند که برای ماهی‏گیری به کار برده می شود. در لنج سماچ حدودا پنج تن ماهی می‏‌ ریزند. بهتر است بگوییم که سمک یا سمچ به معنای ماهی می باشد.

لنج بتیل

 بتیل به عنوان جهاز ماهی ‏گیری شناخته شده که در گذشته برای ماهی گیری از آن استفاده می‏‌ شد.

 لنج سمعه

 همان طور که مستحضر هستید لنج سمعه به منظور نصب بادبان بسیار مناسب است، اما برای قراردادن موتور به بدنه‌ اش کارایی ندارد.

لنج شوعی

این نوع لنج هم با بادبان و هم با پاروه حرکت کرده است. در دنیای امروزی لنج شوعی وجود دارد ولی بر روی بدنه ی آن موتور کار گذاشته‌ اند.

 لنج کتر

لنج کتر نوعی قایق ‌کوچک است که گنجایش 2 یا 3 نفر را دارا می ‌‏باشد. به طور کلی کتر قایق نفر بر مخصوص ناخدا می باشد که او را در زمان درخواست به کشتی و ساحل می ‏‌رساند.

لنج تشاله

از آن جایی که لنج آب‌ خور زیادی داشته است و قادر نبوده که کاملا به ساحل برسد اکثرا بار لنج را با تشاله به مقصد رسانده‌ اند.

لنج ماشوه

 ماشوه به عنوان یک وسیله ی نفربر و یا بارکش شناخته شده است. این لنج درگذشته با پارو حرکت می‏‌کرد اما امروزه یک موتور کوچک را بر روی آن قرار داده‏‌ اند و کار گذشته را توسط این موتور انجام می ‏‌دهد. ماشوه گنجایش پانزده نفر دارد و هنگام طوفان و غرق شدن لنج، کارکنان کشتی داخل آن شده و باعث نجات خود می شوند. برای شناخت تفاوت کشتی با لنج از شما همراهان گرامی تقاضا داریم که ما را تا انتهای مقاله همراهی نمایید.


لنج بغله

بهتر است بگوییم که بغله به‌ کشتی‏‌ های بزرگ گفته‌ می‌‏ شود و در عربی به معنی قاطر می باشد و چون که در دریا به‌ آسانی و با سکان کشتی را حرکت‏ داده ‏اند به نام بغله نامگذاری کرده ‏اند. در گذشته بغله توسط بادبان حرکت کرده است.

لنج بگاره

در بندری به نام کنگان از لنج بگاره بسیار زیاد استفاده نموده اند. دریانوردان کنگانی این کشتی کوچک را برای ماهی‏گیری با تور استفاده نموده اند که به آن عامله گفته‏‌ اند.

 لنج کچی و منجی

منجی و کچی دو نوع لنج بی‌ موتور هستند که توسط بادبان حرکت می‌کردند و به منظور مسافرت به‌ جزیره‌ ها و شیخ نشین‌ های نزدیک استفاده شده اند.

لنج سمبوک 

باربری لنج سمبوک صد تن می باشد. امروزه نوعی سمبوک ماهی ‏گیری به نام سماچ نیز ساخته شده است. کارکنان سمبوک قدیمی بیش از ۱۰ نفر بوده است ، ولی در سمبوک ماهی‏گیری جدید ۵ نفر کار می‏‌کنند. سمبوک های جدید دارای موتور می‏‌باشند.

لنج جالبوت

باربری جالبوت حداقل پنج تن و حداکثر صد تن است. کارکنان این لنج به ۷ نفر می‏‌رسد. امروزه به جالبوت‌ ها موتور متصل شده‏ است.

لنج بوم

بزرگ‏ترین و زیباترین گونه ی لنج ها، بوم‌ ها می باشند. انواع و اقسام چوب در ساختمان بوم‎‌ها استفاده می شود، مقداری از چوب‎ های روی عرشه و اتاق ‎ها و انبار داخل کشور تهیه می‏ گردد و بقیه ی چوب‏‌ ها را از خارج به خصوص هندوستان تهیه می کنند. بوم‌ های قدیمی مثل دیگر انواع لنج‌ ها فاقد موتور بوده است و توسط بادبان حرکت نموده اما در حال حاضر دارای موتور می باشد.

باربری بوم‌ها بین بیست تا سیصد تن می‌ باشد که به سرزمین‏ های دوری مثل کویت، دبی، هند، بصره ، یمن و عدن مسافرت می‌ کردند. در ادامه ی مقاله شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تفاوت کشتی با لنج را برای شما عزیزان آشکار می سازد.

تفاوت لنج با کشتی در چیست؟

در مطلب زیر هفت جنبه ی اصلی ذکر گردیده است که برای تفاوت کشتی با لنج در نظر گرفته می شود

اندازه ی لنج و کشتی

در بیان تفاوت کشتی با لنج مهم ترین جنبه ای که بسیار مورد توجه قرار می گیرد اندازه ی آن ها می باشد. بهترین راه برای بیان تفاوت کشتی با لنج این است که به خاطر داشته باشید کشتی می تواند یک قایق را حمل نماید، اما یک قایق هیچگاه قادر نیست که یک کشتی را حمل نماید لنج ها در مقایسه با کشتی، از نظر اندازه و جا به جایی دارای ساختاری فشرده می باشند.

مناطق عملیاتی

تفاوت کشتی با لنج در منطقه ی عملیاتی نیز می باشد. کشتی ها در منطقه ی اقیانوسی و دریاهای آزاد فعال هستند. کشتی ‌های دریایی، کشتی ‌های کانتینری، کشتی ‌های کروز، تانکرها، کشتی‌ های RoRo و کشتی ‌های نیروهای دریایی از انواع کشتی محسوب می شوند. کشتی ها عمدتا برای حمل و نقل کالا و مسافر در کل اقیانوس ها ساخته شده اند.

لنج ها نیز در مناطق کوچک تر و محدود آبی قابل استفاده می باشند که شامل کشتی های بادبانی، کشتی های کشتیرانی و یدک کش، کشتی های گشت زنی، کشتی های پارویی، کایاک، کانو و غیره می شوند. معمولا قایق ها برای مقاصد کوچک ‌تر مورد استفاده می گیرند و در مناطق نزدیک به ساحل تردد می کنند.

فناوری و ناوبری

تفاوت کشتی با لنج در فناوری و ناوبری نیز مشهود است. همان طور که مستحضر هستید از لحاظ فناوری لنج ها، از نوع کشتی های ساده ای می باشند که به سیستم ها، تجهیزات و الزامات نگهداری عملیاتی کمتری نیازمند هستند. کشتی ها باید مدت زمان طولانی تری در اقیانوس ها سفر نمایند، به همین دلیل آن ها به استفاده از ماشین آلات سنگین، مهندسی پیشرفته و سیستم های ناوبری نیاز دارند.

تعداد خدمه

یکی دیگر از انواع تفاوت کشتی با لنج تعداد خدمه است. کشتی ها از لحاظ اندازه بزرگ می باشند. از این رو توسط مهندسان حرفه ای و ناوبران آموزش دیده، اداره می شوند. همواره یک کشتی به کاپیتان نیاز دارد تا کشتی را اداره نماید و خدمه را نیز راهنمایی کند. از طرف دیگر دقت داشته باشید که تعداد خدمه ی یک کشتی به اندازه ی آن وابسته است.

ظرفیت بار

دیگر تفاوت کشتی با لنج در ظرفیت بار می باشد. یک لنج کوچک از نظر سایز به اندازه ی یک کشتی متوسط می باشد. لنج ها در مقایسه با کشتی بزرگ توانایی حمل بار کمتری دارند. کشتی ها منحصرا به منظور حمل کالا و یا مسافر و همچنین قایق و لنج ساخته می شوند. لنج یک اصطلاح عمومی می باشد که برای کشتی های آبی استفاده می گردد. عمدتاً لنج ‌ها برای اهداف ماهیگیری، تفریحی و کشتیرانی مورد استفاده می‌ گیرند.

طراحی و ساخت و ساز

همان طور که می دانید کشتی ها دارای سازه های پیچیده ای هستند که دارای انواعی از سیستم های مربوط به ماشین آلات و جنبه های طراحی وسیعی برای پایداری و ایمنی کشتی می باشند. در مقابل این امر، یک لنج در ساخت و ساخت طراحی بسیار ساده ای دارد و ماشین آلات و پیچیدگی های کمتری را دارا می باشد. برای شناخت دیگر تفاوت کشتی با لنج با ما همراه باشید.

نیروی محرکه

نوع دیگر تفاوت کشتی با لنج در نیروی محرکه است. یک لنج قادر است که با بادبان، موتور و یا نیروی انسانی حرکت کند، در عین حال یک کشتی موتورهای به خصوصی برای به حرکت درآمدن دارا می باشد.

انواع کشتی های باربری

همانطور که در بالا به موضوع تفاوت کشتی با لنج اشاره کردیم، بهتر است به این مسئله هم بپردازیم که یک کشتی با توجه به نوع کالا و باری که حمل  می نماید، در گروه های مختلفی قرار می ‌گیرد که به شرح زیر می باشند:

کشتی دارای کانتینر

از انواع شناخته شده ی کشتی های باربری، کشتی‌های کانتینری می ‌باشد. به طور کلی کشتی های کانتینری از نوع کشتی های خودکار هستند که با استفاده از جرثقیل ها بارگیری و تخلیه می‌ شوند. می‌توان گفت که بیش از پنجاه درصد بارها در اقیانوس ها توسط کشتی های کانتینری جا به جا می شوند و اکثر روابط تجاری که توسط اقیانوس ها انجام می گردد، با این کشتی ها می باشد.

کشتی‌ باربری یا کشتی های عمومی

کشتی های باربری به دلیل داشتن ظرفیت مناسب، قابل توجه خیلی از بازرگانان قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این کشتی فاقد فضایی است که در دیگر کشتی ها به کانتینر های معمولی اختصاص پیدا کرده است. در کشتی های باربری عمومی جرثقیل هایی قرار داده شده است که جهت انجام عملیات مربوط به بارگیری و تخلیه انجام می ‌گیرد.

کشتی‌ باربری فله بر

یکی از انواع دیگر کشتی های باربری، کشتی های باربری فله بر می‌باشد که برای حمل کالاهای بسته بندی نشده و فله مثل زغال سنگ، سنگ معدن، غلات، سیمان و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

کشتی باربری نفتی

کشتی های باربری نفتی به منظور حمل و نقل نفت استفاده می شوند. کشتی های باربری دارای مخزن ویژه ای برای حمل و نقل نفت خام می ‌باشد .همان طور که در مطلب قبل به بیان تفاوت کشتی با لنج پرداختیم در این مطلب هم می توان گفت که کشتی باربری نفتی از نظر مشخصات فنی با کشتی باربری عمومی تفاوت دارد که که شامل مقاومت ساختاری، بارگیری نفت خام و همچنین سیستم پمپاژ بالا جهت تخلیه است.

کشتی‌ باربری حمل گاز

کشتی باربری حمل گاز، بیشتر در تانکرهای نفت استفاده می شود. از این کشتی علاوه بر حمل گاز می ‌توان برای حمل گاز طبیعی و گاز مایع هم استفاده کرد.

کشتی‌ باربری یخچال دار

این نوع کشتی برای حمل مواد غذایی و محموله هایی که فاسد می ‌شوند مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این کشتی ها دارای سیستم حمل و نقل مجهزی می باشند که در دمای خیلی پایین کار خود را انجام می‌ دهد .

کشتی های باربری رول دار

کشتی باربری رول دار به منظور حمل کالاهای چرخ‌دار مثل کامیون، اتومبیل، تریلر و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کشتی طوری طراحی شده است که می ‌تواند به تنهایی کالا را بارگیری و تخلیه نماید.

سوالات مداول

کشتی شامل چه مواردی است؟

کشتی دریایی، کشتی کروز، تانکر و کشتی کانتینری نمونه هایی از انواع کشتی می باشند.

مهم ترین جنبه ای که در بیان تفاوت کشتی با لنج بسیار مورد توجه قرار می گیرد، کدام ویژگی می باشد؟

در بیان تفاوت کشتی با لنج مهم ترین جنبه ای که بسیار مورد توجه قرار می گیرد اندازه ی آن ها می باشد.

کشتی های کانتینری از کدام نوع کشتی ها هستند؟

به طور کلی کشتی های کانتینری از نوع کشتی های خودکار هستند که با استفاده از جرثقیل ها بارگیری و تخلیه می‌ شوند.

کشتی باربری رول دار به چه منظور مورد استفاده قرار می گیرد؟

کشتی باربری رول دار به منظور حمل کالاهای چرخ‌دار مثل کامیون، اتومبیل، تریلر و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع بندی

طبق مطالبی که در بالا ذکر شده است، کشتی‌های بزرگی که در دریاهای آزاد در حال فعالیت هستند، به عنوان کشتی شناخته می ‌شوند و از لحاظ فنی، لنج ها مشابه کشتی های بزرگ می باشند که در مناطق کوچک تر جا به جا می گردند.  اما زمانی که صحبت از تفاوت کشتی با لنج می گردد، استفاده از اصطلاح کشتی یا لنج به مکانی که در آن استفاده می شود هم بستگی دارد.

بیشتر افراد یک کشتی ماهی گیری با اندازه ی متوسط را به عنوان لنج و یا کشتی با اندازه ی متوسط یاد می کنند. با این حال می توان گفت که تفاوت کشتی با لنج به عوامل زیادی بستگی دارد که در بالا به بحث در مورد آن ها پرداختیم. امروزه اغلب لنج هایی که در آب های خلیج فارس فعالیت دارند دارای موتور می باشند. شما عزیزان می توانید برای آشنایی بیشتر با انواع کشتی ها و لنج ها به سایت شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مراجعه کنید و از خدمات و مشاوره ی رایگان آن ها بهره مند شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x