روند-بارگیری-و-تخلیه-کالا-به-چه-صورت-است؟

روند بارگیری و تخلیه کالا به چه صورت است؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

فرایند بارگیری و تخلیه کالا ، یکی از اقداماتی است که باید در راستای انتقال کالاهای تجاری وارداتی از کشور مبداء به مقصد مورد نظر انجام گردد. انجام این فرایند به داخل و خارج از وسایل حمل و نقل به نوع روشی که برای نقل و انتقال انتخاب می شود، بستگی دارد. بارگیری و تخلیه با توجه به تنوع بالای محموله های تجاری و حساسیت بسیار بالای هر کدام از آن ها امری حساس می باشد. چرا که ذره ای بی احتیاطی از سوی اشخاصی که انجام این فرایند را به عهده دارند باعث می شود که محموله ی تجاری دچار آسیب شود.

امروزه این مسئله به اصلی دغدغه های صاحبان بار و بارگانان تبدیل گردیده است که قبل و پس از ترخیص بار از گمرک در روند بارگیری و تخلیه آسیبی به محموله تجاری وارد نگردد. به همین خاطر شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس اقدام به تهیه ی این مطلب نموده است تا اهمیت روند بارگیری و تخلیه بار را در مراحل ترخیص محموله را برای بازرگانان روشن کند.

مراحل بارگیری و تخلیه بار

بهتر است بدانید که معمولا مراحل بارگیری و تخلیه بار از کانتینرها، مخزن ‌های موجود در تولیدی، کارخانه ها و انبارها آغاز می شود. وسایل و تجهیزات مربوطه با در نظر گرفتن راه مورد نظر انتخاب می شوند و در نهایت به مقصد نهایی منتقل می گردند. اگر چنان چه به نوع بار، حجم و محل بارگیری محموله دقت کافی صورت بگیرد و کلیه ی نکات و اصول ذکر شده به طور دقیق رعایت گردد علاوه بر تسریع در زمان می‌ توان هزینه ‌های این کار را هم خیلی کاهش داد.

به عنوان مثال بارگیری و تخلیه بار در نقل و انتقال توسط کشتی و راه دریایی در 2 مرحله انجام می گیرد: در مرحله ی اول ابتدا محصولات و یا بار از طریق کامیون ‌های حمل کالا به انبارها منتقل خواهند شد و بعد به بنادر مورد نظر فرستاده می‌ شوند. بعد از این مرحله محموله و بار از طریق ماشین‌ های ویژه‌ مانند جرثقیل‌ ها در داخل کشتی قرار می گیرند.

از همین رو می‌توان گفت انتخاب مسیر و تجهیزات مناسب برای بارگیری و تخلیه کمک بسیار زیادی به صرف زمان و هزینه ی کمتر خواهد نمود. توجه داشته باشید که تخلیه ی کالا مانند بارگیری انجام می گردد. در حالی که برای تخلیه ی بار و محصولات از داخل هواپیما، کشتی و غیره به انبارهای مربوطه انتقال داده می شوند.

بارگیری و تخلیه کالا چگونه و به چه روش هایی انجام می گردد؟

همان طور که می دانید بازرگانان حرفه ‌ای و مجرب، بعد از بررسی دقیق شرایط، روش حمل و نقل مناسب بار خود را انتخاب می‌ کنند و محموله ی خود را در کمترین زمان ممکن و با مناسب‌ ترین قیمت به مقصد مورد نظر می ‌رسانند. انتخاب درست وسیله ی نقلیه سرعت روند بارگیری را افزایش می دهد و هزینه‌ها را نیز کاهش خواهد داد. تخلیه ی کالا نیز عملی مشابه بارگیری می باشد که در مکان مورد نظر انجام می ‌شود.

با توجه به نحوه ی ترانزیت، نوع بارگیری می تواند از نوع زمینی، ریلی، دریایی و همچنین هوایی باشد. برای آشنایی با هر کدام از روش های بارگیری و تخلیه بار شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس را همراهی بفرمایید.

حمل نقل زمینی

 از رایج‌ترین شیوه‌ها برای بارگیری و تخلیه بار حمل و نقل زمینی می باشد که در سطح داخلی و بین‌الملل انجام می گردد. حجم ترافیک و شرایط آب و هوایی اثر زیادی در امنیت ، دقت و سرعت عمل نقل و انتقال زمینی دارد.  

خدمات ترانزیت، درب به درب (door to door)، حمل محصولات با حجم زیاد، حمل با کامیون یخچالی و حمل مرکب از خدمات حمل و نقل زمینی است. در حمل و نقل مرکب از چندین وسیله نقلیه ی ریلی، زمینی و هوایی برای ارسال کالا به مقصد استفاده می گردد. بنابراین ممکن است فرآیند بارگیری و تخلیه چندین بار صورت گیرد.

حمل و نقل ریلی

روش حمل و نقل ریلی تا به امروز نقش کمرنگی در زمینه ی تجارت حمل و نقل بین المللی داشته است. با ابن حال توسعه ی خطوط ریلی می‌ تواند پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته باشد. علاوه بر این حمل مواد معدنی از جمله سنگ آهن و سنگ آهک، حمل انواع کالا مثل کانتینر، چوب، حمل کالاهای با ارزش و فاسد شدنی از جمله گندم و برنج، حمل تولیدات فولادی همچون میلگرد و تیرآهن و …

از ایستگاه ‌های راه آهن بارگیری شده و در ایستگاه‌ های راه آهن داخلی و همچنین کشورهای حوزه دریایی بالتیک، کشورهای آسیای میانه، روسیه و تعداد دیگری از کشورها تخلیه می گردد. بارگیری و تخلیه بار از واگن ‌ها در بنادر و معادن و حمل مرکب بارهای ریلی-جاده ای از جمله ی کاربردهای حمل و نقل ریلی می باشد.

حمل نقل دریایی

 عمده انتقال کالا در حمل و نقل دریایی انجام می ‌شود. يك سوم آن مربوط به كالاهاي نفتي، يك سوم كالاهاي فله و خشک و بقیه كالاهاي غير فله می باشد. در روش حمل و نقل دریایی توسط کشتی، فرآیند بارگیری و تخلیه بار دو بار انجام می ‌شود. ابتدای کار کالا از انبار توسط کامیون بارگیری و در بنادر تخلیه می‌ شود و بعد توسط جرثقیل‌ های ویژه در کشتی ‌های باربری بارگیری و نهایتا در بندر مقصد مورد نظر تخلیه می ‌شود. حمل و نقل دریایی به شیوه‌های متنوعی همچون ارسال به صورت مستقیم، ترانشیپ، کراس استافینگ، چارترینگ، گروپاژ و پروژه‌ای، استفاده از کانتینرهای یخچالی و دیگر روش ها  صورت می گیرد.

حمل نقل هوایی

مطمئن ترین روش برای بارگیری و تخلیه بار، که در کوتاه ‌ترین زمان انجام خواهد شد حمل و نقل هوایی می باشد. این روش حمل و نقل نقش بسیار مهمی در عرصه ی حمل و نقل بین الملل دارد و شامل اجاره ی هواپیما، خدمات زمینی مربوط به فرودگاه و رساندن بارهای موردنظر در حوزه ی صنعتی و غیر صنعتی به مقصد و گیرنده می باشد.

خدمات حمل و نقل هوایی شامل ترانشیپ، چارترینگ پرواز باری، صادرات و واردات ، کالاهای خطرناک، بارهای فاسد شدنی،  بار نمایشگاهی، لوازم شخصی و دیگر موارد است. با توجه به شرایط خاص پرواز بارگیری و تخلیه به دقت انجام می ‌شود و در آن شاخص ‌های متنوعی از جمله نوع کالا و وزن آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

قوانین بارگیری و تخلیه کالا

در تجارت بین الملل برای کلیه ی مراحلی که باید طی شود تا کالا در کشور مقصد در دسترس مصرف کننده قرار گیرد قوانین خاصی وضع شده است.

هدف اصلی این است که در تمام مراحل اعم از خرید کالا، بارگیری و تخلیه بار، حمل و نقل، ترخیص بار از گمرک و غیره نظم ایجاد گردد، هیچ گونه آسیبی به کالاهای تجاری وارد نگردد و چنان چه که مشکلی در هر کدام از مراحل ایجاد شد، شخص متخلف به راحتی مورد شناسایی قرار گیرد. از این جهت در این بخش شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به ذکر چندین مورد از قوانینی که باید در هنگام تخلیه و بارگیری بار به آن توجه گردد تا آسیب به بار وارد نشده و مراحل ترخیص بار مورد نظر بدون مشکل انجام گردد اشاره می کند:

  • استفاده از ابزار آلات و تجهیزات مناسب برای بارگیری بار داخل هواپیما، کامیون و کشتی
  • انتخاب بسته بندی مناسب
  • انتخاب روش حمل و نقل با توجه به خصوصیات و شرایط کالای تجاری
  • بارگیری و تخلیه بار تجاری در وسیله ی حمل و نقل در جای مناسب و قانونی مثل کارخانه ها، بندرها، فرودگاه، انبارها و غیره در محدوده ی جغرافیایی
  • تهیه ی بارنامه که منزله ی مجوزی برای جا به جایی محموله ی تجاری است و حضور آن در مراحل ترخیص بار ضروری است.
  • چیدمان اصولی کالای تجاری بسته بندی شده در وسیله ی حمل و نقل

کارکنان هنگام بارگیری و تخلیه کالا چه وظایفی دارند؟

همان طور که در این مقاله اشاره شد هنگام بارگیری و تخلیه بار در تجارت بین المللی شاهد کالاهای تجاری مختلف با حساسیت های گوناگون هستیم که ضروری است در روند بارگیری و تخلیه ی هر کدام از این بارهای تجاری از افراد با تجربه ای استفاده شود تا در هنگام ترخیص بار از گمرک هیچ گونه آسیبی در هنگام تخلیه و بارگیری به محموله ها وارد نشود.

به همین دلیل لازم است که شرکت های باربری و افرادی که در این حیطه فعالیت می کنند در روند تخلیه و بارگیری مهارت کافی را داشته باشند و به وظایفی که در این حوزه دارند به دقت عمل کنند. از جمله ی وظایفی که شرکت های مخصوص باربری و کارکنان این شرکت ها به عهده دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه ی اطلاعات مربوط به محموله ی تجاری به راننده وسیله ی نقلیه
  • استفاده ی مناسب از تجهیزات ایمنی مثل ابزار مهار و ضربه گیرها
  • اطلاعات دقیق شرکت باربری مورد نظر از محتویات محموله ی تجاری
  • اطلاع از روش حمل متناسب با هرگونه کالا
  • اطمینان پیدا کردن از تناسب وسیله ی حمل و نقل با وزن و حجم محموله ی تجاری
  • تذکر به راننده وسیله حی مل و نقل در خصوص حمل و نقل ایمن
  • توجه نمودن به تذکرات فروشنده ی کالا در رابطه با توجه به جا به جایی کالا

بارگیری کالاهای خطرناک به چه صورت است؟

قبل از  ارائه ی توضیحات در خصوص فرایند تخلیه و بارگیری کالاهای خطرناک بهتر است به تعریفی در رابطه با این نوع کالاها بپردازیم. کالاهای خطرناک کالاهایی هستند که در حالت عادی وضعیت ناپایداری دارند و شرایط آسیب زدن به حیوانات، انسان ها و محیط زیست را داشته باشند.

با توجه به تعریفی که در این باره ارائه گردید، این کالاها در کلیه ی مراحل خرید محموله، انتقال کالا به کشور مقصد مورد نظر، ترخیص نمودن کالا از گمرک و.. می توانند خطر ساز باشند. به همین دلیل باید در فرایند بارگیری و تخلیه بار در تمام مراحل ترخیص کالا موارد ایمنی رعایت گردد. از جمله ی نکاتی که در هنگام تخلیه و بارگیری کالاهای خطرناک باید رعایت شوند شامل موارد زیر می باشد:

  • استفاده از علامت های نشان دهنده ی خطر روی بسته بندی کالاها
  • استفاده افرادی که در زمینه ی تخلیه و بارگیری بار از لباس به خصوص و ماسک شبرنگ برای جلوگیری از بروز آسیب
  • به کار بردن دقت فراوان در هنگام جا به جایی این نوع کالاها
  • دسته بندی کالاهای خطرناک
  • مشخص نمودن کانیتنرها و بسته هایی که محتویات درون آن ها کالاهای خطرناک می باشد.
  • نگهداری از کالاهای خطرناک در جاهای مناسب با توجه به اطلاعات کالا و چیدمان درست آن ها در وسیله ی حمل و نقل

نتیجه گیری

هدف از تهیه ی این مقاله توسط شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس آشنا نمودن بازرگانان تازه وارد، با اهمیت فرایند بارگیری و تخلیه بار می باشد؛ چون این روند از زمان خرید بار شروع و تا زمان ترخیص کالا از گمرک ادامه خواهد داشت. در این مبحث اطلاعات بسیارمفیدی ارائه شده که تجار عزیز می توانند در راستای تخلیه و بارگیری در مراحل ترخیص بار از آن استفاده کنند. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارند می توانند از راه های مختلف ارتباطی با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس حاصل نمایند و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.

بازرگانان می توانند در رابطه با قوانین بارگیری و تخلیه بار و نکاتی که باید در خصوص این فرایند رعایت شود از کارشناسان این شرکت دریافت کنند تا در صورت آسیب به محموله ی تجاری مورد نظر در روند بارگیری و نقل و انتقالات بتوانند حق و حقوق خود را از شرکت های باربری مربوطه مطالبه کنند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x