تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی

تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی + آشنایی با نحوه محاسبه آن ها

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

افرادی که در تجارت بین المللی به ویژه در زمینه واردات کالا فعالیت می کنند، به عنوان بخشی از فرآیند ترخیص کالا، با هزینه های ضروری مختلفی روبرو هستند. بنابراین بهتر است با تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی آشنا شوند. دو عنصر مهم ، حقوق گمرک و سود بازرگانی ، هزینه های مختلف و اجباری را برای معامله گران در طی فرآیند ترخیص گمرک تحمیل می کند.

حقوق گمرکی و سود بازرگانی دارای یکسری تفاوت ها هستند که در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به تفاوت حقوق بازرگانی و سود بازرگانی می پردازیم. برای درک این دو تعرفه، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی در مورد محاسبه سود تجارت و تعرفه به دست آورید.

ارائه تفاوت های حقوق گمرکی و سود بازرگانی
ارائه تفاوت های حقوق گمرکی و سود بازرگانی

آشنایی با تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی

برای بسیاری از تازه واردان عرصه تجارت بین الملل ممکن است این سوال پیش بیاید که تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی چیست؟ بنابراین در این مقاله به ارائه تعریف این دو هزینه گمرکی می پردازیم تا این افراد متوجه تفاوت آن ها شوند. حقوق گمرکی نوعی مالیات غیر مستقیم است که به آن مالیات گمرکی نیز می گویند. سایر هزینه هایی که بازرگانان باید هنگام تکمیل محموله های تجاری واردات خود بپردازند، هزینه های مربوط به سود بازرگانی است که نوعی مالیات غیر مستقیم محسوب می شود. این دو هزینه، تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه آن ها را با هم بررسی می کنیم.

تعریف حقوق گمرکی

قبل از بیان تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی، بهتر است تعریفی درباره هر کدام از این هزینه ها داشته باشیم. حقوق گمرکی که به عنوان حقوق ورودی نیز شناخته می شود، مالیات غیر مستقیمی است که بر کالاهای وارداتی اعمال می شود. این تعرفه ها معمولاً بر اساس مقررات تجارت بین المللی وضع می شوند و تقریباً چهار درصد ارزش اظهاری کالاهای تجاری وارداتی است. هدف اولیه از وضع حقوق گمرکی محافظت از کالاهای تولید داخل از مقایسه با کالاهای وارداتی است. در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، نحوه محاسبه حقوق گمرکی را توضیح خواهیم داد.

تعریف سود بازرگانی

سود تجاری یکی دیگر از هزینه های اجباری است که در موضوع تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی مورد توجه قرار می گیرد و بازرگانان باید هنگام آزادسازی محموله های تجاری وارداتی خود متحمل شوند. این شکل از مالیات غیرمستقیم به عنوان منبع درآمد برای دولت عمل می کند و بر اساس قوانین و مقررات تجارت بین المللی است که اغلب توسط وزرا تایید می شود. مقامات مسئول تعیین نرخ بهره ممکن است عوامل مختلفی از جمله سیاست اقتصادی دولت، وضعیت اقتصاد کشور، پویایی بازار و عرضه و تقاضای برخی کالاها را در نظر بگیرند. در نتیجه، میزان بهره تجاری که برای واردات هر صادرات تجاری شارژ می شود ممکن است متفاوت باشد.

به طور خلاصه، حقوق گمرکی و سود بازرگانی، هزینه های خاصی در چشم انداز تجارت بین الملل هستند که هر یک هدف منحصر به فرد دارند و قوانین و اصول خاصی بر آن حاکم است.

آشنایی با سود بازرگانی
آشنایی با سود بازرگانی

تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی

تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی در روش های محاسبه مربوطه آنها نهفته است. سود تجاری بر اساس تفاوت بین درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات و هزینه های انجام شده در حین خرید آنها محاسبه می شود. از سوی دیگر، عوارض بر اساس مقررات و بخشنامه های حاکم بر تشریفات واردات و صادرات محاسبه می شود.

 علاوه بر این، از تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی به ماهیت این دو عنصر اشاره کنیم. سود بازرگانی به طور کلی به عنوان نوعی درآمد یا سود حاصل از فعالیت های تجاری شناخته می شود. از سوی دیگر حقوق گمرکی نوعی هزینه است که در چارچوب عملیات مالیات بر واردات و صادرات تعیین می شود و در نهایت درآمد آن به خزانه دولت ارسال می شود.

تنوع نیز مزایای خود را به همراه دارد. سود کسب و کار منبع درآمدی برای مشاغل، مصرف کنندگان و تجار است و بخش مهمی از سرمایه گذاری آنها را تشکیل می دهد. در این میان تعرفه ها به عنوان منبع درآمدی برای دولت نقش ویژه ای ایفا می کنند و نقش اساسی در حفظ تعادل مالی کشور دارند.

در اصل، تمایز و تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی، نقش ها و مکانیسم های متضاد سود و تعرفه های تجاری را در چشم انداز وسیع تر تجارت و درآمدهای دولت منعکس می کند. درک این تفاوت ها برای کسانی که در دنیای پیچیده تجارت و گمرک حرکت می کنند مهم است.

روش محاسبه سود بازرگانی

 یکی از تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی، نحوه محاسبه آنهاست. وظایف گمرک معمولاً با استفاده از فرمول از پیش تعیین شده محاسبه می شود، در حالی که محاسبه سود تجارت شامل معیارهای مختلف است. در فرآیند محاسبه محصولات تجاری می توان از معیارهای مختلفی مانند وزن، حجم یا تعداد کالاهای تجاری وارداتی برای محاسبه میزان این کارمزد استفاده کرد. اما نحوه محاسبه این سود در گمرک ایران بر اساس وزن محصولات تجاری وارداتی بوده و ارزش کالا نامیده می شود.

روش محاسبه سود تجاری در فرهنگ ایرانی به این صورت است که کارشناسان ارزش کالاهای صادراتی را بر اساس قیمت CIF محاسبه کرده و به تجار گزارش می دهند. CIF مخفف سه کلمه انگلیسی COST به معنای هزینه و ارزش محصول، INSURANCE به معنای بیمه و FREIGHT به معنای مالیات و حمل و نقل است و معنایی که از ترکیب این سه کلمه در رابطه با روش محاسبه سود بازرگانی به دست می آید. در حقیقت ، این هزینه کالا در کشور مقصد است.کارشناسان گمرک این سه عامل را برای محاسبه حاشیه سود تجاری برای هر محموله تجاری و برای به دست آوردن میزان سود تجارت در کالاهای تجاری وارداتی ترکیب می کنند.

روش محاسبه حقوق گمرکی

همانطور که قبلاً در رابطه با تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی نیز اشاره کردیم، در روش محاسبه سود بازرگانی با معیارهای مختلفی می توان این کار را انجام داد، روش محاسبه مالیات برگرفته از فرمول ثابت است و این فرمول برای کلیه کالاهای تجاری وارد شده به کشور یکسان است. برای محاسبه میزان حقوق گمرکی هر کالای وارداتی، کارشناسان گمرک باید ارزش CIF محصول را با نرخ ارزی که برای واردات کالا به کشور استفاده می شود، مقایسه کنند. علاوه بر پرداخت مالیات، مبلغ ثابتی نیز وجود دارد که تجار برای خروج کالا از گمرک باید به عنوان هزینه گمرکی پرداخت کنند.

این مبلغ مقطوع دقیقاً مبلغی را که تجار باید در حقوق گمرکی بپردازند را ارائه می دهد که هزینه های لازم برای ترخیص کالا را تعیین می کند. این فرمول استاندارد، ثبات و شفافیت در تعیین وظایف را تضمین می کند و شیوه های تجارت کارآمد و منصفانه را برای همه طرف های درگیر تسهیل می کند.

نحوه محاسبه حقوق گمرکی
نحوه محاسبه حقوق گمرکی

ویژگی های سود بازرگانی

از تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی می توانیم به هزینه های عمده واردات کالا به کشور اشاره کنیم. با توجه به سیاست های اقتصادی دولت فاکتورهای متعددی برای این هزینه فروش کالا در نظر گرفته شده است و خوب است هر فروشنده و صادرکننده ای قبل از انجام هر کاری به خوبی از این موضوع آگاه باشد. ویژگی های سود بازرگانی به شرح زیر است:

  • گمرک بر اساس واحدهای ریالی سود بازرگانی از واردکنندگان دریافت می کند.
  • کالاها به دو صورت واردات دائم و واردات موقت به کشور وارد می‌شوند، اما پرداخت سود بازرگانی فقط برای واردات دائمی کالا اعمال می‌شود و شامل کالاهایی است که برای مصارف داخلی اظهار شده و در گمرک ترخیص می‌شوند.
  • میزان هزینه هایی که واردکنندگان به عنوان سود بازرگانی برای واردات انواع کالا باید بپردازند در جدول تعرفه گمرکی مشخص شده است. طبق این جدول ، برخی از کالاهای وارداتی از پرداخت بهره معاف هستند.
  • سود تجارت ربطی به نو یا مستعمل بودن کالای تجاری وارداتی ندارد و در صورت واردات باید مشخصاتی را برای ترخیص به این نمایندگی ارائه دهید.
  • ارزش تجاری برخی از کالاهای وارداتی بر اساس وزن آن کالاها محاسبه می شود.
  • سود تجاری یکی از منابع درآمد دولتی است و هدف از دستیابی به آن حمایت از صنعت داخلی و تولید در کشور است.

عوامل موثر بر افزایش حقوق ورودی کالا

 یکی از تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی در هزینه هایی است که واردکنندگان هنگام ترخیص محموله های تجاری خارج از کشور باید پرداخت کنند. از جمله دلایل افزایش حقوق گمرکی کالاهای وارداتی می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

  • تعداد کالا یکی از عواملی است که باعث افزایش حقوق ورودی کالاهای وارداتی به کشور می شود. هر چه تعداد این کالاها بیشتر باشد، تعرفه واردات نیز بیشتر می شود.
  • وزن کالا از دیگر عواملی است که باعث افزایش میزان حقوق ورودی می شود. هر چه وزن بار تجاری بیشتر باشد، کارمزد بالاتر می رود.
  • هر کالای وارداتی که توسط بازرگانان وارد کشور می شود دارای ارزش مادی از پیش تعیین شده است. هر چه ارزش مادی کالای وارداتی بیشتر باشد، هزینه ای که باید به عنوان حقوق ورودی گمرکی پرداخت شود، بیشتر می شود.
  • یکی دیگر از عوامل موثر بر افزایش مالیات صادراتی، نوع کالای صادراتی است. در صورتی که کالاهای وارداتی جزء کالاهای اساسی و ضروری کشور محسوب نشوند و در زمره کالاهای لوکس قرار گیرند، عوارض افزایش می یابد.
  • حجم تولید داخلی یک کشور نسبت به کالاهای وارداتی یکی دیگر از عوامل موثر بر میزان حقوق گمرکی است. اگر کشور مقصد توانایی تولید آسان کالاهای وارداتی را داشته باشد، میزان عوارض گمرکی آن کالا افزایش می یابد.
عوامل موثر در افزایش حقوق ورودی کالا
عوامل موثر در افزایش حقوق ورودی کالا

جمع بندی

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با تجربه در زمینه ترخیص کالا از گمرک، آماده ارائه خدمات در زمینه تسهیل واردات کالا از کلیه گمرکات ایران می باشد. اگر بازرگانان بخواهند تمام هزینه‌هایی را که در فرآیند واردات کالا به کشور متحمل می‌شوند بدانند تا بتوانند آن را با میزان سود حاصل از تجارت مقایسه کنند و سپس اقدام به واردات کالا کنند می توانند برای برآورد این هزینه ها و  آشنایی با تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی به کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مراجعه کنند.

کارشناسان ما در اینجا هستند تا راهنمایی ها و راه حل های مورد نیاز برای موفقیت در تجارت بین المللی، ترخیص کالا، انجام تشریفات گمرکی و… را ارائه دهند. چنانچه سوالی در رابطه با تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی دارید با ما تماس بگیرید.

حقوق گمرکی چیست؟

حقوق گمرکی مالیات غیر مستقیمی است که روی کالاهای وارداتی اعمال می شد. هدف از پرداخت این هزینه محافظت از کالاهای تولیدی در داخل کشور نسبت به کالاهای وارداتی است که چهار درصد ارزش کالاهای وارداتی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

سود بازرگانی چیست؟

سود بازرگانی همانند حقوق گمرکی نوعی مالیات غیرمستقیم است و به عنوان منبع درآمد برای دولت ها به حساب می آید و توسط وزرا تایید می شود. همچنین نوعی هزینه اجباری است که بازرگانان باید هنگام ترخیص کالاهای وارداتی پرداخت کنند.

تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی چیست؟

از تفاوت حقوق گمرکی و سود بازرگانی می توانیم به نحوه محاسبه این دو هزینه اشاره کنیم. سود بازرگانی نوعی درآمد حاصل از فعالیت تجاری اما حقوق گمرکی نوعی مالیات برای کالاهای صادراتی و وارداتی است. سود بازرگانی منبع درآمدی برای مشاغل و مصرف کنندگان است؛ اما حقوق گمرکی منبع درآمد برای دولت می باشد.

سود بازرگانی چه ویژگی هایی دارد؟

گمرک از طریق واحد پول ریالی این سود را از واردکننده دریافت می کند. کالاها به صورت واردات دائم و واردات موقت هستند میزان هزینه های مورد نیاز برای پرداخت در جدول تعرفه گمرکی مشخص می شود. برای برخی کالاها این سود بر اساس وزن کالا محاسبه می شود. سود بازرگانی منبع درآمد برای دولت ها می باشد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x