اینکوترمز-DPU-چیست

اینکوترمز DPU چیست؟| هر آنچه درباره وظایف خریدار و فروشنده باید بدانید

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

یکی از اصطلاحات بسیار مهمی که بیشتر بازرگانان با آن سرکار دارند و در تجارت بین المللی نیز از آن استفاده می کنند بحث اینکوترمز DPU می باشد. در اینکوترمز DPU همانند سایر اصطلاحاتی که در اینکوترمز وجود دارد، هر یک از فروشنده و خریدار وظایفی نسبت به یکدیگر در این روش دارند که در این مقاله در رابطه با این موضوع صحبت خواهیم کرد.

ترم DPU دارای نکات بسیار مهمی می باشد که حتما باید به آن ها توجه داشته باشید. اگر شما عزیزان جزء افرادی هستید که قصد استفاده از این روش را دارید، برای آشنایی بیشتر به شما توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه ما باشید.

اینکوترمز DPU

آشنایی با اینکوترمز DPU

اینکوترمز DPU به این معنی است که وقتی فروشنده کالا را در مکانی خاص مانند بندر یا فرودگاه به مشتری تحویل می دهد، تمام مسئولیت و هزینه ها را بر دوش او می گذارد.

در واقع کلیه هزینه ها و عوارض مربوط به بسته بندی، بارگیری، تشریفات قانونی لازم در کشور صادرکننده، ترخیص کالا از گمرک در کشور واردکننده، مجوز واردات، اسناد گمرکی مورد نیاز و کلیه حقوق و تعهدات گمرکی تا زمان تحویل به خریدار، بر عهده فروشنده می باشد؛ اما در صورت وجود خطر برای کالا در هنگام تخلیه، هزینه و مسئولیت این بخش بر عهده خریدار می باشد.

بنابراین، قانون  ترم DPU برای همه شیوه های حمل و نقل اعمال می شود. توجه به این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که فروشنده تا امروز ریسک را متحمل می شود. از این رو، فروشنده باید از روش حمل و نقل استفاده کند و قرارداد حمل را به درستی و در محل توافق شده تکمیل کند.

وظایف خریدار و فروشنده در اینکوترمز DPU

در تمامی اصطلاحات اینکوترمز فروشنده و خریدار وظایفی دارند که باید این وظایف را به درستی انجام دهند. در ترم DPU نیز وظایفی برای فروشنده و خریدار تعریف شده که در ادامه این وظایف را بررسی خواهیم کرد.

وظایف فروشنده در ترم DPU

  • فروشنده موظف است کالا و فاکتور فروش را مطابق با قرارداد فروش و هرگونه الزامات مربوطه در قرارداد تهیه کند.
  • فروشنده باید کالا را از وسیله حمل و نقل دقیقاً در نقطه مقصد مورد توافق تخلیه کرده و کالا را به خریدار تحویل دهد.
  • اگر آسیبی رخ دهد، مسئولیت مفقود شدن یا آسیب رساندن به محصول را تا زمان تحویل به عهده  دارد.
  • فروشنده مسئولیت انعقاد قراردادها و پرداخت کلیه هزینه های مربوط به حمل و نقل از محل تحویل کالا تا محل مقصد را بر عهده دارد.
  • فروشنده مسئولیتی جهت بیمه کردن کالا در قبال خریدار ندارد.
  • فروشنده باید تشریفات گمرکی کشوری که کالا به آن ارسال می شود یا ترانزیت کشور یا کشورهایی که کالا از آنجا عبور می کند را تکمیل کند.
  • فروشنده موظف است در تهیه هرگونه اسناد یا اطلاعات مربوط به واردات کالا به کشور مقصد یا ترانزیت کالا از کشورهای مسیر، مانند الزامات امنیتی و بازرسی قبل از حمل، با ریسک و هزینه خریدار را یاری کند.
  • فروشنده باید هزینه بازرسی تحویل کالا را بپردازد.
  • کلیه هزینه های مربوط به کالا، کلیه هزینه های مربوط به تحویل کالا در مقصد، هزینه تهیه اسناد تحویل و تحویل کالا، کلیه هزینه ها و حقوق گمرکی و مالیات های مربوط به صادرات به عهده فروشنده می باشد.
  • فروشنده باید هر اخطاریه ای را که برای دریافت کالا از سوی خریدار ضروری است، برای خریدار ارسال کند.
  • فروشنده باید مدارکی را که خریدار برای تهیه کالا با هزینه خود نیاز دارد ارائه دهد.

وظایف خریدار در ترم DPU

  • خریدار باید قیمت مندرج در قرارداد فروش کالا را بپردازد.
  • خریدار خطر مفقود شدن یا آسیب دیدن کالا را از زمان تحویل به عهده می گیرد.
  • خریدار مسئولیتی در قبال تکمیل قرارداد حمل و پرداخت هزینه ها در قبال فروشنده ندارد.
  • خریدار هیچ تعهدی برای انعقاد قرارداد بیمه در مقابل فروشنده ندارد. با این حال، در صورت نیاز، خریدار باید تمام اطلاعات مورد نیاز فروشنده برای دریافت بیمه را ارائه دهد.
  • خریدار هنگام تحویل کالا باید سند را قبول کند.
  • خریدار باید فروشنده را در تهیه اسناد یا اطلاعات مربوط به صادرات کالا از کشوری که در آن صادر می کند کمک کند.
  • خریدار باید تمامی تشریفات گمرکی لازم را برای کشور مقصدی که واردات نهایی در آن است، انجام دهد و هزینه ها را پرداخت کند.
  • مبدأ مشخص شده برای کالا هیچ مسئولیتی در قبال فروشنده در مورد بازرسی و بسته بندی ندارد.
  • خریدار باید کلیه هزینه های مربوط به کالا، هزینه های همکاری با فروشنده جهت تهیه اطلاعات و اسناد، کلیه مالیات ها، عوارض گمرکی و سایر هزینه های مربوط به تشریفات گمرکی را بپردازد.
  • در صورت توافق بر این موضوع که خریدار حق دارد زمان تحویل کالا یا محل دقیق دریافت کالا را در مقصد تعیین کند، اخطار مربوطه به فروشنده الزامی است.

نحوه ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی در ترم DPU

یکی از مواردی که بازرگانان و تاجران باید در رابطه با اینکوترمز DPU بدانند، نحوه ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی در این روش است. در DPU، فروشنده باید ترخیص کالا را تکمیل کند تا کالا صادر شود؛ اما مسئولیتی در قبال هزینه ارسال کالا یا واردات کالا به کشور مقصد ندارد. در نتیجه اگر خریدار نتواند کالا را برای واردات ترخیص کند، کالا در بندر مقصد یا پایانه ورودی باقی می ‌ماند.

همانطور که در بخش های قبلی به آن اشاره کردیم، مسئولیت خطر مفقود شدن یا آسیب دیدن کالا تا زمان از سرگیری حمل و نقل به عهده خریدار می باشد. اگر برای اجتناب از چنین سناریویی، طرفین توافق کنند که فروشنده مسئول انجام تشریفات واردات و پرداخت کلیه حقوق گمرکی و مالیات است، طرفین باید از قانون DDP استفاده کنند.

نکات مهم در اینکوترمز DPU

در ترم DPU توجه به یکسری از نکات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. رعایت درست این نکات در اینکوترمز DPU برای تاجرانی که از این ترم استفاده می کنند بسیار ضروری و الزامی است. نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید شامل موارد زیر است: 

فروشنده کالای صادراتی را از گمرک کشور خود ترخیص می کند و کلیه خطرات و هزینه های صادرات را متحمل می شود، اما تعهدی در قبال واردات، پرداخت حقوق گمرکی و سایر مالیات ها در کشور خریدار ندارد.

فروشنده باید کلیه هزینه ها و کالاهای مربوطه را تا تحویل کالا به مقصد نهایی و خطر بروز همه مشکلات (حتی غیرمنتظره) را تا زمانی که مقصد نزد فروشنده است بپردازد. یعنی فروشنده با مسئولیت و هزینه خود حمل و نقل را تا مقصد هماهنگ و رسیدگی می کند. در صورت عدم توافق با بندر یا نقطه مقصد، فروشنده مکان را با توجه به نوع و ماهیت کالا انتخاب می کند.

 همانطور که گفته شد، طبق قوانین اینکوترمز  DPU، فروشنده مجبور نیست کالا را به خریدار بیمه کند و نیازی به ارائه بیمه نامه به خریدار ندارد. از آنجایی که ریسک کالا به سمت فروشنده است، بهتر است به نفع خودش کالا را در محل خاصی محکم کرده و آزاد کند، اما خریدار تعهدی در قبال بیمه کالا و هزینه های بیمه ندارد. همچنین اگر فروشنده از خریدار اطلاعاتی در مورد بیمه کالا بخواهد، خریدار موظف است اطلاعات لازم را در مورد بیمه کالا به فروشنده بدهد.

مطابق با قوانین ترم DPU، اگر فروشنده تحویل کالا را به مکانی در کشور خریدار بپذیرد، خریدار باید کالا را در زمان مقرر یا معقول ترخیص کند. در صورت امتناع وی و بروز خسارت، مسئولیت پوشش بر عهده خریدار است و ریسک ممکن است زودتر از زمان انتقال نهایی به محل تعیین شده به خریدار منتقل شود.

سوالات متداول

ترم DPU به چه معناست؟

اینکوترمز DPU که یکی از اصطلاحات در اینکوترمز می باشد به این معناست که وقتی فروشنده کالا را تحویل می دهد، تمامی هزینه ها و مسئولیت ها را بر عهده می گیرد. همچنین در صورتی که خطری در هنگام حمل برای کالا به وجود بیاید، تمامی هزینه ها و مسئولیت ها بر عهده خریدار خواهد بود.

هر یک از خریدار و فروشنده در پرداخت هزینه ها چه وظایفی را بر عهده دارند؟

فروشنده در هزینه های مربوط به کالا، تحویل کالا، تحویل اسناد، حقوق گمرکی، مالیات و خریدار در پرداخت هزینه های مربوط به همکاری با فروشنده برای تهیه اسناد، مالیات، عوارض گمرکی، تشریفات گمرکی و… وظایفی را بر عهده دارند.

ترخیص کالا از ترم DPU به چه صورت است؟

در این روش فروشنده باید برای صادرات کالا اقدام به ترخیص کند و هیچ گونه مسئولیتی بابت پرداخت هزینه برای واردات کالا نخواهد داشت. زمانی که خریدار موفق به ترخیص کالا برای واردات نشود، کالا در بندر باقی می ماند. همچنین خطر مفقود و یا آسیب کالا بر عهده خریدار خواهد بود.

چه نکاتی را باید در ترم DPU رعایت کنیم؟

زمانی که فروشنده کالا را ترخیص می کند باید تمام هزینه ها و مسئولیت ها را بر عهده بگیرد. در این روش فروشنده نیازی به بیمه کردن کالا ندارد؛ اما باید در نگهداری کالا دقت و توجه زیادی داشته باشد. همچنین زمانی که فروشنده تحویل کالا را در کشور دیگری بپذیرد خریدار مسئولیت ترخیص به موقع کالا را بر عهده خواهد داشت.

جمع بندی

همانطور که در طول مقاله نیز به آن اشاره کردیم، ترم DPU یکی از انواع اصطلاحات اینکوترمز است که بیشتر بازرگانان در تجارت بین المللی خود از آن استفاده می کنند. اینکوترمز  DPU دارای نکات بسیار زیادی برای فروشنده و خریدار است که در این مقاله در رابطه با وظایفی که هر یک از آن ها دارند به طور مفصل صحبت کردیم. در DPU شما باید نحوه ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی را بدانید. برای این کار بهتر است از یک شرکت حمل و نقل که در این زمینه تخصص دارد کمک بگیرید.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، خدمات متنوعی را در زمینه حمل و نقل، ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی، انجام تشریفات گمرکی حمل بار ته لنجی و … به شما عزیزان ارائه می دهد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از ترم DPU با کارشناسان ما در تماس باشید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x