بارنامه-هوایی-چیست-و-شامل-چه-اطلاعاتی-میباشد؟

بارنامه هوایی چیست و شامل چه اطلاعاتی می‌باشد؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که اکثر بازرگانان برای تجارت انتخاب می‌کنند، روش هوایی است. اما اگر بخواهید کالایی را با هواپیما منتقل کنید، داشتن بارنامه هوایی با مزایا منحصربه‌فرد خود، کمک بسیار زیادی به شما می‌کند. حالا سؤال اینجاست، بارنامه هوایی چیست؟

بارنامه هوایی، سندی است که به‌عنوان قرارداد بین فرستنده، شرکت حمل‌ونقل و گیرنده کالا تنظیم شده و تضمین می‌کند که کالای شما با امنیت و دقت بسیار بالا به مقصد می‌رسد.  باتوجه‌به اینکه امروزه حمل‌ونقل هوایی بار، از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است، استفاده از بارنامه هوایی نیز از مزایای بسیار زیادی همراه است.

استفاده از بارنامه هوایی نه‌تنها سرعت ارسال کالا را برایتان تضمین می‌کند، بلکه با ردیابی لحظه‌ای کالا، می‌توانید از موقعیت دقیق کالا باخبر باشید؛ بنابراین با استفاده از بارنامه هوایی می‌توانید از مزایای فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید و مطمئن باشید که کالا در شرایط کامل مطمئن به مقصد می‌رسد.

به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در این مطلب از ققنوس حمل، به طور کامل به این سؤال که بارنامه هوایی چیست؟ بپردازیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید با این سند گمرکی، بیشتر آشنا شوید، تا انتها با ما همراه باشید.

بارنامه هوایی (Airway Bill) چیست؟

بسیاری از تجار و بازرگانان حمل‌ونقل هوایی را انتخاب می‌کنند که سریع‌ترین و بهترین راه برای حمل‌ونقل کالاهایشان در نظر گرفته می‌شود. اما دراین‌بین ممکن است این سؤال مطرح باشد که بارنامه هوایی چیست؟ در جواب به این سؤال باید بگویم بارنامه هوایی سندی استاندارد است که برای اولین‌بار در سال 2010 معرفی شد. 

بارنامه هوایی در سال 2019 فرآیند حمل بار را به صورت دیجیتالی و ساده کرد. لازم است این نکته را بدانید که بارنامه الکترونیکی همان اطلاعاتی را دارد که در نسخه کاغذی درج شده است. استفاده از بارنامه هوایی به صورت دیجیتالی، در کاهش مصرف کاغذ و نگهداری اسناد تاثیر بسیار زیادی دارد.  بارنامه هوایی علاوه بر دیجیتالی و ساده در نسخه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

انواع نسخه ‌های بارنامه هوایی

انواع نسخه‌های بارنامه هوایی چیست؟ همان‌طور که گفتیم، بارنامه‌های هوایی در نسخه‌های مختلفی تنظیم شده‌اند. در واقع می‌توانیم این‌طور بگوییم که در اصل 12 نسخه در کل صادر می‌شود که از این 12 نسخه، 3 نسخه تجاری بوده و باقی نسخه‌ها در بخش‌های مختلف شرکت‌های هواپیمایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 3 نسخه اصلی بارنامه‌های هوایی شامل:

  • For Carrier : اولین و اصلی‌ترین نسخه بارنامه هوایی در نظر گرفته شده برای حمل‌ونقل هوایی است.
  • For Consignee: دومین نسخه اصلی بارنامه که به‌عنوان گیرنده کالا تلقی می‌شود.
  • For Shipper: سومین نسخه اصلی که برای فرستنده کالا فرستاده می‌شود.

توجه به این نکته هم حائز اهمیت است، زمانی که شما کالا را به شرکت هواپیمایی تحویل دادید و  3 نسخه اصلی بارنامه را تحویل گرفتید، قبل از اینکه بار برای گیرنده ارسال شود اگر بخواهید نام، شماره تماس و یا آدرس فرستنده و یا گیرنده را تغییر بدهید، کالا به طور کامل برگردانده می‌شود.

اطلاعات مندرج در بارنامه هوایی (Airway Bill)

تا اینجای مقاله متوجه شدید که بارنامه هوایی چیست؟ و چند نوع دارد. در ادامه لازم است بدانید در بارنامه‌ها اطلاعات کلی کالا درج می‌شود که در ادامه برخی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

اطلاعاتی که در بارنامه‌ها درج می‌شود عبارت است از:

  • در بارنامه، نام و آدرس کامل فرستنده و کالا درج می‌شود.
  • علاوه بر اطلاعات فرستنده، تمام اطلاعات گیرنده نیز در بارنامه باید وجود داشته باشد.
  • یک کد سه حرفی که نشان‌دهنده فرودگاه مبدأ است.
  • یک کد سه حرفی که نشان‌دهنده فرودگاه مقصد است.
  • تعداد و نوع بارهای بارنامه باید به طور کامل و درست درج شود.
  •  در بارنامه حتماً باید وزن بار بر حسب کیلوگرم باشد.
  • در بارنامه‌ها، وزن باید برابر با ظرفیت بار باشد.
  • قیمت حمل ونقل محموله در هر کیلوگرم حساب می‌شود.
  • اندازه، حجم و زمان برای حمل کالا باید به طور کامل درج شود.
  • شماره هواپیما و تاریخ پرواز کالا نیز باید در بارنامه درج شود.

اگر قصد حمل بار هوایی را دارید این سؤال مطرح می‌شود که  بارنامه هوایی چیست؟ و در چه مواردی باید از بارنامه‌های هوایی در حمل‌ونقل استفاده کنیم؟ بخش بعدی مقاله به این پرسش خواهد پرداخت.

موارد استفاده از بارنامه هوایی در حمل و نقل

کمی پیش‌تر گفتیم که بارنامه هوایی چیست؟ در این بخش می‌خواهیم به اهمیت استفاده و کاربرد این بارنامه بپردازیم. بارنامه هوایی، حاوی اطلاعات بسیار مهم برای کمک به حمل‌ونقل داخلی و خارجی است. در موارد بسیار زیادی از جمله موارد زیر می‌توانید از بارنامه هوایی استفاده کنید.

  • بارنامه هوایی به‌عنوان یک قرارداد حمل بین شرکت‌های حمل‌ونقل و خطوط هوایی عمل می‌کند. به همین دلیل در حمل‌ونقل هوایی بسیار اهمیت دارد و پرکاربرد است.
  • از بارنامه هوایی برای شفاف‌بودن فرایند حمل‌ونقل هوایی استفاده می‎شود.
  • بارنامه هوایی برای فرستنده و گیرنده سندی قانونی است که تمام اطلاعات کالا به‌صورت کامل درج شده است.
  • بارنامه هوایی در ارسال بار به فرستنده کمک می‌کند.
  • به‌عنوان سند گمرکی عمل می‌کند.

از بارنامه هوایی در موارد مختلفی استفاده می‌شود. اما نکته بسیار مهم این است که چگونه باید برای حمل هوایی بار، شماره بارنامه هوایی را دریافت کنیم؟ بررسی این موضوع می‌تواند به درک بهتر این سؤال که بارنامه هوایی چیست؟ کمک کند. با ما همراه باشید.

نحوه دریافت شماره بارنامه هوایی

ممکن است سؤال برایتان پیش بیاید که چگونه می‌توانیم شماره بارنامه هوایی را دریافت کنیم؟ قبل از اینکه بخواهیم از نحوه دریافت شماره بارنامه صحبت کنیم، بهتر است بگوییم شماره بارنامه هوایی چیست؟

شماره بارنامه هوایی، یک کد سه‌رقمی درج شده در سمت راست بارنامه است که به‌همراه‌داشتن این کد برای فرستنده و گیرنده، فرایند حمل بار هوایی را تسهیل می‌کند و تمامی اطلاعات را در اختیار قرار می‌دهد. برای دریافت شماره بارنامه به مراحلی که در ادامه توضیح خواهیم داد توجه کنید. در دو قدم می‌توانید شماره بارنامه را دریافت کنید:

قدم اول

شرکت هواپیمایی پس از دریافت کالایی که مراحل گمرکی را طی کرده است، بارنامه هوایی را صادر می‌کند؛ بنابراین برای دریافت شماره بارنامه، نیاز است فرایند گمرکی را تکمیل کنید. برای انجام درست و سریع فرایندهای گمرکی، می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ققنوس حمل تماس بگیرید.

قدم دوم

در صورتی که معامله مشمول اعتبار اسنادی باشد، فرستنده آن را دریافت و به بانک گیرنده ارسال می‌کند. در این صورت است که می‌توانید برای دریافت شماره بارنامه اقدام کنید.

دریافت شماره بارنامه کار سختی نیست فقط باید قوانین و مقرراتی که در این مسیر وجود دارد را به طور کامل و درست طی کنید. بارنامه هوایی برای صادرکنندگان، فرستندگان، رانندگان و گیرندگان، مقرراتی را صادر کرده است که پایبند بودن به این قوانین، حمل ایمن بار را به همراه دارد. در ادامه این قوانین را با هم بررسی می‌کنیم.

مقررات و قوانین بارنامه هوایی چیست؟

قوانین و مقررات بارنامه هوایی چیست؟ انواع بارنامه‌های هوایی دارای قوانین و مقررات ویژه‌ای هستند که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم. از مهم‌ترین قوانین عبارت است از:

بارنامه برای صادرکنندگان

در مورد شرکت‌ها و سازمان‌های هوایی، مسئول صدور و دریافت بارنامه باید مبدأ قانونی کالا را دریافت و صادر کند. بار باید تحت نظارت و بیمه کامل باشد و شرکت‌ها و سازمان‌های باربری باید کلیه خدمات بیمه‌ای را برای صدور انواع بلیط هواپیما ارائه دهند.

بارنامه برای فرستندگان

شخص یا شرکتی که قصد ارسال و صادرات کالا را دارد باید مشخصات کلی کالا و آدرس دقیق گیرنده و فرستنده را در بارنامه به طور کامل و واضح و با جزئیات ذکر کند. در خصوص مشخصات کلی کالا، ابعاد کلی کالا، تعداد کالا، نوع کالا و نحوه بسته‌بندی، طول، عرض و ارتفاع کالا مشخص شود.

بارنامه برای رانندگان

برای تحویل کالا، راننده باید بارنامه را به همراه داشته باشد تا با جمع‌آوری و دریافت بار در مقصد، آن را تحویل دهد. اغلب برای بارگیری کالا زمان مشخصی تعیین می‌شود و رانندگان باید در زمان تعیین شده حضور داشته باشند. علاوه بر این، رانندگان باید محموله را سالم و به‌موقع به مقصد برسانند.

بارنامه برای گیرندگان

همچنین تحویل‌گیرندگان باید بار را در موعد مقرر تخلیه کنند؛ زیرا در صورت تاخیر در تخلیه بار، هزینه توقف بار و هزینه‌های اضافی به عهده گیرنده است.

برای اینکه بار شما به صورت حرفه ای و بدون هیچ آسیبی حمل شود، به همراه داشتن بارنامه هوایی و رعایت این قوانین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نتیجه مهمی که از مطالب مقاله تا این لحظه می‌گیرم این است داشتن بارنامه هوایی بسیار می‌تواند کمک کننده و تسهیل کننده حمل بار برای شما باشد. به همین دلیل این سوال مطرح می‌شود که اهمیت بارنامه هوایی چیست؟ به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم بخش بعدی مقاله را از دست ندهید.

اهمیت بارنامه هوایی

تا اینجا با انواع بارنامه هوایی برای و مقررات آن آشنا شدیم. انواع بارنامه هوایی برای تاجران و بازرگانان مزایا زیادی دارد. اما اهمیت بارنامه هوایی چیست؟ بارنامه هوایی به دلایلی که در ادامه می‌گوییم دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ که عبارت است از:

  • بارنامه هوایی رسید یا مدرکی است که نشان می‌دهد کالا به مقصد تحویل داده شده است.
  • انواع بارنامه‌های هوایی در قراردادهای حمل‌ونقل کالا بین دو گیرنده و یک شرکت هواپیمایی صادر می‌شود.
  • نحوه حمل کالا، نحوه ارسال، نحوه تحویل کالا، مسئولین شرکت هواپیمایی و خدمه هواپیما تعیین می‌شوند و بارنامه را تعیین می‌کنند.
  • در صورتی که حمل کالا برای بیمه حمل‌ونقل اعمال شود، این موضوع و کالا در بارنامه لحاظ می‌شود.
  • پس از صدور بارنامه کالا توسط شرکت یا سازمان حمل‌ونقل هوایی و امضای فرستنده و باربری، این سند قراردادی تا رسیدن بار معتبر خواهد بود.

در بالای هر نوع بارنامه هوایی یک کد سه‌رقمی در سمت چپ برگه قرار دارد. این کد سه‌رقمی ذکر شده در سمت چپ نشان‌دهنده نوع هواپیمایی است که کالای شما را حمل می‌کند.

آنچه در این مطلب خواندید…

بارنامه هوایی چیست؟ سؤالی که این روزها ذهن شما را به خود درگیر کرده است. بارنامه هوایی یکی از اسناد بسیار مهم در حمل‌ونقل هوایی است که در زمان تحویل کالا به شرکت حمل‌ونقل دریافت می‌کنید. با مطالعه این مقاله فهمیدیم؛ که برای دریافت بارنامه هوایی باید قوانین و مقررات ویژه‌ای را رعایت کنیم. همچنین را رابطه با اطلاعات درج شده در بارنامه، نحوه دریافت شماره بارنامه و انواع بارنامه به طور مفصل صحبت کردیم. 

امیدواریم با مطالعه این مقاله از شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ققنوس حمل، بتوانید راحت‎تر از حمل‌ونقل هوایی برای حمل بارها استفاده کنید. چنانچه نظر و یا انتقادی دارید حتماً با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

بارنامه هوایی چیست؟

بارنامه هوایی سندی است که به‌صورت دستی و دیجیتالی برای حمل بار به‌صورت هوایی صادر می‌شود. به‌همراه‌داشتن بارنامه تأثیر زیادی در کاهش هزینه و نگهداری کالا دارد.

انواع بارنامه هوایی چیست؟

در حالت کلی 12 نسخه بارنامه هوایی صادر شده که از این 12 نسخه، 3 نسخه اصلی و باقی نسخه‌ها در بخش‌های مختلفی کاربرد دارد.

دلیل اهمیت بارنامه هوایی چیست؟

بارنامه هوایی نشان‌دهنده رسیدن کالا به مقصد، نشان‌دهنده قرارداد بین گیرنده و فرستنده، نشان‌دهنده نحوه حمل کالا و نشان‌دهنده بیمه بودن کالا است.

در چند قدم می‌توانیم شماره بارنامه را بگیریم؟

شما با دو گام می‌توانیم شماره بارنامه را بگیرید که یکی با انجام تمام مراحل گمرکی و دیگری در صورتی که فرستنده کالا را دریافت و به گیرنده ارسال کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *