تفاوت لجستیک و زنجیره تامین

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

زنجیره تامین و لجستیک شباهت های زیادی دارند، اما تفاوت های کلیدی وجود دارد که این دو روش را متمایز می کند. لجستیک و زنجیره تامین برای بهینه سازی کسب و کار ضروری هستند. درک نقش هر یک می تواند به سازمان ها در بهبود عملیات، بهبود خدمات مشتری و در نهایت ایجاد مزیت رقابتی کمک کند. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، تعریفی از لجستیک و زنجیره تامین را در اختیارتان قرار می دهیم. همچنین در رابطه با تفاوت لجستیک و زنجیره تامین نیز، صحبت خواهیم کرد. بنابراین به شما توصیه می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با تفاوت لجستیک و زنجیره تامین
آشنایی با تفاوت لجستیک و زنجیره تامین

آشنایی با تفاوت لجستیک و زنجیره تامین

لجستیک بخشی از مدیریت زنجیره تامین است که جریان کالاها، خدمات، اطلاعات و پول را از مواد خام به مصرف کننده نهایی مدیریت می کند. در حالی که مدیریت زنجیره تامین یک اصطلاح گسترده است که به تامین مواد اولیه، تامین نیازهای مشتری، تبدیل مواد اولیه به محصولات نهایی و تحویل به موقع محصولات به مشتری (مدیریت زنجیره تامین) می پردازد. در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در رابطه با تفاوت لجستیک و زنجیره تامین بیشتر توضیح خواهیم داد.

تعریف لجستیک

 قبل از اینکه به تفاوت لجستیک و زنجیره تامین بپردازیم بهتر است تعریفی از این دو روش بدانیم. لجستیک تنها یک بخش مهم از یک زنجیره تامین با مدیریت درست می باشد. لجستیک شامل برنامه ریزی و اجرای ذخیره سازی و جابجایی کالا بین زنجیره تامین می باشد. لجستیک افراد، امکانات، تجهیزات و سایر منابع را هماهنگ می کند تا اطمینان حاصل شود که محصولات در زمان برنامه ریزی شده برای حمل و نقل، فضای کافی در مقصد بعدی خود دارند.

در اکثر مواقع، بین تعاریف مربوط به تفاوت لجستیک و زنجیره تامین اغلب اشتباه گرفته می شود. در حال حاضر، به طور کلی پذیرفته شده است که لجستیک به فعالیت های یک شرکت یا سازمان در مورد توزیع محصولات اشاره دارد. در حالی که زنجیره تامین شامل تولید و همچنین لجستیک است و بنابراین تمرکز بسیار گسترده تری دارد. زیرا بسیاری از شرکت ها، از جمله تامین کنندگان، تولید کنندگان و خرده فروشان، با هم کار می کنند تا تقاضای مصرف کننده برای یک محصول یا خدمات را برآورده کنند.

یکی از مفاهیم لجستیک، محصول مناسب، در مقدار مناسب، در زمان مناسب، در مکان مناسب، با قیمت مناسب است. یک مدیر عملیات متمرکز بر لجستیک مسائلی مانند مدیریت موجودی، خرید، حمل و نقل، انبارداری و برنامه ریزی و سازماندهی این عملیات را مدیریت خواهد کرد. لجستیک می تواند یک تمرکز داخلی (لجستیک ورودی) یا یک تمرکز خارجی (لجستیک خروجی) داشته باشد.

مفهوم لجستیک
مفهوم لجستیک

تعریف زنجیره تامین

برای مقایسه بین تفاوت لجستیک و زنجیره تامین، باید به نحوه عملکرد مدیریت زنجیره تامین با جزئیات بیشتری توجه داشته باشیم. مدیریت زنجیره تامین (SCM) ، فرآیند مدیریت جابجایی مواد اولیه و قطعات از شروع تولید تا تحویل به مشتری است. در بسیاری از سازمان ها، تصمیمات زنجیره تامین بر اساس نیازها و متغیرهای موجود اتخاذ می شود و بر توسعه، تولید، جابجایی و توزیع محصولات تاثیر می گذارد.

پیچیدگی زنجیره تامین، متناسب با اندازه کسب و کار و پیچیدگی و حجم محصول است. اما بیشتر زنجیره‌های تامین دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که شامل: مشتری، برنامه ریزی، خرید، موجودی، تولید و حمل و نقل می باشد. زنجیره تامین، در زمینه مبنای خرید، تولید و تحویل کالا، کار بین چندین سازمان و مدیریت سایر جنبه های زنجیره تامین، نقش اساسی ایفا می کند.

تا اینجای مقاله، تعریفی از لجستیک و زنجیره تامین را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. در ادامه، به تفاوت لجستیک و زنجیره تامین می پردازیم. اگر سوالی در رابطه با لجستیک و مدیریت زنجیره تامین دارید، می توانید با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در تماس باشید.

آیا لجستیک و مدیریت زنجیره تامین با هم یکسان هستند؟

هنگام مقایسه بین تفاوت لجستیک و زنجیره تامین ، لازم به ذکر است که لجستیک بر حمل و نقل و ذخیره سازی کالا در زنجیره تامین متمرکز است. مدیریت زنجیره تامین (SCM) ، پیچیده تر است و تمام هماهنگی بین شرکای درگیر در این شبکه را در بر می گیرد. از جمله تامین منابع، حمل و نقل، ذخیره سازی و فروش در زنجیره تامین پوشش داده می شود.

هدف اصلی SCM یا مدیریت زنجیره تامین، یافتن فرآیندهایی است که جریان روان و کارایی کالاها را تضمین می کند تا تجربه خوبی برای مشتری فراهم کند. در حالی که مدیریت زنجیره تامین، فعالیت ها را در یک واحد واحد مدیریت می کند. لجستیک، بر حرکت درونی کالاها متمرکز است. علاوه بر این، SCM  از عملیات خرید، تولید و توزیع پشتیبانی می کند. در همین حال، خدمات لجستیک بین نقاط مختلف زنجیره تامین حرکت و ذخیره می شود.

مقایسه لجستیک با زنجیره تامین
مقایسه لجستیک با زنجیره تامین

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین، استراتژی ها و فعالیت های مربوط به برنامه ریزی، منبع یابی، تولید، تحویل کالا و مدیریت کارایی عملیاتی را توصیف می کند اما لجستیک، بر قرار دادن محصولات مناسب در مکان مناسب در زمان مناسب و رساندن آنها به مقصد تمرکز دارد. کلیدی ترین تفاوت لجستیک و زنجیره تامین عبارت است از :

  1. مدیریت لجستیک، فرآیند یکپارچه سازی و نگهداری (جریان و ذخیره) کالاها در یک سازمان است در حالی که مدیریت زنجیره تامین، هماهنگی و مدیریت (حرکت) کالا می باشد.
  2. تفاوت دیگر بین لجستیک و مدیریت زنجیره تامین این است که هدف مدیریت لجستیک رضایت مشتری است، در حالی که مدیریت زنجیره تامین تاکید بیشتری بر مزیت رقابتی دارد.
  3. در گذشته، تنها مدیریت لجستیک برای ارائه هر کالا یا خدمات به مشتریان نهایی اعمال می شد، در حالی که مدیریت زنجیره تامین یک مفهوم تکامل یافته و مدرن است.
  4. مدیریت لجستیک، فقط یک سازمان را شامل می شود در حالی که چندین سازمان در مدیریت زنجیره تامین نقش دارند.
  5. مدیریت لجستیک بخش کوچکی از مدیریت زنجیره تامین به حساب می آید، در حالی که مدیریت زنجیره تامین یک مفهوم جدید و به روز می باشد.
  6. یکی از تفاوت لجستیک و زنجیره تامین این است که مدیریت زنجیره تامین (SCM) شامل برنامه ریزی، اجرا و ذخیره سازی کارآمد کالاها و خدمات بین نقطه مبدا و نقطه مصرف مطابق با نیاز مشتری است. با این حال، هدف اصلی مدیریت لجستیک، ارائه محصول مناسب در زمان مناسب و تمام جنبه های دیگر است.
  7. مدیریت زنجیره تامین (SCM)، مجموعه ای از فعالیت های مرتبط با حرکت مواد خام به محصولات نهایی تا رسیدن به کاربر نهایی است. اما مدیریت لجستیک، شامل فعالیت هایی مانند انبارداری، بسته بندی مناسب، انجام سفارش، کنترل انبار و مدیریت انبار می باشد.

شباهت لجستیک و زنجیره تامین

کمی قبل تر ، در رابطه با تفاوت لجستیک و زنجیره تامین صحبت کردیم. در این بخش می خواهیم به شباهت های این دو روش بپردازیم.

مدیریت زنجیره تامین و لجستیک، هر دو بر جابجایی کالاها از مبدا تا مقصد متمرکز هستند. هر دو صنعت به هماهنگی دقیق سرمایه، نیروی کار و امکانات نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که اقلام می توانند در صورت نیاز در زنجیره تامین حرکت کنند. لجستیک جزء کلیدی مدیریت زنجیره تامین می باشد.

مدیریت زنجیره تامین و لجستیک نیز در تلاش برای جابجایی، ذخیره و توزیع کالاها تا حد امکان موثر هستند. مدیریت زنجیره تامین، جهت گیری استراتژیک را فراهم می کند و لجستیک ورودی و خروجی را هدایت می کند. از دیگر شباهت بین لجستیک و زنجیره تامین می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

هر دو بر محصولات، خدمات یا اطلاعات تمرکز دارند  هدف نهایی هر دو روش، حمایت از موفقیت شرکت و متمایز ساختن آن از رقبا می باشد. همچنین لجستیک و مدیریت زنجیره تامین، به دنبال افزایش رضایت مشتری هستند. جریان یکسان کالا و خدمات از تامین کننده، تولید کننده، عمده فروش تا خرده فروش یا مصرف کننده از شباهت های دیگر این دو روش می باشد. جهت آشنایی بیشتر با تفاوت و شباهت های لجستیک و زنجیره تامین، با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

شباهت لجستیک و زنجیره تامین
شباهت لجستیک و زنجیره تامین

جمع بندی

 همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، لجستیک و زنجیره تامین دو فرآیندی هستند که برای موفقیت هر شرکتی که با تولید، ذخیره سازی و توزیع کالا و خدمات سر و کار دارد، لازم و ضروری است.  این دو روش شبیه هم هستند، اما متفاوت می باشند. اگرچه تفاوت لجستیک و زنجیره تامین بسیار است، اما مفاهیم مکمل با هدف یکسان بهبود کارایی و کاهش هزینه ها هستند.

یک شرکت، می تواند پس از پیاده سازی  مدیریت زنجیره تامین، کسب و کار خود را متحول کند. بنابراین اگر می خواهید کسب و کار خود را رونق دهید، حتما به این دو روش توجه داشته باشید. برای اجرای این دو روش، می توانید از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، که در زمینه حمل بار، ترخیص کالا، انجام تشریفات گمرکی و… خدمات مختلفی را به شما ارائه می دهد، کمک بگیرید.

سوالات متداول

لجستیک چیست؟

به برنامه ریزی، اجرای ذخیره سازی و جابه جایی کالا بین مقال مختلف زنجیره تامین، لجستیک گفته می شود. لجستیک به شما این اطمینان را می دهد که محصول در زمان مشخص شده، به مقصد می رسد.

زنجیره تامین چیست؟

به فرآیند مدیریت جابه جایی مواد اولیه و قطعات از تولید تا تحویل، مدیریت زنجیره تامین (SCM) گفته می شود. زنجیره تامین بر توسعه، تولید، جابه جایی و توزیع محصولات اثر می گذارد.

اصلی ترین تفاوت لجستیک و زنجیره تامین در چیست؟

مهم ترین و اصلی ترین تفاوت بین لجستیک و مدیریت زنجیره تامین می توانیم به این مورد اشاره کنیم که لجستیگ به فرآیند یکپارچه سازی و نگهداری کالا در یک سازمان گفته می شود اما مدیریت زنجیره تامین، هماهنگی و مدیریت کالا می باشد.

لجستیک و زنجیره تامین چه شباهت هایی با یکدیگر دارند؟

هر دو روش بر خدمات و اطلاعات محصول تمرکز می کنند و هدف نهایی آن ها این است که از موفقیت شرکت و متمایز کردن رقبا، حمایت کنند. همچنین از هر دو روش می توان برای افزایش رضایت مشتری استفاده کرد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x