معرفی-کامل-انواع-و-ارکان-لجستیک

اصطلاحات حمل و نقل لجستیک / معرفی کامل انواع و ارکان لجستیک

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

آشنایی با اصطلاحات حمل و نقل لجستیک برای افرادی که در زمینه نقل و انتقالات بین المللی فعالیت دارند، بسیار حائز اهمیت است. اگر تصمیم دارید با افراد تجاری خارجی معامله کنید، بدون شک با این اصطلاحات سر و کار دارید، به همین دلیل یادگیری این اصطلاحات امری ضروری می باشد. اصطلاحات مرتبط با حوزه حمل و نقل بسیار فراوان است. در واقع به شکل اختصاری به کار برده خواهند شد که این موضوع باعث شده یادگیری آن ها تا حدودی سخت باشد که شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس این راهنما را ایجاد کرده تا شما عزیزان بتوانید با مطالعه این مطلب از مهم ترین اصطلاحات حمل و نقل لجستیک آگاهی پیدا کرده و آن ها را در جای مناسب خود به کار ببرید.

معرفی اصطلاحات حمل و نقل لجستیک

به طور معمول فرآیند نقل و انتقال بار به چهار روش اصلی ( حمل و نقل هوایی، جاده ای، دریایی و ریلی) دسته بندی شده است. هر یک از این روش ها مفاهیم ویژه مرتبط به خود را دارند که در این میان نقل و انتقال زمینی و دریایی از اهمیت بیشتری برخوردارند، چون به طور گسترده تری در سطح جهانی به کار برده می شوند. اگر تمایل دارید که خود تدارکات صنعت را عهده دار شوید، باید با کلمات کلیدی و اصطلاحات حمل و نقل لجستیک آشنا شوید.

 صنعت لجستیک یک مجموعه از اصطلاحات متعددی می باشد که بعضی از آن ها مبهم و بعضی دیگر به طور کامل عمومی به حساب می آیند. هر متخصص تدارکاتی مؤظف است برای رو به رو شدن با این اصطلاحات آمادگی لازم را داشته باشد تا بتواند در زمان مناسب انتخاب هایی با دقت بالا انجام دهد و در نهایت باعث رشد و رونق تجارت و کار مورد نظر شود. در ادامه ی بحث با انواع اصطلاحات حمل و نقل لجستیک آشنا خواهید شد.

فعالیت مربوط به کریر

این نوع فعالیت به معنای تصدی بلافصل انتقال نمودن بار از یک کشور به سایر کشورها به وسیله ی یکی از انواع حمل و نقل  (حمل و نقل هوایی، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل دریایی و حمل و نقل زمینی) بر طبق قرارداد بسته شده می باشد.

حمل‌کننده Carrier

در واقع می توان گفت که حمل‌کننده به‏ فردی گفته می‌‏شود که به ازای دریافت کردن کرایه ی حمل، بار مورد نظر و یا مسافر را از یک نقطه به نقطه ی دیگر حمل نماید. حمل‌کننده ی کریر خود دارای 3 زیرمجموعه تقسیم می‌شود:

حمل کننده ی عمومی

در مسیر تحت پوشش، حمل کننده ی عمومی  آگهی می‌ دهد و بار هر گونه مشتری که حاضر به خرید نمودن خدمات مربوط به وی باشد را حمل می نماید. این حمل کننده، مسولیت بار را از زمان تحویل گیری تا هنگام تحویل دهی بر عهده می‌گیرد.

حمل کننده ی بدون کشتی

فرد حمل کننده بدون داشتن کشتی که مالکشان باشند خدمات کشتیرانی را ارائه می نمایند. به این صورت که به عنوان فرستنده ی بار بخشی از فضای کشتی را از یک خط مربوط به کشتیرانی خریداری می کنند و پس از آن به عنوان حمل‌ کننده به فروش می رسانند .

حمل کننده ی خصوصی

حمل کننده ‌ای می باشد که با مشتری به یک نوع قرارداد خاص وارد می ‌شود و این امکان وجود دارد که خود را از بعضی مسئولیت ‌ها جدا سازد.

فرستنده ی کالا

به فردی گفته می‌شود که بار را برای خود و یا اینکه از طرف شخص دیگری جهت حمل دریایی ارسال می نماید. .

بار فرابر

واسطه ی موجود در زنجیره ی خطوط حمل و نقل بار فرابر  می باشد که به حمل بار یک شخص دیگر خواهد پرداخت. خدمات بارفرابران شامل موارد زیر می باشد :

  • خدمات مربوط به انبارداری
  • بسته‌بندی بار وارداتی و صادراتی
  • بیمه ی ترانزیت
  • پرداخت کرایه مربوط به حمل و ترخیص بار
  • تهیه ی اسناد تجارت
  • خدمات لجستیک کالا و حمل و نقل
  • رزرو فضا روی کشتی شخص حمل‌ کننده
  • مشاوره در خصوص روش حمل و مسیر مربوطه

گیرنده ی کالا

فردی است که کالا برای وی ارسال می گردد. این فرد می ‌تواند کارگزار، خریدار و یا اینکه نماینده ی خریدار باشد .

دریافت کننده ی کالا

دریافت کننده فردی است که در بندر بار را از حمل‌ کننده ی دریایی تحویل خواهد گرفت. بعضی از صاحبان بار این کار را خودشان بر عهده می ‌گیرند و بعضی هم بر عهده ی یک بارفرابر قرار می دهند.

 انواع لجستیک در تجارت

اصطلاحات حمل و نقل لجستیک در تجارت بین الملل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با توجه به نقش لجستیک در تجارت و آگاهی های لازم از لجستیک در تجارت های جهانی، لجستیک را می توان به دو گروه خرد و کلان دسته بندی کرد:

لجستیک کلان

همه ی فرایند های لجستیکی در حوزه ی فراسازمانی به لجستیک کلان شهرت دارند. به طورکلی لجستیک در تجارت بین الملل و لجستیک در بازرگانی در این گروه واقع شده است. هر گونه از مبادلات مرزی و عملیات مرتبط با امور گمرکی به لجستیک در تجارت بین الملل مربوط می باشد.

لجستیک خرد

به فعالیت های درون بنگاهی و بین بنگاهی لجستیک خرد گفته خواهد شد، فعالیت هایی که بین شرکت ها و کارخانه ها انجام می شود جز این لجستیک می باشند.

اهمیت لجستیک

یکی از عوامل مهم در زنجیره تامین، لجستیک می باشد. در واقع اصطلاحات حمل و نقل لجستیک بسیار حائز اهمیت است. از اصلی ترین وظایف لجستیک در زنجیره تامین، در زمینه ی لجستیک تجاری می توان عواملی همچون مدیریت واحدهای اجرایی درون سازمان و واحدهای خارج از سازمان، بهینه سازی فرآیندهای لجستیکی، مدیریت حل بحران و… را نام برد. که این عوامل بخشی از توانایی های لجستیک در زنجیره تامین است. بنابراین با توجه به نقش اصطلاحات حمل و نقل لجستیک، نقش مدیریت لجستیک در زنجیره تامین از اهمیت بالایی برخوردار است.

 اهمیت لجستیک به این دلیل است که عدم هماهنگی های حاضر در انجام فرایند های مذکور می ‌تواند در قدم های بعدی زنجیره تامین باعث به وجود آمدن اختلال در مسیر شود. در واقع یک مدیران لجستیک باید قادر باشد با استفاده از ابزار های لجستیکی، از به وجود آمدن این موانع پیشگیری شود.

سه عامل مهم مدیریت لجستیک

  • مدیریت انبارداری
  • مدیریت زنجیره تامین کالا
  • مدیریت حمل و نقل کالا

مفهوم لجستیک در حمل و نقل

سیستم های نقل و انتقال مجموعه ای از عملیات کلی لجستیک می باشند. در واقع، لجستیک در حمل و نقل، تامین مواد و محصولات مورد نیاز جهت تولید، نقل و انتقال این محصولات تا کارخانه ها، فرایند انبارداری و همچنین حمل و نقل محصولات و تحویل آن ها به مالکین واقعی را شامل می شود. ناگفته نماند، این زنجیره از فعالیت های مرتبط با لجستیک، فقط به امور حمل و نقل مرتبط است. به طور کلی، اصطلاحات حمل و نقل لجستیک به بارگیری محصولات و یا خدمات از نقطه ای به نقطه دیگر باز می گردد.

با بهینه سازی روند نقل و انتقال، هزینه ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد و در عین حال سرعت عملیات افزایش پیدا می کند؛ بنابراین کیفیت خدمات مرتبط با نقل و انتقال و عرضه بالا خواهد رفت و رضایت مشتریان جلب می شود. کلیه موارد فوق در لجستیک حمل و نقل باعث بالا رفتن سود شرکت ها می شود. به همین دلیل، وجود فناوری های نوین از مهم ترین عوامل بهبود و بهینه سازی لجستیک در بازرگانی شمرده می شود. در سامانه های لجستیک حمل و نقل، بهره گیری از انعطاف پذیری رؤسا و این نوع فناوری ها از اهمیت زیادی در برابر این تغییرات برخوردار می باشد.

تفاوت لجستیک و حمل و نقل

شاید بارها درباره ی اصطلاحات حمل و نقل لجستیک شنیده باشید اما در رابطه با تفاوت لجستیک و حمل و نقل اطلاعی نداشته باشید. بنابراین در این قسمت از مطلب، شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تصمیم دارد تفاوت این دو را برای شما عزیزان بیان کند. در بیشتر مواقع این دو اصطلاح به جای هم به کار برده می شوند، ولی در عین حال دو بخش مجزا از زنجیره تامین محسوب می شوند. در واقع می توان گفت که لجستیک به تدارکات در خصوص حمل‌ و نقل، یکپارچه‌ سازی انبار، فهرست ‌نویسی، جا به جایی و بسته‌ بندی محصولات مرتبط است، اما در عین حال حمل و نقل، به عملکرد نقل و انتقال کالاهای مورد نظر از یک نقطه به دیگر نقطه مربوط می شود. به عبارتی دیگر می توان گفت که حمل و نقل، خود قسمتی از یک فرآیند بزرگ تر به نام لجستیک است.

خدمات لجستیک در تجارت بین الملل

بین تولید کالا تا تحویل آن به مشتری ها مراحل مختلفی وجود دارد. ابتدا باید محصولات را به انبار فرستاد و در آن جا در انتظار سفارش بود. سپس، برای تحویل کالا به خرده فروشان لازم است وسایل نقل و انتقال مناسبی را پیدا کرد که در این مرحله اصطلاحات حمل و نقل لجستیک اهمیت پیدا می کند. خرده فروشان نیز محصولات را به مشتریان توزیع خواهند کرد. همان طور که گفته شد، عوامل گوناگونی رپی اصطلاحات حنل و نقل لجستیک می توانند تأثیر بگذارند. از طرف دیگر، شرایط بد آب و هوایی می تواند  روند حمل و نقل را تحت تأثیر قرار دهد که خسارت های جبران ناپذیری را ممکن است در پی داشته باشد.

 یکی از اهداف اصلی در خدمات و اصطلاحات حمل و نقل لجستیک، نظارت بر کلیه امور می باشد. همچنین این خدمات فرآیند ارسال کالا را بهبود می بخشد.

با گسترش تجارت، تاجران جهت انجام معاملات خود با سختی های فراوانی در زمینه لجستیک در بازرگانی و لجستیک در تجارت بین المللی رو به رو خواهند شد. نکته اینجاست که ارائه دهندگان لجستیک به کمک آن ها خواهد آمد. این افراد باید به صورت پیشرفته آموزش دیده و با اصطلاحات حمل و نقل لجستیک به طور کامل آشنایی داشته باشند. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است از خدمات لجستیک شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس استفاده کنید.

سوالات متداول

اصطلاحات حمل و نقل لجستیک چیست؟

منظور از این اصطلاحات عبارت هایی می باشد که یک مدیر تدارکات و لجستیکی قبل از هر کاری باید با از آن ها آگاهی داشته باشد. به طور معمول نقل وانتقال به چهار روش زمینی، ریلی، هوایی و دریایی قابل انجام است که هر کدام اصطلاحات ویژه و مخصوص به خود را دارند.

 لجستیک و حمل نقل چه تفاوتی به یکدیگر دارند ؟

همان طور که گفته شد حمل و نقل بخشی از سیستم لجستیک به شمار می رود که فقط  به حمل و نقل محصولات از نقطه ای به نقطه دیگر مربوط است اما لجستیک به کلیه امور تحویل کالا از تامین کننده تا رسیدن آن به مشتری نهایی مربوط می شود.

چرا یادگیری اصطلاحات حمل و نقل لجستیکی اهمیت دارد؟

افرادی که تصمیم دارند مسئولیت امورات خود را به عهده بگیرند، لازم است از کلمات کلیدی حمل و نقل آگاهی پیدا کنند. در واقع یک متخصص تدارکاتی باید آمادگی مواجه شدن با این اصطلاحات را داشته باشد تا قادر به انتخاب ‌های دقیقی در زمان درست باشد و تجارت و کسب و کار خود را رونق دهد.

سه عامل مهم مدیریت لجستیک کدامند؟

همان طور که گفته شد آگاهی از اصطلاحات حمل و نقل لجستیک از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما علاوه بر این باید مهمترین ویژگی های مدیریت لجستیک را نیز بدانید که شامل مدیریت انبارداری، مدیریت زنجیره تامین کالا و مدیریت حمل و نقل محصول می باشد.

جمع بندی

همان طور که گفته شد هر فردی که تصمیم دارد به عرصه تجارت وارد شود لازم است پیش از هر چیزی با کلیه اصطلاحات حمل و نقل لجستیک در تجارت بین المللی آشنایی داشته باشد. با گسترش حوزه حمل و نقل، زمینه برای توسعه ی اصطلاحات حمل و نقل لجستیک فراهم خواهد شد. ارائه دهندگان خدمات لجستیک در بازرگانی و تجارت بین الملل در تلاشند تا کلیه خدمات و فعالیت های مربوط به لجستیک را ارتقا دهند که این کار به تلاش، مدیریت زمان و سازماندهی نیاز دارد.

پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که برای گسترش تجارت خود شرکت ارائه دهنده مناسبی را در زمینه لجستیک انتخاب کنید. به همین منظور برای به کارگیری بهتر از لجستیک در بازرگانی و تجارت بین الملل  و همچنین آشنایی با اصطلاحات حمل و نقل لجستیک، شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس گزینه ی مناسبی برای شما همراهان عزیز می باشد. شرکت ما با داشتن سال ها تجربه ی موفق از فعالان با سابقه در زمینه ترخیص کالا و حمل و نقل بین المللی می باشد. بنابراین شما عزیزان می توانید برای دریافت جزئیات بیشتر به وبسایت شرکت مراجعه فرمایید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x