آشنایی-کامل-با-انواع-گواهی-بازرسی-کالا

آشنایی کامل با انواع گواهی بازرسی کالا (هرآنچه که لازم است بدانید)

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

در امر تجارت یکی از دغدغه های اصلی اکثر تاجران و بازرگانان، نحوه دریافت و صدور انواع گواهی بازرسی کالا یا گواهی سورویانس است. گواهی بازرسی محصولات، گواهی مورد نیاز جهت واردات کالاهایی نظیر دام، اقلام فاسد شدنی و کالاهای صنعتی است. در واقع گواهی سندی از یکی از شرکت های بازرسی بین المللی می باشد.

در تجارت بین المللی، شرکای معامله در کشورهای مختلف زندگی می کنند و در اکثر معاملات کالا از کشور ثالث بارگیری و ارسال می شود، قاعدتاً قبل از دریافت اقلام، خریدار نمی تواند از رعایت پارامترهای کمی و کیفی و سایر مشخصات محصول در قرارداد فروش اطمینان حاصل کند.

در این مقاله درباره این گواهی به شما عزیزان توضیح خواهیم داد. به طور کلی این گواهی تایید می کند که محصول در شرایط خوبی قرار دارد و مشخصات فنی و عملکردهای لازم را دارد. اگر شما هم جزء افرادی هستید که نیاز به دریافت این گواهی را دارید، جهت دریافت اطلاعات بیشتر تا انتها همراه شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس باشید.

معرفی گواهی بازرسی کالا

 گواهی بازرسی، گواهی مورد نیاز برای واردات کالاهایی مانند فرآورده های گوشتی، مواد غذایی فاسد شدنی و تجهیزات صنعتی است. این سند تایید می کند که محصول در شرایط خوبی قرار دارد و دارای خواص و ویژگی های لازم است. همچنین تأیید می کند که مقدار کالای اعلام شده هنگام خروج از بندر صحیح است. به این گواهی، گواهی بازرسی کالا یا گواهی سورویانس می گویند.

پس از جنگ جهانی دوم برای پاسخگویی به این نیاز تجارت جهانی و غلبه بر این مشکل و کمک به توسعه تجارت بین المللی و شرکای تجاری به ویژه واردکنندگان، شرکت های کنترل بین المللی وارد تجارت جهانی شدند و در کنار تبلیغ کنندگان، بانک ها، شرکت های بیمه و شرکت های حمل و نقل قرار گرفتند و بازوی تجاری واردکنندگان شروع به کار کرد. بنابراین، Pre-Shipment Inspection  یا به اختصار PSI در تجارت بین المللی در این موارد معرفی می شود.

خریدار فقط با این سند می تواند از مطابقت کالای تحویلی به شرکت بیمه از نظر کمی، کیفیت و سایر مشخصات با قرارداد فروش اطمینان حاصل کند.

لیست انواع گواهی سورویانس

در بخش قبل با گواهی بازرسی کالا یا گواهی سورویانس آشنا شدیم. در این بخش میخواهیم به انواع گواهی بازرسی کالا  اشاره کنیم. در حالت کلی، این گواهی دو نوع دارد:

گواهی بازرسی قبل از ارسال (PSI)

تنها به لطف این سند، خریدار می تواند مطمئن باشد که تحویل کالای تحویلی به شرکت حمل و نقل با آنچه فروشنده در قرارداد فروش از نظر کمی، کمیت، کیفیت و مشخصات فنی وعده داده است، مطابقت دارد. این بازرسی معمولا روی بسته ای که قرار است ارسال شود انجام می شود اما می تواند از زمان بسته بندی شروع شود و تا مراحل بسته بندی و بارگیری کالا برای تحویل به مقصد ادامه یابد.

گواهی مبدأ کنترل کالا ( COI)

این گواهی یکی دیگر از انواع گواهی بازرسی کالا یا گواهی سورویانس است که توسط شرکت های بازرسی صادر می شود. در کشور ایران از گواهی استاندارد جهت کنترل کیفیت کالاهای وارداتی استفاده می شود.

ارزیاب تایید می کند که کالا مطابق با استانداردهای بین المللی و این قوانین بر اساس استانداردهای ایران است. این گواهینامه گواهی استاندارد یا COI نامیده می شود. علاوه بر این، بسته به حوزه کاری و اطلاعات ارائه شده توسط خریدار یا فروشنده، اخذ تعدادی گواهی تجاری به خصوص در صورت خرید بر اساس اعتبار اسنادی ضروری است.

قوانین بانکی و انواع گواهی بازرسی کالا یا گواهی سورویانس

اگر می خواهید محصول را از نظر ظاهر و کمیت بررسی کنید، به گواهی بازرسی سورویانس نیاز دارید. این نوع بازرسی ویژگی های کمی مانند اندازه و کمیت و همچنین شکل کالا را بررسی می کند. همچنین این نوع گواهی به عنوان گواهی بازرسی برای ارائه به بانک شناخته می شود.

یکی از قوانین بانکی که در انواع گواهی بازرسی کالا یا گواهی سورویانس وجود دارد، این است که  بانک مرکزی از واردکنندگان خواسته است به ازای هر وارداتی که انجام می‌دهند، طبق فرمی که به شرکت‌های بازرسی ابلاغ می‌شود، گواهی بازرسی دریافت کنند. سپس گواهی احراز هویت را در سامانه تامو آپلود کرده و نسخه اصلی این گواهی را برای بانک تجارت ارسال کنید. در غیر این صورت صاحب کالا نمی تواند کالا را از گمرک ترخیص کند و نمی تواند به تعهدات ارزی بانک مرکزی عمل کند. 

 چگونگی صدور گواهی ترخیص (گواهی بازرسی PSI)

همانطور که در مطلب از انواع گواهی بازرسی کالا یا گواهی سورویانس اشاره کردیم، گواهی بازرسی PSI سندی است که خریدار می تواند از تطبیق اطلاعات وارد شده در قرارداد فروش، که تحویل شرکت حمل و نقل می دهد، مطمئن شود. نحوه صدور گواهی ترخیص یا همان گواهی بازرسی PSI شامل موارد زیر است:

  • بررسی اسناد خرید
  • بررسی اسناد کنترل کیفیت و بازرسی محصول
  • مشاهده کمی    
  • بررسی لیست بسته
  • بسته بندی محصول را بررسی کنید
  • بازرسی در هنگام بارگیری
  • صدور گواهینامه یا گواهی بازرسی

لیست کشورهایی که انواع گواهی بازرسی کالا برای آن ها ضرورت دارد

فهرست این کشورها  برای انواع گواهی بازرسی هر سال تغییر می کند. ارزش کالا نیز در این لیست معتبر است. طبق قوانین برخی کشورها، صرف نظر از مقدار محصول، این گواهی الزامی است. در زیر لیستی از کشورهایی که  انواع گواهی بازرسی کالا یا گواهی سورویانس در آن ضرورت دارد آورده شده است:

بوروندی، بنگلادش، بنین، بورکینافاسو، آنگولا، کامبوج، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، کومور، جمهوری کنگو (برازاویل)، جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا)، ساحل عاج، اکوادور، گینه، اتیوپی، هند، اندونزی، ایران، کنیا (در دست بازنگری)، کویت، لیبریا، ماداگاسکار، مالاوی، مالی، موریتانی، مکزیک، موزامبیک، نیجر، سنگال، سیرالئون، توگو و ازبکستان

چه زمانی به گواهی بازرسی محصول نیاز پیدا می کنیم؟

اگر قیمت کالای خریداری شده بسیار بالا باشد یا با مشتری بسیار حساسی سروکار دارید، ممکن است از شما نظرسنجی و گواهی تایید شده بخواهد. انواع گواهی بازرسی کالا یا گواهی سورویانس به مشتری این اطمینان را می دهند که محصول دقیقا همان چیزی است که او می خواهد و از نظر کیفیت خواسته های خریدار را برآورده می کند. در صورت اصرار مشتری برای اخذ این گواهی، شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس این کار را برای وی انجام می دهد.

 بدیهی است هزینه های اداری و حسابرسی به عهده مشتری می باشد. مشتری ممکن است یک آژانس ارزیابی تخصصی را برای ارزش گذاری کالای خود پیشنهاد دهد؛ گواهی بازرسی می تواند برای مشتری یا بانکی که مشتری اعتبار اسنادی را از آن دریافت کرده است ارسال شود. اگر قرار است گواهی بازرسی به بانک خریدار ارائه شود، باید نامه درخواست حواله مبنی بر ارائه ارزیابی و صورت استاندارد پرداخت کامل و انجام تعهدات مالی ارائه شود.

اهمیت بازرسی کالا در تجارت های بین المللی

مطمئن بودن از کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی دغدغه اصلی تاجران و سایر ذینفعان بخش تجاری و مهمتر از آن مقامات در کشورهای مقصد موردنظر بوده است. امروزه هندلینگ بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند واردات و صادرات است. شیوع این مشکل در سطح جهانی به حدی رسیده است که انواع گواهی بازرسی کالا یا گواهی سورویانس یکی از پیچیده ترین و بسیار تخصصی ترین مراحل تجاری تلقی می شود.

در همین راستا کمیته بین المللی استاندارد (ISO) برای تسهیل در این امر دستورالعمل هایی را در زمینه تست محصول تدوین کرده است و این استانداردها اکنون به مرجع و منبعی برای کشورهای مختلف جهان در موضوع تست محصول تبدیل شده است. 

سوالات متداول

گواهی بازرسی چیست؟

انواع گواهی بازرسی کالا یا گواهی سورویانس، به اسنادی گفته می شوند که به شما این اطمینان را می دهند که کالای شما در شرایط مناسبی به سر می برد و ویژگی های لازم را برخوردار است. همچنین این سند، مقدار کالای خارج شده از بندر را نیز تایید می کند؛ این سند همچنین به خریدار این اطمینان را می دهد که اطلاعات کالا با قرار داد فروش مطابقت  دارد.

گواهی بازرسی محصولات چندنوع است؟

انواع گواهی بازرسی کالا یا گواهی سورویانس شامل گواهی بازرسی قبل از ارسال و گواهی کنترل در مبدا است. PSI یا گواهی بازرسی قبل از ارسال، بر روی باری که قصد ارسال آن را دارید انجام می شود. COI یا همان گواهی کنترل در مبدا، به گواهی بازرسی گفته می شود که توسط شرکت مخصوص برای بازرسی کالا صادر شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

بازرسی کالا در تجارت بین المللی از چه اهمیتی برخوردار است؟

بازرسی کالا در امر تجارت، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به طوری که کمیته بین المللی استاندارد، برای کاهش دغدغه تجار در امر تجارت بین المللی، دستوراتی را در زمینه بازرسی کالا تدوین کرده است که  انجام این دستورات، باعث ایجاد اطمینان از کالاهای وارداتی و صادراتی برای بازرگانان شده است.

گواهی ترخیص چگونه صادر می شود؟

کاری که برای صدور گواهی ترخیص باید انجام دهید این است که به بررسی مدارک خرید، سند کنترل کیفیت، مقدار، لیست بسته بندی، صدور گواهینامه را بپردازید. با انجام درست و به موقع این بررسی ها، در هنگام صدور گواهی ترخیص، مشکلی برای شما پیش نمی آید. 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با موضوع انواع گواهی بازرسی کالا یا گواهی سورویانس آشنا کنیم. انواع مختلفی از این گواهی وجود دارد که در این مقاله آن ها را توضیح دادیم. همانطور که گفته شد، این گواهی، سندی است که از شرکت های بازرسی بین المللی صادر شده و مورد استفاده قرار می گیرد. بانک ها نیز برای این گواهی قوانین خاص خودشان را دارند که باید حتما در هنگام تهیه این گواهی به این قوانین توجه کرد.

 برای دریافت این سند نیز می توانید از شرکت های حمل و نقل مشاوره دریافت کنید. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، از جمله شرکت های معتبری است که در زمینه ارسال بار هوایی، ارسال بار زمینی، ارسال درب به درب کالا و هزینه های حمل و نقل، خدماتی را به شما عزیزان ارائه می دهد. همچنین اگر در رابطه با این گواهی سوالی در ذهن دارید که در این مقاله پاسخ آن را پیدا نکرده اید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x