نکات-مهم-در-رابطه-با-اخذ-کارت-بازرگانی

نکات مهم در رابطه با اخذ کارت بازرگانی / کاربردها، مزایا و هزینه ها

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

در این مقاله قصد داریم در رابطه با نحوه اخذ کارت بازرگانی ، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.  ممکن است برخی از بازرگانان و تاجران، از مراحل دریافت کارت بازرگانی و نحوه صدور کارت بازرگانی، اطلاعی نداشته باشند. ما برای این کار به دو صورت حقیقی و حقوقی می توانیم اقدام کنیم. این کارت زمانی برای شما مفید خواهد بود که نمی خواهید برای خود کسب و کاری ثبت کنید.

درواقع این کارت برای شما مجوز فعالیت تجاری به حساب می آید و پس از دریافت آن می توانید به صورت شخصی صادرات و واردات داشته باشید. در ادامه مقاله، شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس شما را با نحوه صدور کارت بازرگانی بیشتر آشنا می کند.

چگونگی اخذ کارت بازرگانی

هنگامی که برای طی کردن مراحل دریافت کارت بازرگانی اقدامات لازم را انجام می دهید ابتدا لازم است که به سامانه هوشمند یکپارچه کارت بازرگانی رجوع کرده که این سایت زیر مجموعه ای از سامانه اتاق بازرگانی نیز محسوب می شود؛ به طورکلی برای اخذ کارت بازرگانی نیاز است شما مراحل مختلفی را طی کنید که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

  • اولین مرحله از مراحل نحوه صدور کارت بازرگانی، این است که ابتدا باید وارد سامانه ای که مخصوص دریافت کارت بازرگانی است شوید و در سامانه شناسه ملی و کد مخصوص به خود را وارد کنید.
  • در دومین مرحله از مراحل دریافت کارت بازرگانی، باید تمام اطلاعات خود را به صورت شفاف و دقیق وارد کنید. همینطور باید در این مرحله، عکس پرسنلی خودتان را در سامانه بارگذاری کنید که بارگذاری عکس، دارای یکسری شرایط است. عکسی که آپلود می کنید حتما باید رنگی و زمینه سفید داشته باشد. از همه مهمتر، حجم عکس است که باید حتما کمتر از 300 کیلوبایت باشد.
  • نحوه صدور کارت بازرگانی به این صورت است که در مرحله بعدی، باید آدرس و شماره تماس خود را وارد سامانه کنید. سپس سامانه، یک فرم به شما می دهد که باید این فرم را تایید و حوزه فعالیت خود را انتخاب کنید. بهتر است این نکته را هم بدانید، که می توانید بین 1 تا 3 حوزه برای فعالیت خود انتخاب کنید.
  • در این مرحله که آخرین مرحله از مراحل دریافت کارت بازرگانی است،  تمام مدارک و فیش واریز را بارگذاری می کنید و بعد از زدن دکمه تایید، کار شما برای اخذ کارت بازرگانی به پایان می رسد.

انواع کارت بازرگانی

با توجه به اینکه کمی قبل تر، با چگونگی اخذ کارت بازرگانی آشنا شدید، بهتر است این را هم بدانید که کارت بازرگانی انواع مختلفی دارد که برای گرفتن آن باید مراحل دریافت کارت بازرگانی را طی کنید. در حالت کلی به چهار دسته تقسیم می شود که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

کارت بازرگانی خدماتی

این کارت، برای اشخاص حقوقی دارای مجوز سرمایه گذاری خدماتی صادر می شود. بنابراین شرکت های فعال در زمینه خدماتی می توانند  به اخذ کارت بازرگانی خدماتی اقدام کنند.

کارت بازرگانی تجاری

شرکت ها با اخذ این نوع کارت بازرگانی می توانند فعالیت های بازرگانی، گمرکی، صادرات کالا به خارج از کشور و واردات کالا از سایر کشورها به داخل کشور را انجام دهند.

کارت بازرگانی موردی

این نوع کارت برای شرکت ها و افرادی که تصمیم به یک بار ارسال کالا دارند قابل استفاده است.

کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی

 شرکت های فعال در زمینه تولید محصولات می توانند از کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی استفاده کنند. این نوع کارت دسترسی به کارخانه ها و تجهیزات مورد نیاز برای تولید را فراهم می کند. بنگاه ها می توانند پس از تولید محصولات، محصولات خود را از طریق این کارت به کشورهای خارجی صادر کنند.

کاربردهای استفاده از کارت بازرگانی

همانطور که پیش تر هم در رابطه با اخذ کارت بازرگانی گفتیم، این کارت مجوزی است که به دارنده آن امکان انجام فعالیت در زمینه واردات و صادرات در ایران را می دهد، تنها تجار دارای کارت بازرگانی می توانند واردات و صادرات داشته باشند. در حال حاضر نحوه صدور کارت بازرگانی به عهده اتاق بازرگانی است.

برای گرفتن کارت باید مراحل دریافت کارت بازرگانی را طی کنید. از جمله کاربردهای کارت بازرگانی می توان واردات از محل های آزاد، درج حق انجام گمرکی، صدور کلیه اقلام تجاری مجاز، صدور ویزای تجاری، ثبت سفارش و تایید کالا و معرفی موضوع واردات و صادرات، کالاهای تجاری، امکان ثبت علامت تجاری برای شرکت غیرفارسی و عضویت در اتاق بازرگانی را نام برد.

نکات مهم در اخذ کارت بازرگانی

همانطور که اشاره کردیم، اخذ کارت بازرگانی برای تاجرانی که می خواهند به صادرات و واردات به صورت شخصی بپردازند نیاز است و باید به یکسری از نکات در رابطه با نحوه صدور کارت بازرگانی توجه داشته باشند. در ادامه چند مورد از این نکات را به شما معرفی می کنیم.

  • اتاق بازرگانی مرجع صدور پروانه کسب است.
  • کارت تجارت را می توان به دو صورت فیزیکی و قانونی یافت.
  • هر شخص نمی تواند بیش از یک کارت بازرگانی قانونی یا معتبر داشته باشد.
  • کارمندان تمام وقت دولت نمی توانند کارت بازرگانی را بپذیرند.
  • پذیرش در اتاق بازرگانی، امکان ثبت برند غیرفارسی، واردات از مناطق آزاد، ثبت سفارش و ابطال کالا، صادرات کلیه کالاهایی که پذیرش شرایط مندرج در مزایای کارت خرید را دارد، از مزیت های داشتن کارت بازرگانی است.
  • فرآیند تمدید کارت بازرگانی بسیار شبیه به مراحل دریافت کارت بازرگانی است.
  • در زمان تمدید کارت بازرگانی در صورت اصل بودن کارت بازرگانی نیازی به شرکت در دوره های آموزشی اتاق بازرگانی و شرکت در آزمون نیست و در صورت معتبر بودن کارت بازرگانی مدیرعامل شرکت تغییر نکرده است، هنگام تمدید کارت ویزیت نیازی به شرکت مجدد در کلاس ندارید.
  • در برخی موارد حتی بدون مدرک نیز می توانید مراحل دریافت کارت بازرگانی را طی کنید.
  • حتی اگر کارت بازرگانی ندارید، می توانید با یکسری شرایط برای اخذ کارت بازرگانی اقدام کنید که برای اینکار باید تمام مراحل دریافت کارت بازرگانی را به ترتیب طی کنید.
  • هزاران مالیات بر درآمد فقط از طریق انجمن امور دارایی تهران قابل محاسبه و پرداخت و فروش کالا و خدمات در هزار یکبار می باشد.
  • کارت بازرگانی برای بازرگانان خارجی در صورتی صادر می شود که کشورشان به تجار ایرانی نیز اجازه تجارت بدهد.
  • نحوه صدور کارت بازرگانی به این شرط است که، اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور به مدت 5 سال به شرط تایید و اعلام عضویت دارنده کارت بازرگانی و معدن به وزارت بازرگانی باشد.

مزایا اخذ کارت بازرگانی

اخذ کارت بازرگانی علاوه بر اینکه کار شما را هنگام صادرت و وادات به صورت شخصی، راحت تر می کند، مزایای دیگری هم دارد که باعث توجه بیشتر بازرگانان، به پیمودن مراحل دریافت کارت بازرگانی می شود.

مزایای گرفتن کارت بازرگانی به ترتیب شامل صدور گواهی خروج از کشور، امکان واردات و صادرات از منطقه آزاد، ثبت علامت تجاری لاتین، توانایی برقراری ارتباط با کارآفرینان خارجی، ارائه شرایط ویزای تجاری، فرصت هایی برای تبادل دانش تجاری در سطح جهانی و در دسترس بودن شرایط سفر در کشورهای مختلف می باشد.

از دیگر مزیت های اخذ کارت بازرگانی می توان به عضویت در اتاق بازرگانی و صنایع و تکمیل اعضای آن، مجوز شرکت در نمایشگاه های داخلی و بین المللی، امکان گسترش تجارت و فعالیت های تجاری در سطح وسیع، اجازه دادن به دیگران برای واردات کالاهایی که قابل واردات نیستند اشاره کرد. همچنین با افراد واقعی به عنوان افراد تجاری آشنا می شوید و نسبت به افراد عادی از امتیازات ویژه می توانید برخوردار شوید.

هزینه دریافت کارت بازرگانی

تا اینجای مقاله که همراه ما بودید احتمالا این سوال به ذهنتان رسیده است که  برای اخذ کارت بازرگانی، چقدر باید هزینه کنیم؟ باید به شما بگویم تمام هزینه هایی که یک فرد طی مراحل دریافت کارت بازرگانی باید بپردازد شامل حق عضویت اتاق بازرگانی است که هزینه سالانه است و بستگی به میزان سرمایه گذاری فرد دارد.

نحوه صدور کارت بازرگانی این گونه است که هزینه اتاق بازرگانی برای سرمایه گذاری کمتر از 300 میلیون ریال برای یک سال تقریباً 2500000 ریال است. این قیمت برای افرادی که بین 300 میلیون ریال تا 2 میلیارد ریال سرمایه گذاری می کنند حدود 4000000 ریال و برای افرادی که بیش از 2 میلیارد ریال سرمایه گذاری می کنند 5000000 ریال است.

علاوه بر این هزینه، شما باید برای دریافت کارت بازرگانی نیز حدود 440 هزار ریال و برای تمبر 100 هزار ریال برای صدور کارت و برای تمبر 50 هزار ریال برای تمدید کارت باید پرداخت کنید.

سوالات متداول

نحوه اخذ کارت بازرگانی چگونه است؟

 نحوه صدور کارت بازرگانی به این صورت است که باید مراحل دریافت کارت بازرگانی را به ترتیب پشت سر بگذارید. درواقع شما باید کاملا شفاف و دقیق تمام اطلاعات خود را در سامانه جهت دریافت کارت بازرگانی وارد کنید تا به شما فرمی به منظور تایید و انتخاب حوزه بدهد. در آخر هم با اسکن کردن فیش واریزی، می توانید کارت بازرگانی را بگیرید.

استفاده از کارت بازرگانی چه کاربردی دارد؟

کارت بازرگانی مجوزی است که برای صادرات و واردات می توانید از آن استفاده کنید. شما با استفاده از کارت بازرگانی می توانید از محل های آزاد کالا وارد کنید. همچنین می توانید ویزای تجاری صادر کنید و از همه مهمتر نام تجاری برای شرکت غیرفارسی ثبت کنید.

اخذ کارت بازرگانی چه مزایایی دارد؟

گرفتن کارت بازرگانی مزیت های فراوانی دارد که از جمله می توانیم به گرفتن گواهی خروج از کشور، صادرات و واردات از منطقه آزاد، ثبت نام تجاری، برقراری ارتباط با شرکت های خارجی اشاره کنیم که همه این مزیت ها، باعث می شود شما کار صادرات و واردات را راحت تر انجام دهید.

برای دریافت کارت بازرگانی، چه مقدار باید هزینه کرد؟

نحوه صدور کارت بازرگانی به این شکل است که، شما باید تمام هزینه های حق عضویت اتاق بازرگانی را برای کارت بازرگانی بپردازید. این هزینه سالانه است و به میزان سرمایه گذاری شما بستگی دارد و متغیر است.

جمع بندی

سعی ما در جمع آوری اطلاعات این مقاله این بود که شما را با نحوه صدور کارت بازرگانی آشنا کنیم. همانطور که گفتیم، این کارت مجوزی است که برای صادرات و واردات می توانید از آن استفاده کنید. همچنین برای اخذ کارت بازرگانی، باید مراحل دریافت کارت بازرگانی را طی کنید که در این مطلب در رابطه با آن به طور کامل توضیح دادیم.

اما مهمترین کاری که باید برای صادرات و واردات کالاهای خود انجام دهید، انتخاب یک شرکت حمل و نقل معتبر است که بتوانید کالاهای خود را با خیال راحت جا به جا کنید. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس خدماتی در زمینه حمل بار هوایی، حمل بار دریایی، حمل بار زمینی، حمل درب به درب، ترخیص کالا به شما ارائه می کند. همچنین برای ارسال بار و اطلاع از هزینه ارسال کالا می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x