همه-آنچه-درباره-اضافه-بار-در-فرودگاه-ها-باید-بدانید

همه آنچه درباره اضافه بار در فرودگاه ها باید بدانید

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

یکی از مشکلات رایج در مسافرت های هوایی  اضافه بار در فرودگاه ها می باشد. در این شرایط شخص برای حمل کلیه بار خود ملزم به پرداخت هزینه هایی علاوه بر هزینه بلیط، عوارض پرواز و… است.

اما بعضی وقت ها این مسئله زمانی اتفاق می افتد که شخص توان پرداخت هزینه را نداشته یا پول کافی برای پرداخت هزینه اضافه بار به همراه ندارد که در این شرایط باید با شیوه های دیگر این مشکل را برطرف کرد. در این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس هر آنچه درباره اضافه بار در فرودگاه را باید دانست توضیح خواهیم داد، پس تا انتها با ما همراه باشید.

منظور از اضافه بار در فرودگاه چیست؟

افرادی که تجربه سفر هوایی را از قبل داشتند می دانند که یکی از اقدامات قبل از سوار شدن به هواپیما تحویل دادن بار جهت شماره خوردن و منتقل کردن آن به قسمت بار هواپیما می باشد. در این بخش وزن بار هر آنچه که باشد، چه یک ساک کوچک یا بسته ای بزرگ اندازه‌ گیری می شود و طبق نوع بلیط، مجاز بودن یا نبودن آن محاسبه خواهد شد.

در این شرایط دو حالت وجود دارد، یا بار به مقدار مجاز تعیین شده در بلیط رسیده و جهت بارگیری به قسمت بار فرستاده می شود یا اضافه بار در فرودگاه می خورد که در این شرایط اول باید هزینه بار پرداخت شود تا بارگیری انجام شود.

همان طور که گفته شد اضافه بار در فرودگاه را می توان این گونه معنا کرد که هر مسافر برای سفر هوایی طبق بلیط خود می تواند وزن مشخصی از بار را حمل کند و اگر بار از مقدار تعیین شده بیشتر شود، اضافه بار خورده و باید هزینه آن را با توجه به شرایط ایرلاین پرداخت کرد.

بار اصلی و بار دستی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در این بخش از مقاله شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس که درباره اضافه بار در فرودگاه می باشد، با تفاوت انواع بار در سفرهای هوایی آشنا خواهید شد. در سفر هر مسافر با هواپیما دو نوع بار وجود دارد. نوع اول آن، ساک دستی، کیف یا کوله پشتی می باشد که مسافر همراه خود به داخل کابین هواپیما خواهد برد و معمولا شامل وسایل ضروری و قیمتی مانند گوشی و لپ تاپ است. استفاده از این وسایل بار دستی در موقع نیاز مسافر به راحتی و بدون مشکل امکان پذیر می باشد که در بالای صندلی مسافر واقع شده است.

نوع دوم آن که بار اصلی نیز می باشد، اغلب به صورت چمدان است که در قسمت بار هواپیما جای می گیرد. این نوع بار باید پیش از سوار شدن به هواپیما تحویل قسمت بار داده شود تا وزن آن اندازگیری و شماره ‌گذاری شود و به قسمت حمل بار فرستاده شود. در بار اصلی امکان جای دادن هر نوع وسایلی به جز وسایل ممنوعه همچون لوازم تیز، دخانیات، وسایل آتش‌ زا بلا مانع است.

عوامل مهم در تعیین هزینه اضافه بار

همان طور که در این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس گفته شد افرادی که مقدار بیشتری از میزان مجاز ایرلاین بار به همراه داشته  باشند به اضافه بار در فرودگاه می خورند که در این صورت ملزم به پرداخت هزینه آن هستند، بدون پرداخت هزینه امکان حمل مقدار اضافه بار وجود نخواهد داشت.

بنابراین بحث هزینه یکی از مسائل بسیار مهم برای همه مسافران در موضوع اضافه بار تلقی می شود که با فاکتورهای متعددی همچون قیمت بلیط، مدت زمان پرواز، کلاس پرواز، ابعاد چمدان، فرم بار و چمدان، مقصد، وزن و تعداد بار تعیین خواهد شد.

مقدار مجاز اضافه بار در ایرلاین های داخلی و خارجی

نوع ایرلاین از عوامل بسیار مهم در مشخص کردن اضافه بار در فرودگاه می باشد. ایرلاین‌ های متعددی با توجه به اندازه قسمت حمل بار، تعداد مسافران هر پرواز و… مقادیر گوناگونی برای مقدار مجاز بار تعیین خواهند کرد. بنابراین دقت به این مسئله هم به انتخاب ایرلاین مناسب کمک کرده و هم از نگرانی هزینه بابت اضافه بار می کاهد. این مسئاه در ایرلاین ‌های داخلی و خارجی متفاوت است.

در داخل کشور  ایرلاین‌ های متعددی وظیفه حمل مسافران در داخل کشور را عهده دار هستند که هر کدام قوانین خود را درباره اضافه بار دارند. از این ایرلاین ‌ها می ‌توان قشم ‌ایر، کیش‌ ایر، تابان، زاگرس، ایران ‌ایر، ماهان و… نام برد که در ادامه قوانین بار و اضافه بار در ایرلاین‌ های متعدد برحسب پرواز را بررسی می کنیم.

اضافه بار پروازهای اکونومی

مقدار بار مجاز در پروازهای اکونومی کلیه شرکت‌ های هواپیمایی داخلی برابر و بیست و پنج کیلوگرم می باشد مگر در برخی پروازها در شرایط ویژه تا سی کیلوگرم هم مجاز باشد.

اضافه بار پروازهای تجاری یا فرست کلاس

در پروازهای تجاری و فرست کلاس پروازی بیشتر، برای مسافران بهتر است مقدار باری که مسافر بدون پرداخت هزینه اضافه بار  ملزم  به حمل آن است هم بیشتر باشد. این مقدار در پروازهای بیزینس ایرلاین ‌های گوناگون پروازهای داخلی چهل کیلوگرم و برای پروازهای فرست کلاس پنجاه کیلوگرم می باشد.

میزان مجاز بار دستی

 در پروازهای گوناگون حمل بار دستی هم مقدار مشخصی وجود دارد و در اگر میزان بار بیشتر باشد مسافر باید اضافه بار در فرودگاه پرداخت کند یا بخشی از بار را به چمدان خود انتقال دهد. میزان مجاز بار دستی در پروازهای اکونومی داخلی در بیشترین حالت پنج کیلوگرم و میزان بار مجاز دستی در پروازهای تجاری داخلی در بیشترین حالت تا هفت کیلوگرم مجاز می باشد.

مقدار مجاز اضافه بار در ایرلاین های خارجی

 ایرلاین‌ های خارجی هم مانند پروازهای داخلی مقدار مجاز بار سقفی دارند و با گذر از آن مسافر باید اضافه بار در فرودگاه پرداخت کند. در ایرلاین ‌های خارجی برای پروازهای اکونومی میزان سی کیلوگرم بار را برای مسافران مجاز دانسته ولی با توجه به کشور و نوع ایرلاین در بعضی خطوط هواپیمایی این میزان به چهل کیلوگرم هم می رسد.

قوانین بار تنها درباره وزن بسته و چمدان نیست بلکه در مورد ابعاد آن ها نیز می باشد. به عنوان مثال در پرواز هواپیمایی قطر، میزان بار مجاز در پروازهای اکونومی، بیزینس و فرست کلاس به ترتیب سی، چهل و پنجاه کیلوگرم است، درصورتی که طول، عرض و ارتفاع  بیشتر از صد و پنجاه و هشت سانتی ‌متر نباشد، در بعضی ایرلاین‌ های اروپایی یا آسیایی نیز امکان دارد میزان بار مجاز از سی کیلوگرم هم کمتر باشد.

مثلا در ترکیش ایرلاین بار مجاز در پروازهای اکونومی بیست کیلوگرم و بار مجاز در پروازهای بیزینس سی کیلوگرم می باشد و هر چقدر که وزن بار از این مقدار اضافه تر شود، مسافر باید هزینه بیشتری پرداخت کند.

هزینه اضافه بار در فرودگاه امام

هزینه های اضافه بار در فرودگاه های متعدد متفاوت است و هر کدام قیمت مخصوص به خود را بر حسب قوانین و مقررات خود خواهند داشت که در بیشتر مواقع هزینه ی آن برای هر یک‌ کیلوگرم بار اضافه بر اساس یک درصد قیمت بلیط در همان  پرواز محاسبه می شود. بار مجاز در ایرلاین های داخلی و خارجی متفاوت می باشد.

افراد در سفرهای داخلی می توانند حداکثر بیست و پنج کیلوگرم, بار در کلاس اکونومی داشته باشند و میزان بار در کلاس های بالاتر مانند بیزنس کلاس و یا تجاری به چهل الی پنجاه کیلوگرم نیز خواهد رسید و همچنین میزان بار دستی داخل کابین اکونومی پنج کیلو گرم است. میزان بار دستی در داخل کابین بیزینس کلاس و یا تجاری نیز هفت کیلوگرم می باشد.

باید به این نکته دقت داشت که وزن هر بسته نباید بیشتر از سی و دو کیلوگرم باشد، یعنی اگر بار چهل کیلوگرم وزن داشته باشد باید بین دو چمدان تقسیم شود و ابعاد هر بسته حداکثر باید صد و پنجاه و هشت سانتی متر باشد.

راهکارهای جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه

همان ‌طور که تا این بخش گفته شد در شرایط اضافه بار در فرودگاه برای این که بتوان بار را با هواپیما حمل کرد باید هزینه اضافه بار را پرداخت کرد. اما بعضی اوقات این امکان وجود نخواهد داشت. مثلا در سفرهای خارجی امکان دارد ارزی که همراه است مورد قبول آن کشور نبوده و پول نقد برای تعویض تمام شده باشد یا در پروازهای داخلی امکان دارد دسترسی به پول نقد و کارت بانکی در آن لحظه ممکن نباشد‌.

حتی در شرایطی امکان دارد شخص به دلیل هزینه بالای بلیط امکان پرداخت هزینه های اضافه برای حمل بار بیشتر را نداشته باشد که در این شرایط، راهکارهایی همچون تقسیم بار بین همراهان، ارسال بخشی از بار با شرکت ‌های پستی و تقسیم بار بین ساک دستی و چمدان می توانند کمک کننده باشند. البته نا گفته نماند که با محاسبه مقدار بار قبل از پرواز و آشنایی با قوانین بار مجاز هر ایرلاین قبل از بستن و آماده کردن بار، تا حد زیادی می توان از مشکل اضافه بار پیشگیری کرد‌.

سوالات متداول

اضافه بار در هواپیما به چه معناست؟

 اضافه بار در فرودگاه را می توان این گونه معنا کرد که هر مسافر برای سفر هوایی طبق بلیط خود می تواند وزن مشخصی از بار را حمل کند و اگر بار از مقدار تعیین شده بیشتر شود، اضافه بار خورده و باید هزینه آن را با توجه به شرایط ایرلاین پرداخت کرد.

تفاوت بار اصلی و بار دستی چگونه است؟

در سفر هر مسافر با هواپیما دو نوع بار وجود دارد. نوع اول آن، ساک دستی، کیف یا کوله پشتی می باشد که مسافر همراه خود به داخل کابین هواپیما خواهد برد و معمولا شامل وسایل ضروری است. نوع دوم آن که بار اصلی نیز می باشد، اغلب به صورت چمدان است که در قسمت بار هواپیما جای می گیرد. این نوع بار باید پیش از سوار شدن به هواپیما تحویل قسمت بار داده شود تا وزن آن اندازگیری و شماره ‌گذاری شود و به قسمت حمل بار فرستاده شود.

فاکتور های مهم در تعیین هزینه اضافه بار کدامند؟

افرادی که مقدار بیشتری از میزان مجاز ایرلاین بار به همراه داشته  باشند به اضافه بار در فرودگاه می خورند که در این صورت ملزم به پرداخت هزینه آن هستند، بنابراین بحث هزینه یکی از مسائل بسیار مهم برای همه مسافران در موضوع اضافه بار تلقی می شود که با فاکتورهای متعددی همچون قیمت بلیط، مدت زمان پرواز، کلاس پرواز، ابعاد چمدان، فرم بار و چمدان، مقصد، وزن و تعداد بار تعیین خواهد شد.

برای جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه چه راهکارهایی وجود دارد؟

در شرایطی امکان دارد شخص به دلیل هزینه بالای بلیط امکان پرداخت هزینه های اضافه برای حمل بار بیشتر را نداشته باشد که در این شرایط، راهکارهایی همچون تقسیم بار بین همراهان، ارسال بخشی از بار با شرکت ‌های پستی و تقسیم بار بین ساک دستی و چمدان می توانند کمک کننده باشند. البته نا گفته نماند که با محاسبه مقدار بار قبل از پرواز و آشنایی با قوانین بار مجاز هر ایرلاین قبل از بستن و آماده کردن بار، تا حد زیادی می توان از مشکل اضافه بار پیشگیری کرد‌.

جمع بندی

به عنوان نکات پایانی به شما همراهان عزیز پیشنهاد می کنیم که لطفاً قبل از سفر حتماً قوانین مربوط به مقدار بار مجاز و هزینه اضافه بار در فرودگاه مورد نظر را چک کنید و بر اساس آن درباره وسایل سفر خود برنامه ریزی لازم انجام دهید. همچنین قبل از سفر اگر مقدور بود یک بار خودتان مقدار بار که تصمیم دارید با خود حمل کنید را اندازه بگیرید تا در صورت داشتن بار اضافه دو یا سه ساعت زودتر از زمان پرواز در فرودگاه حاضر شوید و بتوانید کارهای مربوط به حمل بار اضافه و دریافت مجوز را انجام دهید.

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید از شما نهایت تشکر را داریم و امیدواریم که اطلاعات مفیدی را در رابطه با هزینه اضافه بار در فرودگاه در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم. همچنین جهت دریافت اطلاعات بیشتر کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس آماده ارائه کلیه خدمات در حوزه های مختلف تجارت همچون حمل هوایی ، ریلی، دریایی، ته لنجی و … می باشند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *