تفاوت حمل بار هوایی با دریایی به زبان ساده

تفاوت حمل بار هوایی با دریایی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

یکی از سوالاتی که به ذهن بسیاری از تاجران و بازرگانان می‌آید این است که برای حمل بار، روش دریایی بهتر است یا هوایی؟

تفاوت حمل بار دریایی با هوایی چیست؟

برای پاسخ به سوالات بالا، در ابتدا باید ببینید در حمل بار سرعت برایتان مهم است یا امنیت؟ امنیت و سرعت دو مقوله بسیار مهم است که اکثر تاجران، با چالش‌هایی در این زمینه مواجه هستند. طبق ضرب المثل چینی که میخوانیم: «آنکه به تندی سفر می کند، جاده های زمینی را انتخاب می‌کند، اما آنکه به دقت سفر می‌کند، جاده های آبی را»، علاوه بر سرعت و امنیت، دقت در نحوه حمل بار هم از موضوعات بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

از این رو در این مقاله از ققنوس حمل، به بررسی تفاوت حمل بار دریایی با هوایی می‌پردازیم و تمام جوانب این دو روش از قبیل انواع حمل، روش‌های حمل و مزایا و معایب آن را توضیح خواهیم داد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم این مقاله را از دست ندید و تا انتها با ما همراه باشید تا با تفاوت حمل بار دریایی با هوایی بیشتر آشنا شوید.

 حمل بار هوایی(Air Freight) چیست؟

تصویری از حمل بار هوایی

انواع حمل بار هوایی

از تفاوت حمل بار دریایی با هوایی، می‌توانیم به نوع حمل در حمل هوایی اشاره کنیم. حمل بار هوایی دارای انواع مختلف سیستمی، چارتر و بازرگانی می‌باشد که در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

  • سیستمی

در این روش، هواپیماها طبق برنامه تعیین شده توسط شرکت‌های هواپیمایی بین مقاصد مختلف پرواز می کنند. این نوع پروازها، معمولاً برای جابجایی مسافر و بارهای کوچک استفاده می شوند. نمونه هایی از پروازهای سیستمی یا برنامه ریزی شده، شامل پروازهای مسافری و باری داخلی و خارجی، پروازهای بین شهری و پروازهای منطقه ای است.

  • چارتر

از این نوع پرواز، برای جابجایی مسافر و کالا استفاده میشود. چارتر هوایی، به پروازی گفته می‌شود که در آن تمامی صندلی‌های هواپیما به طور همزمان برای شرکت هواپیمایی رزرو می‌شود. در این روش حمل و نقل، کوتاه‌ترین مسیرها را برای جلوگیری از ترافیک هوایی انتخاب می‌کند.

از مزایای این روش، می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه، مسیر کوتاه، رزرو گروهی و رزرو طولانی مدت اشاره کرد.

  • بازرگانی

این روش حمل و نقل هوایی، فقط برای بار است. قوانین و مقررات ویژه‌ای از سوی شرکت هواپیمایی ایران و سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ایکائو، برای حمل و نقل از این مسیر وضع شده است و عدم رعایت این مقررات، نقض قوانین ملی و بین المللی است. در پروازهای تجاری، دو نوع بار فریت و کارگو وجود دارد.  حمل و نقل محموله به صورت کارگو با هواپیما انجام می‌شود، اما در فریت بار، کالا توسط مسافران حمل می‌شود.

مطالب گفته شده در این سمت، مقدمه‌ای برای بخش بعدی مقاله است. برای آشنایی بیشتر با این دو روش و تفاوت حمل بار دریایی با هوایی، با ما همراه باشید.

روش های حمل بار هوایی

تصویری از هواپیما برای حمل بار هوایی

همانطور که پیش‌تر به در رابطه با تفاوت حمل بار دریایی با هوایی به آن اشاره کردیم، حمل و نقل هوایی تاثیر بسیار زیادی در جابه جایی کالا در جهان دارد. این روش حمل، به دو صورت فریت بار و کارگو انجام می‌شود که ویژگی ها و خصوصیات این دو روش عبارت است از:

  • فریت

فریت در صنعت حمل و نقل، برای حمل بار به روش‌های هوایی، دریایی، زمینی و ریلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی که قصد دارند برای مدت طولانی به کشورهای خارجی مهاجرت کنند، از فریت بار برای انتقال  و جابه‌جایی بار خود استفاده میکنند. این سرویس، توسط شرکت حمل و نقل ارائه می‌شود و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند از آن استفاده کنند.

  • کارگو 

اول از همه باید بگویم که حمل کارگو بخش مهمی از تجارت بین المللی است. در حمل و نقل بین المللی، کارگو به کالاهایی گفته می‌شود که با وسیله نقلیه از مکانی به مکان دیگر حمل می‌شوند. این وسیله نقلیه می‌تواند هواپیما، کشتی، کامیون یا قطار باشد.

با این روش، می‌توانید انواع مواد خام، محصولات کشاورزی و تولیدی، و همچنین کالاهای مصرفی را حمل کنید. امروزه این روش حمل و نقل، به روش حمل و نقل بین المللی معروف است و افراد زیادی از سازمان های بزرگ تجاری و دولتی گرفته تا تجار جدید، از این روش برای ارسال کالاهای تجاری خود استفاده می‌کنند.حمل و نقل کارگو، برای حمل انواع محصولات از جمله محصولات ظریف و حجیم استفاده می‌شود. پس از تجزیه و تحلیل حمل بار هوایی، حال به سراغ حمل بار دریایی می‌رویم.

حمل بار دریایی (Ocean Freight) چیست؟

تصویری از حمل بار دریایی

مزایای حمل بار دریایی نسبت به سایر روش های حمل و نقل بین المللی، بسیار بیشتر است ، که این مزایا عبارتند از:

  • نیاز به هزینه کم در جابجای محموله ها با حجم بالا
  • هزینه نگهداری و تعمیر کمتر در مقایسه با حمل و نقل هوایی و حمل و نقل ریلی
  • مناسب ترین انتخاب جهت حمل و نقل کالاهای بزرگ و حجیم
  • ایمنی بالای کالا در برابر حوادث نامترقبه
  • امنیت بالای کالا به علت پلمپ شدن کانتینر حمل بار
  • وجود تنوع بالا در انواع کشتی حمل بار که موجب انعطاف پذیر حمل بار دریایی می‌گردد.

در این مقاله بیشتر تمرکز ما در این است که تفاوت حمل بار دریایی با هوایی را به شما توضیح دهیم. در قسمت قبل در رابطه با حمل هوایی به طور کامل توضیح دادیم. در این بخش به تشریح حمل بار دریایی می‌پردازیم. در حمل و نقل دریایی، برای جابجایی افراد و کالاها از آبراه‎ها، دریاها، اقیانوس‌ها، از کشتی‌های دریایی مانند کشتی‌های باری و قایق استفاده می‌شود. در این روش، رسیدن بار به مقصد زمان زیادی را می‌برد و برخی کشورها به دلیل نبود آب‌های آزاد، نمی‌توانند از این روش استفاده کنند.

با این حال، حمل و نقل دریایی محبوب‌ترین روش حمل و نقل بین روش‌های زمینی و هوایی است و بازار تجارت جهانی، به شدت به آن وابسته می‌باشد. تا اینجای این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل، به طور کامل در رابطه با حمل بار هوایی و دریایی صحبت کردیم. اما برای استفاده از این دو روش باید با مزایا و معایب آن آشنا باشید. بنابراین لازم است به نکاتی که در جداول بعدی گفته می‌شود، دقت بسیار زیادی داشته باشید.

مزایا و معایب حمل بار هوایی (Air Freight)

همانطور که در مطالب قبلی هم به آن اشاره کردیم، حمل و نقل هوایی از زمان ورود به بازار تحول عظیم در صنعت حمل و نقل ایجاد کرده است. از تفاوت حمل بار دریایی با هوایی، می‌توانیم به سرعت و هزینه‌های موجود اشاره کنیم که در ادامه این بخش به مزیت‌ها و معایب حمل هوایی خواهیم پرداخت.

مزایا حمل بار هواییمعایب حمل بار هوایی
سرعتهزینه بالا
بدون مانعمحدودیت ظرفیتی
مسیر مستقیممحدودیت امنیتی
ایمنیعدم قطعیت
راحتی و دسترسی آسانوابسته به شرایط آب و هوایی 

از آنجایی که حمل و نقل هوایی یکی از پرمصرف‌ترین وسیله برای حمل کالا و انسان است، داشتن اطلاعات دقیق و کامل قبل از اقدام به جابجایی بار، می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی کند که بار را راحت‌تر و سریع‌تر به مقصد برسانید.

به همین دلیل، به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات مفیدتر و بیشتر در رابطه با حمل بار هوایی، با تیم پشتیبانی ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل در ارتباط باشید. همانطور که ذکر شد، علاوه بر بار هوایی، می‌توانید از حمل دریایی برای جابه جایی بار استفاده کنید. با این حال لازم است به نکاتی که در بخش بعدی خواهیم گفت، توجه داشته باشید.

مزایا و معایب حمل بار دریایی (Ocean Freight)

حمل و نقل دریایی بار یکی از بهترین اشکال حمل و نقل بین المللی است که امروزه مورد استفاده اکثر بازرگانان و تاجران قرار گرفته است، در مزایا و معایب آن است که علاوه بر بار هوایی، حمل دریایی نیز این مزیت ها و معایب را دارا می‌باشد. در این بخش با بررسی مزایای حمل بار دریایی، با تفاوت حمل بار دریایی با هوایی، بیشتر آشنا می‌شویم.

مزایا حمل بار دریاییمعایب حمل بار دریایی
امکان جابه جایی محموله های زیاد در هر کشتیزمان تحویل کالا در مقایسه با سایر انواع حمل و نقل طولانی تر
قیمت کمتر نسبت به سایر روش های حمل و نقلامکان سرقت (دزدی) دریایی
توانایی حمل بارهای با حجم زیادسرعت پایین 
ثبات قیمت و شباهت نسبیوابسته به شرایط آب و هوایی 

امروزه حمل و نقل دریایی، نقش مهم و ضروری را در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. تا اینجای مقاله که در رابطه با تفاوت حمل بار دریایی با هوایی صحبت کردیم، مزایا و معایبی را گفتیم که به شما در انتخاب یکی از این دو روش برای حمل بار کمک بسیار زیادی می‌کند، اما در کل حمل بار دریایی یا هوایی، این سوال را در ذهنمان ایجاد می‌کند که تفاوت حمل بار دریایی با هوایی چیست؟

تصویری از حمل بار دریایی و حمل بار هوایی

برای درک بهتر موضوع، جزئیات بیشتری را در بخش بعدی ارائه می‌دهیم.

حمل بار دریایی یا هوایی: ارزان ترین

یکی از تفاوت حمل بار دریایی با هوایی، مقرون‌به‌صرفه بودن حمل دریایی است. به طور کلی حمل و نقل دریایی، ارزان‌ترین روش حمل بار به حساب می‌آید و می‌توانید تعداد زیادی از کالا را، در مدت زمان کوتاهی حمل کنید. یکی از پرطرفدارترین و معقول‌ترین روش برای حمل بار، استفاده از حمل و نقل دریایی است. علاوه بر این نکته که یکی از تفاوت حمل بار دریایی با هوایی قسمت مناسب آن است، باید به یاد داشته باشیم که سرعت حمل بار، از عواملی است که مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. در ادامه، به بررسی این عامل مهم می‌پردازیم.

حمل بار دریایی یا هوایی: سریع ترین

یکی دیگر از تفاوت حمل بار دریایی با هوایی در سرعت حمل هوایی است. حمل بار هوایی، سرعت نسبتا بیشتری نسبت به حمل بار دریایی دارد. حمل بار هوایی، امکان حمل و نقل سریعتر را فراهم می‌کند و از راه دور به مقصدی که با حمل دریایی امکان پذیر نیست، بار را به مقصد می‌رساند. در روش هوایی اگر شما مهلت بارگیری کالا را از دست بدهید، جای هیچ نگرانی وجود ندارد؛ زیرا در طول روز چندین پرواز انجام می‌شود.

با توجه به توضیحات، به این نتیجه می‌رسیم که حمل هوایی، سرعت بیشتری نسبت به حمل دریایی دارد. اما اگر بخواهید کالاهای بزرگ را جابه‌جا کنید باید از کدام روش استفاده کنید؟ برای بررسی دقیق‌تر موضوع با ما همراه باشید.

حمل بار دریایی یا هوایی : پر حجم ترین

حجم باری که می‌خواهید جابه‌جا کنید، در انتخاب روش حمل تاثیر بسزایی دارد. در تفاوت حمل بار دریایی با هوایی، در حجم کالایی است که ارسال می‌کنید. حمل و نقل دریایی توانایی حمل حجم بسیار زیادی از کالا را دارد. این مزیت، این روش را منحصر به فرد کرده به طوری که روزانه حجم انبوه و گسترده ای از کالا با استفاده از کشتی های بزرگ حمل می‌شوند.

روزانه ظرفیت کشتی‌ها برای حمل بیشتر کالاهای سنگین در حال افزایش است. به همین دلیل حمل دریایی بار، از پرطرفدارترین روش ها به حساب می‌آید. اما در تفاوت حمل بار دریایی با هوایی علاوه بر حجم بار، نباید از امنیت بار هم غافل شویم. در اصل، یکی از مهم‌ترین نکات در حمل بار امنیت آن است. با این توصیف ممکن است این سوال پیش بیاید، که حمل بار دریایی امن تر است یا حمل بار هوایی؟ این موضوع را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

حمل بار دریایی یا هوایی: امن ترین

امنیت، یک مقوله مهم در حمل و نقل بین المللی می باشد. از تفاوت حمل بار دریایی با هوایی، امنیت است که کنترل های امنیتی در فرودگاه ها شدیدتر هستند  و خطر سرقت یا آسیب دیدن کالاها کمتر است. همچنین در مواقع اضطراری، هواپیما قادر به انجام مراحل فرود اضطراری است. حمل و نقل دریایی نیز، دارای امنیت است، اما به دلیل مسیرهای طولانی‌تر و عملیات بیشتر در بنادر، خطرات بیشتری وجود دارد و  بار می‌تواند در معرض طوفان‌های دریایی یا حملات دزدان دریایی قرار گیرد.

آنچه در این مطلب خواندید…

حمل بار هوایی و دریایی، هر کدام به نوبه خود در حمل و نقل بین المللی تاثیر گذار هستند. دانستن تفاوت حمل بار دریایی با هوایی، می‌تواند به شما در انتخاب ایمن‌ترین، سریع‌ترین و مقرون به صرفه ترین روش کمک کند. در این مقاله، به طور کامل در رابطه با نحوه حمل بار هوایی و دریایی، مزایا و معایب این دو روش با هم صحبت کردیم. برای انتخاب مناسب‌ترین روش می‌توانید از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل کمک بگیرید. حمل بار دریایی، حمل بار هوایی، حمل بار ته لنجی، ترخیص کالا و… از خدمات حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل می‌باشد که با بهره‌مندی از این خدمات می‌توانید با خیال آسوده‌تر به جابه‌جایی بار بپردازید. برای دریافت راهنمایی و مشاوره بیشتر با همکاران ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

حمل بار هوایی به چند نوع و با چه روش هایی انجام می شود؟

حمل بار هوایی در سه  نوع سیستمی، چارتر و بازرگانی و با روش‌های فریت و کارگو انجام می‌شود که با توجه به نوع بار، هر کدام از این روش‌ها را می‌توانید انتخاب کنید.

حمل بار هوایی چه معایبی دارد؟

از تفاوت حمل بار دریایی با هوایی می‌توانیم به هزینه بالا، محدودیت ظرفیت و امنیت و همچنین عدم قطعیت احتمالی در حمل بار هوایی اشاره کنیم.

مزایای حمل بار دریایی چیست؟

جابه‌جایی محموله‌ها در حجم گسترده، قیمت کمتر، ثبات قیمت و شباهت نسبی از مزیت‌های حمل بار دریایی می‌باشد.

حمل بار هوایی ارزان تر است یا حمل بار دریایی؟

از تفاوت حمل بار دریایی با هوایی در قسمت مناسب بودن حمل بار دریایی است. حمل و نقل دریایی نسبت به حمل و نقل هوایی از قیمت مناسب تری برخوردار است. با حمل دریایی می توانید در مدت زمان کوتاه، حجم بسیار زیادی از کالا را جابجا کنید.

5/5 - (4 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *