تفاوت-حمل-بار-هوایی-با-دریایی

تفاوت حمل بار هوایی با دریایی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

صنعت حمل و نقل در دوران باستان، به شکل بسیار ابتدایی و ساده بوده است. در دوران باستان از وسایلی مانند انواع ارابه‌ها، قایق‌های پارویی و مواردی از این قبیل جهت حمل و نقل استفاده می‌شد. همچنین از انواع زیر دریایی ها، در مسیرهای کوتاه استفاده میشد. اما لازم به ذکر است امروزه صنعت حمل و نقل بسیار گسترده شده است و به 4 شکل دریایی، جاده‌ای، هوایی و زمینی تقسیم بندی می‌شود. در این محتوا میخواهیم به تفاوت حمل بار هوایی با دریایی بپردازیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

حمل بار هوایی چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت هرگونه انتقال محموله  که به وسیله انواع وسایل نقلیه هوایی انجام گردد را حمل و نقل هوایی و یا حمل بار هوایی می‌نامند. حمل بار هوایی توسط انواع فرودگاه ها در سطح کشور صورت می‌گیرد و این‌ امر تحت نظارت یک یا چند ایرلاین صورت خواهد گرفت.

انواع حمل بار هوایی

در واقع می‌توان گفت بر اساس فاکتور هایی مانند زمان تحویل کالا، قیمت ، حجم کالا و مواردی از این قبیل حمل بار هوایی مشخص می‌گردد، که هیچ کدام از این سه فاکتور نسبت به دیگری برتری ندارد و تنها بسته به نیاز صاحبان و  افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در نتیجه انواع حمل بار هوایی عبارتند از:

پرواز چارتر که هم جهت حمل کالا و هم مسافر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی که تمام صندلی های یک هواپیما در اختیار یک سازمان هواپیمایی قرار بگیرد این نوع از پرواز به عنوان پرواز چارتر شناخته می‌شود. این نوع پرواز معمولا برای مسیرهای پرتردد مورد استفاده قرار می‌گیرد تا  امکان رزرو بلیط در هر زمان وجود داشته باشد. در این نوع از حمل و نقل همواره کوتاه ترین مسیر در نظر گرفته می‌شود تا از ایجاد ترافیک هوایی جلوگیری به عمل آورد.

پرواز سیستمی که مخصوص حمل مسافرین می‌باشد.

لازم است بدانید پرواز سیستمی نسبت به پرواز چارتر در با توجه به مواردی مانند برنامه های زمانی، شرایط سنی و یا هزینه بلیت متفاوت است. این مورد به شکلی است که در پرواز سیستمی برنامه ها و نیز هزینه پرواز در طول ماه ثابت و مشخص است ولی امکان تغییر در تاریخ بیلت برای مسافران وجود خواهد داشت اما در پرواز به شکل چارت تغییر تاریخ و یا ساعت بیلت به هیچ وجه وجود نخواهد داشت .

پرواز بازرگانی که مخصوص حمل کالا می‌باشد.

یکی از انواع دیگر روش های حمل و نقل هوایی که جهت حمل کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد،  پرواز بازرگانی می‌باشد . در این روش حمل و نقل کالا به دو شکل کارگو و فریت صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است روش کارگو از لحاظ هزینه مقرون به صرفه تر از فریت است. در روش کارگو حمل و نقل کالا به شکل دسته جمعی انجام می‌شود و  افراد می‌توانند محموله خود را به همراه با سایر محصولات ارسالی دیگر به مقصد بفرستند. همچنین این روش منطبق با استاندارد های ایمنی انجام می‌گردد.

حمل بار دریایی چیست؟

حمل بار دریایی عبارت است از جابجایی کالا، افراد و مواردی از این قبیل که به وسیله انواع کشتی ها، قایق و دیگر شناور هایی که از روی اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها، رودخانه عبور می‌کنند.

لازم به ذکر است که کالاهایی که از طریق حمل بار دریایی حمل میگردند و دارای وزن و حجم زیادی می‌باشند. لازم به ذکر است که در این روش طولانی بودن زمان مسافرت در اکثر اوقات توجیه خاصی برای مسافران نخواهد داشت چرا که در بعضی از موارد مانتد مشخصات جغرافیایی کشور ورود کالا و مسافر را محدود میکند، زیرا سترسی به آب‌ های آزاد در تمامی کشورها مقدور نمی‌باشد.

اما با تمام این موارد حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از مهمترین انواع حمل در نظر گرفته می‌شود و درصد بالایی از تجارت جهان را به خود اختصاص داده است.  هنگامی که حمل و نقل دریایی مطرح میگردد،  کشتی های باری بزرگی که جهت حمل کالاهای گوناگون با ویژگی های متفاوت تشکیل شده است در ذهن متبادر می‌شود.

لازم است بدانید امکانات بندری و تجهیزات تخصصی توسعه یافته در بنادر هر کشوری باعث می‌شوند که این نوع حمل و نقل با اطمینان و سرعت بالا انجام پذیرد. زمانی که از کشتی حامل کالا وارد بنادر می‌شود و برای تخلیه پهلو میگیرد، بایستی ماموران بهداشت با بررسی مدارک اجازه ارتباط آن با بندر را صادر نمایند.

ماموران گمرکی بایستی مدارک و سندی را را به فرمانده کشتی ارائه دهند، که در این مدرک به مواردی مانند خصوصیات کلی کالاها و کشتی از قبیل نام فرمانده، تعداد پرسنل، پرچم، نوع کشتی ، تعداد و وزن کالاهایی که بایستی تخلیه گردد، انواع کالاهای ممنوعه و مواردی از این قبیل  انگاشته می‌شود. بعد از صدور این مدرک فرمانده کشتی بایستی فهرست محصولاتی را که میخواهد تخلیه نمایند را به اداره گمرک تحویل دهد.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با بهره گیری از انواع حمل و نقل اعم از حمل بار دریایی، حمل بار هوایی و مواردی از این قبیل امکان جابجایی انواع کالا را از اکثر نقاط جهان برای شما فراهم می‌آورد.

شما تاجران و بازرگانان عزیز می‌توانید با بهره گیری از خدمات متنوع شرکت بین المللی ققنوس در زمینه حمل و نقل در کمترین زمان ممکن کالای مد نظر خود را وارد و یا صادر نمایید.

مزایای حمل بار هوایی

مهمترین مزایای حمل بار هوایی عبارتند از:

سرعت

یکی از مزایای مهم و اساسی جدی حمل بار هوایی سرعت بالای آن می‌باشد. هوایپما که به عنوان مهمترین وسیله حمل بار هوایی در نظر گرفته می‌شود به علت سرعت بالا آمیخته به تکنولوژی پیشرفته امکان حمل سریع کالا را بین دو نقطه مد نظر فراهم می‌نماید. لازم است بدانید غالبا هواپیماهای مسافربری سرعتی بین ۰.۸ تا ۰.۹ ماخ را دارا می‌باشند، که این سرعت تقریبا بین ۸۵۰ تا ۹۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

عدم وجود مانع بودن در حمل بار هوایی

یکی از دیگر از  مزایای مهم حمل بار هوایی که  روی سرعت آن نیز تاثیر مهمی می‌گذارد، بدون مانع بودن آن می‌باشد . به طور مثال می‌توان گفت در حمل و نقل زمینی موانع و محدودیت هایی برای سرعت وجود دارد که موانع و محدودیت ها مواردی مانند ترافیک، مشکلات جاده‌ای و موارد مشابه می باشد که در حمل بار هوایی نسبت به انواع دیگر حمل و نقل چنین مشکلاتی را وجود ندارد.

وجود مسیر مستقیم

در ادامه مزایا حمل بار هوایی می‌توان گفت که انواع هواپیماها معمولا در ارتفاع ۹۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ متر از سطح زمین به پرواز در می‌آیندکه تمامی هواپیماها با توجه به مسیرهای هوایی مستقیم در نظر گرفته شده به سمت مقصد می‌روند، از این رو با توجه به این نکته، هواپیماها غالبا روی مسیر مستقیمی از مبدا به سمت مقصد حرکت می‌کنند. اما این به گونه ای است که در حمل و نقل زمینی یا ریلی و یا حتی دریایی، جهت رسیدن به مقصد بایستی با توجه به موقعیت همواره مسیری طولانی‌تر و بلند تر از فاصله مستقیم بین مبدا و مقصد طی گردد.

معایب حمل بار هوایی

لازم است بدانید تمامی روش های حمل علاوه بر مزایا معایبی نیز دارد که به عنوان نمونه هزینه نسبتا بالا می‌تواند یکی از معایب آنها باشد. در ادامه مقاله به بررسی گسترده تر معایب حمل بار هوایی می‌پردازیم.

هزینه

به طور اساسی در انواع شکل های حمل و نقل، حمل بار هوایی به عنوان پرهزینه‌ترین و همچنین گران‌ترین نوع حمل و نقل به شمار می‌آید. از این رو این موضوع موجب شده است تا حمل و نقل هوایی برای حمل هر نوع  کالایی یا هر نوع سفری مناسب و مقرون به صرفه نباشد.

محدودیت در گنجایش بار

علاوه بر هزینه بالا که به عنوان یکی از مهترین معایب حمل و نقل هوایی شناخته می‌گرود، این روش حمل و نقل از  ظرفیت محدودی برخور دار است . در روش حمل بار هوایی در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل مانند دریایی، ریلی و یا زمینی این روش ظرفیت کمتری را به خود اختصاص داده است ، همچنین هزینه بالای آن موجب می‌شود که جهت حمل انواع کالاها در حجم و وزن زیاد گزینه مناسبی به شمار نرود.

وجود محدودیت‌های امنیتی

علاوه بر این موارد یکی دیگر از معایب حمل و نقل هوایی وجود محدودیت های امنیتی می‌باشد. به گونه ای در حمل بار هوایی، استانداردها و قوانین مطرح شده اجازه حمل و نقل هر نوع  کالا یا وسایلی را نخواهد داد. چرا که در این روش ممکن است امنیت پرواز با وجود خطراتی که ممکن است برای مسافران پدید آید به خطر بیفتد از این رو وجود حساسیت های بالا در این نوع حمل و نقل امری مهم و حیاتی می‌باشد.

نبود قطعیت‌های احتمالی

در حمل هوایی بار به شدت شرایط آب و هوایی و جوی مهم است. از این رو همین موضوع باعث ایجاد عدم قطعیت احتمالی می‌گردد. به طور مثال در شرایط بد جوی پرواز ها ممکن است چند ساعت تاخیر داشته باشد یا گاهی کنسل شود و به زمان دیگری موکول گردند.

تفاوت حمل بار هوایی با دریایی

مزایای حمل بار دریایی

مزایای حمل بار دریایی نسبت به سایر روش های حمل و نقل بین المللی، بسیار بیشتر است ، که این مزایا عبارتند از:

  • نیاز به هزینه کم در جابجای محموله ها با حجم بالا
  • هزینه نگهداری و تعمیر کمتر در مقایسه با حمل و نقل هوایی و حمل و نقل ریلی
  • مناسب ترین انتخاب جهت حمل و نقل کالاهای بزرگ و حجیم
  • ایمنی بالای کالا در برابر حوادث نامترقبه
  • امنیت بالای کالا به علت پلمپ شدن کانتینر حمل بار
  • وجود تنوع بالا در انواع کشتی حمل بار که موجب انعطاف پذیر حمل بار دریایی می‌گردد.

معایب حمل بار دریایی

در کنار مزایای ذکر شده برای حمل بار دریایی این روش معایب مخصوص به خود را نیز دارد که این معایب شامل موارد زیر می‌شود.

  • سرعت حمل بار دریایی نسبت سایر روش های حمل و نقل کمتر است.
  • شرایط آب و هوای نامناسب موجب تغییر در تاخیر در انتقال محموله خواهد شد.
  • از لحاظ زمانبندی و مسیر حمل بار دریایی انعطاف پذیری کمتری دارد .
  • رهگیری بار در حمل بار هوایی مشکل می‌باشد.
  • در این روش نیاز به جابجایی زمینی بار تا مقصد  پس از رسیدن بار به بندر نیاز است .

کم هزینه ترین روش حمل بار چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت حمل بار دریایی با کشتی به عنوان یکی از روش های حمل و نقل کم هزینه و به صرفه در نظر گرفته می‌شود، چرا که با استفاده از حمل بار دریایی می‌توان حجم بالایی از کالا را در کمترین زمان ممکن با مناسب ترین قیمت جابجا کرد و این روش همواره انتخاب نخست تاجران و بازرگانان بوده است.

در نتیجه می‌توان گفت بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند بار خود را با استفاده از کشتی های اقیانوس پیما با قیمتی مناسب در مقایسه با حمل بار دریایی به یا حمل بار زمینی به دست مصرف کننده برسانند.

سریعترین روش حمل بار چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، حمل بار هوایی به عنوان یکی از سریع‌ترین راه ها و روش های حمل بار در نظر گرفته می‌شود، چرا که با استفاده از هواپیما ها می‌توان کالا را سرعتی بالغ بر 850 تا 950 کیلومتر بر ساعت بین دو نقطه جابجا کرد. این رو بهترین انتخاب برای صادرکنندگان و یا وارد کنندگان کالاهای که لازم است تا سریع به دست مصرف کننده برسند، حمل بار هوایی می‌باشد.

حمل بار هوایی به چه معناست؟

به انتقال انواع محموله ها که به وسیله انواع وسایل نقلیه هوایی صورت می‌گیرد، حمل و نقل هوایی گفته میشود، که این امر با وجود فرودگاه ها در کشور امکان پذیر است .

مهمترین مزایایی حمل بار هوایی چیست؟

سرعت بالا، وجود مسیر مستقیم و عدم وجود مانع و ترافیک جهت حمل و نقل.

مهمترین معایب حمل بار هوایی چیست؟

محدودیت ظرفیت بار،  هزینه بسیار بالا، وجود محدودیت‌های امنیتی هر کشور، نبود قطعیت های احتمالی جهت انتقال کالا.

کم هزینه ترین روش حمل بار چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت حمل بار دریایی با استفاده از کشتی های مختلف به عنوان یکی از به صرفه ترین و کم هزینه ترین انواع روش حمل بار در نظر گرفته می‌شود.

جمع بندی

همواره حمل و نقل دریایی و حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از مهمترین و اساسی ترین شیوه های جابجایی کالا در سطح جهان به شمار میرود. لازم به ذکر است که بیش از دو سوم حجم کالای مبادله شده در سطح دنیا از طریق حمل بار دریایی جابجا میگردد، چرا که حمل بار دریایی برای کالاهایی با حجم زیاد بهترین و آسان ترین روش جابجایی می‌باشد.

همچنین در این روش علاوه بر قیمت مناسب تنوع و انعطاف نیز بسیار بالا است. لازن به ذکر است با توجه به پیچیدگی های مراحل ترخیص کالا از گمرک، بهره گیری از تجربه یک شرکت معتبر حمل و نقل بین المللی برای تاجران و بازرگانان ضرورت دارد. از این رو همکاران ما در شرکت بین المللی ققنوس همواره آماده ارائه انواع خدمات حمل و نقل مورد درخواست شما هستند. در پایان از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید باشد واقع شده باشد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x