بارنامه-هوایی-چیست-و-شامل-چه-اطلاعاتی-میباشد؟

بارنامه هوایی چیست و شامل چه اطلاعاتی میباشد؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

به طور قطع اولین باری که سندی جهت حمل بار توسط مردم رم باستان صادر گشت، هرگز فکرش به ذهن ها خطور نمیکرد که زمانی این کاغذ، تبدیل به یکی از اوراق و اسناد مهم در صنعت حمل و نقل گردد. در واقع میتوان گفت بارنامه در تعریف کلی به مدرکی گفته میشود که حاوی مشخصات کلی کالا بوده و توسط شرکت های حمل و نقل اعم زمینی ، هوایی و دریایی در برابر تحویل آن صادر میگردد. لازم است بدانید بارنامه ها در زمینه حمل و نقل از اهمیت بسیاری برخوردار میباشند، به همین دلیل در این مطلب از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قصد داریم تا در مورد انواع بارنامه هوایی، نقش و اهمیت آن در عرصه حمل و نقل و نکات مهم در مورد این مدرک مهم بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

بارنامه هوایی چیست؟

بارنامه هوایی به عنوان رسیدی در نظر گرفته میشود، که به تنهایی به عنوان سند قابل معامله و سند مالکیت کالا محسوب نمیگردد و صاحب کالا بایستی پس از دریافت بارنامه هوایی و رسیدن کالا به مقصد مد نظر ، به شرکت هواپیمایی مربوطه مراجعه نموده و حواله تحویل کالا (Delivery Order) را دریافت کند . در ادامه میتوان گفت اولین بارنامه های الکترونیکی با عنوان بارنامه هوایی الکترونیکی در سال 2010 به همگان معرفی شدند و در تاریخ 1 ژانویه 2019، به عنوان قرارداد و سند حمل و نقل جهت کلیه محموله و بارهای هوایی مورد استفاده قرار گرفتند. اما هنوز نیز بارنامه هوایی کاغذی نیز از سوی متقاضیان پذیرفته میگردد. لازم است بدانید نسخه ی الکترونیکی بارنامه های هوایی حاوی همان اطلاعاتی میباشد که در نسخه کاغذی ذکر میشوند. انواع بارنامه هوایی الکترونیکی به این علت که موجب کاهش مصرف بی رویه کاغذ، ذخیره کردن راحت اسناد، پیگیری دقیق و آسان، داشتن ایمنی بالا و نظم بیشتری که به همراه دارند، خواهند توانست در سال های آینده به شکل کامل جایگزین بارنامه هوایی کاغذی شوند.

چرا برای حمل بار هوایی بارنامه هوایی دریافت کنید؟

بارنامه هوایی که آن را در سرتاسر دنیا با نام های نظیر Airway Bill، Air Consignment Note و یا Freight Note  میشناسند، سندی است که از سوی شرکت و سازمان حمل و نقل صادر میگردد؛ این مدرک قابل معامله نیست و به منزله سند مالکیت کالا نخواهد بود. گیرنده کالا بایستی بعد از دریافت بارنامه حمل و نقل هوایی، در مقصد مورد نظر، به محل مربوط به شرکت هواپیمایی مراجعه نماید و بعد از تحویل بارنامه به آن سازمان ، حواله رسید بارنامه هوایی را دریافت نماید. لازم است بدانید روی بارنامه هوایی حمل و نقل، بایستی مهر شرکت هواپیمایی  درج گردد و در برگیرنده اطلاعات کلی مربوط به پرواز و تاریخ آن باشد و نیز زمان دقیق رسیدن کالا به مقصد مورد نظر در آن تعیین شده باشد.

چه اطلاعاتی در بارنامه هوایی وجود دارد؟

لازم است بدانید در بارنامه هوایی اطلاعات کلی کالا درج میشود که در ادانه این مطلب بعضی از اطلاعات مهمی و اساسی که روی انواع بارنامه هوایی درج شده است را بیان می نمایم.

این اطلاعات عبارتنداز :

  • نام کامل و دقیق و آدرس فرستنده محموله و کالا
  • نام کامل و آدرس گیرنده محموله و کالا
  • کد سه حرفی که نشان دهنده فرودگاه مبدا کالاست.
  • کد سه حرفی که نشان دهنده فرودگاه مقصد کالا است.
  • تعداد و نوع بستههای بارنامه
  • وزن دقیق بار که بر حسب کیلوگرم است.
  • وزن معادل با حجم بار
  • نرخ حمل واحد وزن بار که معمولاً نرخ حمل یک کیلوگرم است.
  • مبلغ کل و نهایی حمل و نقل که گاهی ممکن است به دلایلی هزینههای دیگری به آن اضافه گردد.
  • توضیحات مربوط به ابعاد، حجم و نوع کالا
  • شماره پرواز کالا
  • تاریخ پرواز کالا

اهمیت دریافت بارنامه هوایی چیست؟

انواع بارنامه هوایی از مزایا و اهمیت بالایی برای متقاضیان اعم از بازرگان و تاجران  را به همراه دارد. لازم است بدانی بارنامه هوایی، از نظر مواردی و دلایلی که در ادامه مطلب گفته می شود برای افراد حائز اهمیت و مهم است این موارد عبارتنداز؛

بارنامه هوایی به عنوان حکم رسید و یا مدرک کالا برای حمل آن به مقصد مورد نظر میباشد.

انواع بارنامه هوایی به منزله داشتن  قرارداد حمل کالا بین دو فرد فرستنده و نیز شرکت هواپیمایی میباشد.

لازم به ذکر است در مواردی مانند کرایه حمل  و نقل کالا نیز در بارنامه درج شده است. همچنین هزینه کرایه کالا، با توجه به توافق دو طرف قرارداد، در مبدأ و یا مقصد مورد نظر قابل پرداخت میباشد و این موضوع روی انواع بارنامه هوایی مشخص و معین شده است.

چگونگی حمل و نقل کالا، نحوه ارسال و نیز چگونگی تحویل کالا به وسیله مسئولان حمل و نقل هوایی و کارمندان هوایی بر روی بارنامه مشخص و معین شده است.

همچنین در صورتی که ارسال کننده کالا متقاضی بیمه حمل و نقل کالا شده باشد، این موضوع و مورد روی بارنامه درج میگردد. یعنی در این

هنگام، بارنامه هوایی به عنوان حکم گواهی بیمه در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است پس از صادر شدن بارنامه از سوی شرکت و یا سازمان حمل و نقل هوایی و امضای آن به وسیله ارسال کننده و کارگزار کالا، این برگه در حکم قراردادی  میباشد که تا هنگام تحویل محموله در مقصد معتبر خواهد بود.

در بالای هر نوع از انواع بارنامه هوایی، یک کد سه رقمی در سمت چپ برگه و یک کد هشت رقمی در ادامه آن برگه قرار دارد. کد سه رقمی ذکر شده در سمت چپ نشان دهنده نوع شرکت هواپیمایی حمل کننده کالای شما میباشد.

به عنوان نمونه میتوان گفت این کد سه رقمی جهت هواپیمایی ایران ایر برابر با 096 خواهد بود. کد هشت رقمی که در ادامه برگه قرار می گیرد، در واقع میتوان گفت این کد شماره بارنامه میباشد که به شکل برچسب روی برگه بار چسبانده می گردد تا محموله و کالا ها در مقصد قابل تفکیک و قابل شناسایی از همدیگر باشند.

مقررات و قوانین بارنامه چیست؟

در انواع بارنامه هوایی قوانین و اصولی را وضع کرده اند که شامل موارد زیر میگردد؛

بارنامه برای صادرکننده

در شرکت و سازمان های باربری بایستی مسئول مربوط به صدور و دریافت بارنامه، بارنامه را از مبدا قانونی کالا اخذ و صادر کند. بارنامه بایستی زیر نظر و پوشش کامل بیمه باشد و شرکت و سازمان های باربری بایستی کلیه خدمات بیمه را برای صادر نمودن انواع بارنامه هوایی فراهم آورند.

بارنامه برای فرستنده

فرد یا شرکتی که قصد ارسال و صادر نمودن کالایی را دارد بایستی مشخصات کلی کالا و آدرس دقیق گیرنده و فرستندا را به طور کامل و واضح و با ذکر جزئیات در بارنامه مورد نظر ذکر نماید. همچنین بایستی به آدرس دقیق خود نیز در بارنامه اشاره نماید. در مورد مشخصات کلی کالا نیز بایستی ابعاد کلی کالا، تعداد کالا ، نوع کالا و چگونگی بسته بندی، طول، عرض و ارتفاع کالا تعین گردد.

بارنامه برای راننده

راننده نیز جهت تحویل بار بایستی بارنامه را به همراه خود داشته باشد تا هنگام اخذ و دریافت کرایه حمل در مقصد مورد نظر ، آن را تحویل دهد. غالبا جهت بارگیری بار در مبدا، زمان مشخصی معین می گردد که رانندگان بایستی طبق زمان معین شده حاضر باشند. همچنین رانندگان بایستی بار را به سلامت و امنیت کامل  و نیز به موقع به مقصد برسانند.

بارنامه برای گیرنده

گیرندگان نیز بایستی بار را به موقع تخلیه نمایند، چرا که در صورتی که در تخلیه بار تاخیری صورت بگیرد، گیرنده بایستی هزینه توقف بار و هزینه های مضاف بر آن را متحمل گردد.

انواع بار کدامند؟

در حمل هوایی بار بایستی هر نوع کالا باتوجه به نوع خود در بسته بندی های جدا قرار بگیرد که معمولا نوع بار برحسب موارد زیر تقسیم بندی میشوند.

  • بار معمولی

این نوع بارها شامل مواردی مانند انواع وسایل اعم از اسباب بازی و کالاهای معمولی و فاسد ناپذیر و وارد مشابه آن میشود.

  • فاسد شدنی

این کالاها که به عنوان کالاهای فاسد شدنی در نظر گرفته میشود و شامل انواع مواد غذایی و  موارد مشابه میگردد که جهت جهت جا به جایی آنها بایستی از تجهیزات خاصی استفاده گردد.

  • حجمی

کالاهای حجیم مانند لوازم خانگی و کالاهای بزرگ هستند که این نوع کالاها جهت جا به جایی به شکل هوایی مناسب نیستند و بهترین شیوه جهت جا به جایی آنها استفاده از کشتی و حمل بار دریایی میشود.

  • خطرناک

این کالا ها شامل مواد آتش زل و منفجره میشود که جهت حمل و نقل آنها باید تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شود.

  • حیوانات

جهت جابه جایی حیوانات با حمل بار هوایی نیز باید تجهیزات خاصی در نظر گرفته شود.

آیا شماره بارنامه در رسید ثبت میشود؟

در پاسخ به این سوال میتوان گفت همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد این شماره در گوشه چپ بارنامه هوایی که شامل کدی سه رقمی مربوط به شرکت و سازمان هواپیمایی مربوطه میشود، درج شده است که در کنار این کد هشت رقمی که به عنوان شماره بارنامه هوایی در نظر گرفته می شود، درج گشته است.

انواع نسخه های بارنامه هوایی

در واقع میتوان گفت بارنامه هوایی معمولاً در 12 نسخه صادر و دریافت میشود که از این نسخه ها، 3 نسخه هستند که دارای ارزش تجاری میباشند و 9 نسخه دیگر آن در اختیار قسمت های داخلی شرکت و سازمان های حمل و نقل هوایی قرار خواهد گرفت. این سه نسخه بارنامه  هوایی عبارتند از:

نسخه اصلی اول و مبتدی که برای شرکت صادرکننده یا حمل کننده کالا در نظر گرفته میشود و با عنوان For Carrier  شناخته میشود.

نسخه اصلی دوم برای گیرنده کالا با عنوان For Consignee در نظر گرفته میشود.

نسخه اصلی سوم، برای فرستنده کالا که با عنوان For Shipper شناخته میشود.

لازم به ذکر است فرستنده  کالا بعد از تحویل دادن محموله به سازمان هوایی حمل کننده بار و دریافت نسخه نوع سوم بارنامه حمل و نقل هوایی، تا هنگامی که آن را به بانک گیرنده تحویل نداده باشد، می تواند با مراجعه به سازمان هواپیمایی از آن بخواهد تا نام و آدرس گیرنده را تغییر دهند، و یا به طور کامل کالا را پس بگیرد.

سوالات متداول

بارنامه هوایی چیست؟

بارنامه هوایی به عنوان نام ترکی در نظر گرفته می شود که به عنوان سند قابل معامله و سند مالکیت کالا محسوب نمی گردد، اما صاحبان کالا بایستی اقدام به اخذ آن نمایند.

چه اطلاعاتی در بارنامه هوایی درج میگردد؟

اطلاعاتی نظیر نام کامل و آدرس دقیق فرستنده و گیرنده کالا، کد سه حرفی که نشان دهنده فرودگاه مبدا است، تعداد و نوع بسته بندی کالا، نرخ و مبلغ نهایی بار و مواردی از این قبیل.

قانون و مقررات بارنامه هوایی برای چه کسانی تعریف شده است ؟

 این قانون برای صادر کننده بار، فرستنده بار، راننده و گیرنده کالا در نظر گرفته میشود.

مهمترین انواع بار کدامند؟

انواع بار شامل بار معمولی، بار فاسدشدنی، بار حجمی، بار خطرناک و بار حیوانات میشود.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به معرفی بارنامه هوایی پرداختیم و پس از بیان نمودن دلیل ارزش و اعتبار این مدرک به مقررات و اهمیت کلی آن را بیان کردیم. بعد از آن به طور خاص به انواع بارنامه جهت حمل و نقل هوایی پرداختیم. همچنین در ادامه مطلب ضمن توضیح دادن بخش گوناگون بارنامه هوایی، به الزامات ذکر شده در آن جهت فرستنده، حامل و گیرنده اشاره کردیم و توضیحات قبلی را کامل نمودیم. از این رو شما عزیزان میتوانید جهت اخذ بارنامه هوایی به شرکت های معتبر مراجعه کرده و در صورت نیاز از خدمات شرکت حمل و نقل بینالمللی ققنوس نظیر حمل بار هوایی زمینی و موارد مشابه استفاده کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x