راهنمای کامل آزمون حق العمل کاری در سال 1403

راهنمای کامل آزمون حق العمل کاری در سال 1403

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

آیا تا به حال فکر کرده اید که پشت پرده یک کسب و کار بزرگ چیست؟ یا نقش حیاتی حق العمل کاران در این زمینه چیست و چرا این همه صحبت از حق العمل کار در رویه های گمرکی افزایش یافته است؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت در دنیای تجارت امروز، حق العمل کاران نقش مهمی در تسهیل معاملات و اطمینان از انجام دقیق و به موقع آنها دارند؛ همین امر موجب اهمیت بالای وجود حق العمل‌کاران گمرک در روند صادرات و یا واردات کالا شده است. در نتیجه به علت نقش بی نظیر و غیرقابل انکار حق العمل کاران در روند تجارت بین‌الملل هر ساله آزمونی تحت عنوان آزمون حق العمل کاری برای افراد متقاضی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

حالا شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که چطور باید در این آزمون ثبت نام کنم؟ یا اینکه برای شرکت در این آزمون چه شرایطی باید داشته باشیم؟ اگر شما جزو این افراد هستید و در مسیر آزمون حق العمل کاری سردرگم شدید؛ نگران نباشید زیرا ما در این مقاله از سوی کارشناسان ققنوس حمل قرار است، فرآیندهای مختلف این آزمون مهم را  تشریح کنیم. در نتیجه اگر قصد شرکت در آزمون حق العمل کاری را دارید و نمی‌دانید که چه کاری باید انجام دهید، تا انتها با ما همراه باشید.

آزمون حق العمل کاری چیست؟

آزمون حق العمل کاری

آزمون حق العمل کاری، برای افرادی برگزار می شود که قصد دارند در زمینه نمایندگی قانونی، مشاوره حقوقی و فعالیت های مرتبط با حق العمل کاری، فعالیت کنند. این آزمون اغلب در بخش بازرگانی و حقوقی به منظور ارزیابی ظرفیت و دانش افراد برگزار می شود.

هر فردی که برای حق العمل کاری درخواست می کند، باید کارت بازرگانی داشته باشد. این آزمون، به صورت حضوری نبوده و شامل مصاحبه نمی شود. در این آزمون، شما باید به سوالات چهارگزینه ای پاسخ دهید. این آزمون برای متقاضیان تحت دو شرایط عمومی و خصوصی می باشد که در ادامه با هم بررسی می کنیم.

شرایط عمومی

برای شرکت در این آزمون، باید شرایط عمومی زیر را دارا باشید:

  • دارا بودن تابعیت ایرانی
  • عدم سوء پیشینه کیفری و عدم فرار گمرکی
  • التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • ارائه مدرک خدمت سربازی
  • عدم وجود قراردادهای قانونی، دائمی و کار داوطلبانه در کلیه ارگان‌های دولتی

شرایط خصوصی

شرایط خصوصی برای شرکت در آزمون کارگزاری گمرکی، عبارت است از:

  • باید حداقل سن بیست و پنج سال تا تاریخ آزمون
  • شما باید حداقل مدرک کاردانی گمرک یا لیسانس و بالاتر در رشته دیگری داشته باشید.
  • کلیه داوطلبانی که قصد حضور در آزمون کارگزاری گمرک سال 1403 را دارند، باید از طریق سایت آموزشی (www.sanjesh.org) در این آزمون ثبت‌نام کنند.

حالا که با آزمون حق العمل کاری بیشتر آشنا شدیم، ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که حق العمل کار کیست و وظایف آن چیست؟ مواردی که در بخش قبل گفتیم مقدمه‌ای برای پاسخ به این سوال است که در بخش بعدی پاسخ آن را خواهیم داد.

حق العمل کار کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

به طور کلی و در اصل، حق العمل کار گمرک را می‌توان به این صورت تعریف کرد که این اشخاص به نمایندگی از صادرکننده یا واردکننده و صاحب کارت بازرگانی، برای ترخیص کالا به صورت انفرادی اقدام می‌کنند و صادرات و واردات کالا را انجام می‌دهد و مسئولیتی در قبال کالا ندارند. در این فرآیند از صاحب اصلی کالا نامی برده نمی‌شود و کلیه امور گمرکی بر اساس حق العمل دنبال می‌شود. همچنین حق العمل کار وظایفی را بر عهده دارد که این وظایف شامل:

  • توجه به دستورات صاحب کالا در خصوص چیدمان و ترخیص کالا
  • نظارت و کنترل واردات یا صادرات کالا به درخواست صاحبان اصلی کالا
  • کارگزار قابل اعتماد است و از اعتماد مالک سوء استفاده نمی‌کند.

به یاد داشته باشید که حق العمل کار، فقط به دستور کارفرما فعالیت و نظارت را انجام می‌دهد و در هیچ معامله ای ذینفع نیست. با این تعاریف، اگر قصد شرکت در آزمون حق العمل کاری را دارید در ادامه مراحل ثبت‌نام در آزمون را به شما معرفی می‌کنیم.

مراحل ثبت نام در آزمون حق العملکاری

اگر قصد شرکت در آزمون حق العمل کاری را دارید برای ثبت‌نام ، باید مراحل زیر را طی کنید:

مراجعه به سایت سنجش

در مرحله اول، برای ثبت‌نام در این آزمون باید وارد سایت سنجش به نشانی www.sanjesh.org  شوید.

تکمیل فرم‌های مربوطه

پس از ورود به سایت سنجش در این مرحله، فرم درخواست الکترونیکی را که مربوط به شرکت در بازرسی خدمات گمرکی در این وب سایت می باشد، پر کنید.

تکمیل مدارک و اسناد

پس از تکمیل فرم درخواست الکترونیکی، نوبت به تکمیل باقی مدارک مورد نیاز می‌رسد. در این مرحله باید عکس 3×4 با پسوند jpg در سایت بارگذاری کنید. عکس شما باید با زمینه سفید و بدون مهر و جای منگنه باشد.

بعد از انجام مراحل بالا، می‌توانید به راحتی در آزمون حق العمل کاری ثبت‌نام کنید. اگر قصد ثبت‌نام در این آزمون را دارید، برای دریافت راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل در ارتباط باشید.

برای شرکت در هر آزمونی شما باید مدارک مورد نیاز را با خود به همراه داشته باشید. ممکن است برایتان سوال باشد که مدارک مورد نیاز برای آزمون حق العمل کاری چیست؟ در ادامه لیستی از مدارک مهم را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

لیست مدارک مورد نیاز برای شرکت در آزمون حق العملکاری گمرک 

برای شرکت در آزمون حق العمل کاری تنها مدرک رسمی اطلاع‌رسانی مجوزها پرتال مجوز ملی کشور است که برای هر پروانه شناسنامه تنظیم می‌شود. کلیه شرایط، مدارک، هزینه ها و … باید در این شناسنامه برای متقاضی مشخص باشد و هیچ ابهامی نباید وجود داشته باشد،  اما در شناسنامه ثبت شده در پورتال پروانه، به شرایط آزمون گمرک، قانون کار و پروانه کسب کارگزاری گمرکی اشاره ای نشده است و غیر از آزمون پروانه و غیره، چیزی وجود ندارد. با توجه به این مفهوم “سایر مراحل تایید” مشخص نیست و نیاز به توضیح و شفاف سازی دارد و منابع آن باید مشخص باشد.

منابع آزمون حق العملکاری در سال 1403

برای قبولی در آزمون حق العمل کاری در سال 1403، بهتر است منابع زیر را مطالعه کنید:

  • قانون گمرک و قوانین اجرایی آن
  • مقررات صادرات و واردات و قوانین اجرای آن و اصول طبقه بندی محصولات
  • مباحث مربوط به پنجره واحد تجارت فرامرزی و سامانه جامع امور گمرکی
  • اینکوترمز 2010
  • سوالات مصاحبه جامع در مورد آزمون های شغلی، شرکت ها و بانک ها و غیره
  • مطالعه سوالات مصاحبه روانشناسی

برای شرکت در آزمون حق العمل کاری، باید منبع این آزمون را به خوبی بشناسید؛ تا بتوانید کل مرحله آزمون را به راحتی پشت سر بگذارید. برای قبولی در این آزمون، مطالعه منابعی که در این بخش معرفی کردیم، لازم و ضروری است. توجه به این نکته حائز اهمیت است، که دانستن زمان برگزاری آزمون می‌تواند در نحوه مطالعه منابع به شما کمک کنید. به همین منظور در ادامه نحوه اطلاع از زمان برگزاری را مطرح می‌کنیم.

زمان برگزاری آزمون حق العملکاری گمرک در سال 1403

انجام آزمون حق العمل کاری، یکی از وظایف گمرک جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که می‌توانید تمامی اطلاعات و اخبار مربوط به زمان آزمون را در سایت IRICA.IR گمرک ایران دنبال کنید. کارت ورود به جلسه در سایت سنجش بارگذاری شده و شما می‌توانید آن را مشاهده و چاپ کنید.

نحوه تعیین حوزه آزمون بستگی به جمعیت شرکت کنندگان، استان ها و شهرهای پرتقاضا و … دارد. تمامی مشخصات و آدرس‌های مربوط به مکان و زمان آزمون گمرک 1403 را می‌توانید در کارت ورود به جلسه مشاهده کنید.

چگونه کارت حق العملکاری را دریافت کنیم؟

نحوه گرفتن کارت حق العمل کاری، یکی از مشکلات کسانی است که قصد کار قانونی در گمرک ایران را دارند. نحوه دریافت کارت حق العملکاری، طبق قوانینی است که توسط شرکت گمرک دولتی تعیین شده است. گمرک برای دریافت این مجوز خدمات گمرکی، گاهی اوقات هر چند سال یک بار، آزمون حق العمل کاری برگزار می‌کند. گرفتن کارت حق العمل کاری جنبه استخدامی ندارد و افرادی که به دنبال دریافت این کارت هستند، باید بدانند که در یک سازمان دولتی یا خصوصی استخدام نخواهند شد.

افراد پس از قبولی در این آزمون، می‌توانند برای مدت مشخص کارت یا پروانه کار دریافت کنند و پس از انقضای آن، کارت خود را تمدید کنند. این افراد صلاحیت آموزش به افراد دیگر را دارند و با ایجاد یک شرکت بازرگانی می‌توانند تمامی کارهای مربوط به فرآیند تحویل را برای شرکت‌ها و افراد مختلف انجام دهند.

آنچه در این مطلب خواندید…

در این مطلب از شرکت ققنوس حمل آموختیم که برای فعالیت به عنوان حق العمل کار در گمرک، چه وظایفی را بر عهده داریم و برای اخذ مجوز، چه مراحلی را باید طی کنیم. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل، در زمینه حمل هوایی، دریایی و زمینی، حمل درب به درب کالا، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا خدمات مختلفی را به شما عزیزان ارائه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با نحوه ثبت‌نام در آزمون حق العمل کاری، می‌توانید با تخصصین ما مشورت کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهامی، با تیم پشتیبانی ما در تماس باشید.

سوالات متداول

برای شرکت در آزمون چه شرایط خاصی باید داشته باشیم؟

شرایط خصوصی برای شرکت در آزمون شامل: حداقل بیست و پنج سال سن، دارای حداقل مدرک کاردانی گمرک و لیسانس سایر رشته ها و ثبت‌نام در سایت سنجش.

حق العمل کار به چه کسی گفته می شود؟

حق العمل کار فردی است که به نمایندگی از صادرکننده و واردکننده و با داشتن کارت بازرگانی، برای ترخیص کالا اقدام می‌کند و هیچ مسئولیتی در قبال کالا ندارد.

برای ثبت نام در حق العمل کاری چه مراحلی را باید طی کنیم؟

در مرحله اول باید وارد سایت سنجش شده و پس از تکمیل فرم درخواست الکترونیکی و اسکن و بارگذاری عکس مناسب، ثبت‌نام کنید.

برای حق العمل کاری در سال 1403 چه منابعی را باید مطالعه کنیم؟

با مطالعه قوانین گمرک، قوانین اجرایی، مقررات صادرات و واردات، مباحث مربوط به امور گمرکی، اینکوترمز 2010 و سوالات مصاحبه آزمون‌های قبلی و روانشناسی، شانس قبولی شما در آزمون بیشتر خواهد شد.

5/5 - (3 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *